Virus (1980)

Alternatieve titels: Hell of the Living Dead | Night of the Zombies | Zombie Creeping Flesh | Zombie Inferno | Virus: L'Inferno dei Morti Viventi

Italië / Spanje
Actie / Horror

geregisseerd door Bruno Mattei
met Selan Karay, Margrit Evelyn Newton en Franco Garofalo

Na een lekkage in de chemische fabriek 'Hope Center' in Papua New Guinea veranderen alle medewerkers in vleesetende zombies. Vier commando's gaan op onderzoek uit. Ze komen een team reporters tegen dat onder leiding van de beroemde journaliste Lea achter hetzelfde verhaal proberen te komen. Ze worden echter onder de voet gelopen door de zombies. Hebben zij een kans tot ontsnappen? En kunnen ze hun verhaal naar buiten brengen?

avatar van Boeikens
Na (te) lange tijd nog eens herzien.

Acteerwerk is inderdaad belabberd en de montage bestaat vooral uit gejat knip en plakwerk maar als je van het zombiegenre uit de 80' houdt is deze toch een must.
Niet echt sfeervol en weinig spannend maar met DODE zombies i.p.v. atleten, goede gore en hilariteit alom door de slechtheid

superhenkie
Erg slechte film.
Heb me toch prima vermaakt. Zombies, inboorlingen en een soort Swat-team dat kennelijk geen geld had voor een fatsoenlijk uniform. Kortom wat wil je nog meer. Op de een of andere manier vind ik de scenes met de fabriek in beeld erg creepy. De rest van de film is absoluut niet eng of goed. Aan te raden voor liefhebbers van het genre, anders sla je deze beter over.
3 sterren.

avatar van jeroentjuhhhhh
jeroentjuhhhhh schreef:
Dit word duidelijk m'n volgende Mattei

Het duurde even maar heb me toch aan m'n woord gehouden. Mijn tweede Mattei was bril-fucking-jant !

Virus omarmt alles wat ik zoek in een all-out eighties zombie trash flick. Heerlijke muziek, geweldige effecten en complete non-logica. Het is een kunst om sommige dingen nog slechter en/of onnatuurlijker te laten verlopen en dat is een groot deel van de kracht van dit soort cinema.

Het biedt veel (heel veel) fun en doet dat met een schitterende sfeer. Het is lomp en verhult dat nergens, waarom zou je ook? Mattei heeft terecht lak aan alles en iedereen en gaat niet omslachtig lopen doen om zijn beperkingen te doen verhullen. Het is zoals het is, en op die manier hou ik ervan!

Dikke 4.5* (net iets minder dan Zombi 2 vind ik, die wel op 5* staat) en een uitgebreide review
Take Bruno Mattei's (R.I.P) ''Virus'' as an example.... or should i call it ''Hell of the Living Dead'' or maybe just ''Night of the Zombies''. What about ''Zombie Creeping Flesh''? Dude, leave some awesome titles for the years to come..

avatar van Vascago

avatar van movie acteurs

Leuke recensie, maar toch blijf ik steenvast bij mijn oude mening en stem.

avatar van Noodless
Hilariteit alom door de slechtheid wil niet zeggen dat de film ook goed is.
Ik vond de film op alle vlakken wel bagger, ook al weet ik wel wat je kunt verwachten.
Voor het acteerwerk of verhaal moet je het zeker niet doen ( wat normaal is ). Maar het is toch ook de gore en de sfeer die hier tegenvalt. Van een creepy sfeertje is geen sprake van.
Ook spannende momenten zijn er niet. De gore is soms wel oké, maar bij sommige scènes ook wel bedenkelijk. De scène met de ogen en de tong op het einde vond ik wel geslaagd. Komisch ( vaak onbedoeld ) zal het voor sommigen wel werken, maar ook op dat gebied wist me de film niet te raken. Neen, ik heb dit cultfilmpje een kans gegeven, maar ik moet bekennen dat dit niet mijn cup of tea is. Helaas 3/10

avatar van jordandejong
Als je een lijstje maakt met interessante Italiaanse trashfilms komt de naam Bruno Mattei enorm vaak voorbij. Voor mij was het dus tijd om eens wat films van hem te zien. Virus is daarvan de eerste, en van tevoren ook de meest interessant lijkende.

Na een paar enorm lovende recensies van users die ik graag volg waren m'n verwachtingen behoorlijk hoog. Jammer genoeg blijkt Virus toch niet erg geslaagd te zijn.
De film begint standaard maar aardig. Een groepje wetenschappers creëert per ongeluk iets vreselijks met alle gevolgen van dien.

Vervolgens schakelt het verhaal over naar een groep ''special-forces''. Opvallend is dat ze hun kostuum geleend lijken te hebben van een elektriciteitsbedrijf en ze verder allemaal stuk voor stuk uit het gekkenhuis lijken te komen. Natuurlijk zijn dit soort dingen niet erg aangezien deze film puur gemaakt is om je te vermaken. Helaas lukt zelfs dat vaker niet dan wel.

De setting in de jungle is alleraardigst. Waarom Mattei af en toe de drang had om totaal nutteloze stock-footage van in slomo gefilmde vogels erin te plakken is niet helemaal duidelijk. De characters zijn vervelend en wekken totaal geen sympathie op. Gelukkig roepen ze wel wat geinige one-liners die de moeite waard zijn.

Bij het gore gedeelte kom je van een koude kermis thuis. Het is vaak nogal inspiratieloos waar ik juist had gehoopt dat het vol nastyness zat. De make-up van de zombies is aardig maar vaak genoeg hebben ze ook enkel een laagje groene schmink opgesmeerd gekregen.

M'n eerste Mattei is dus een aardige teleurstelling. Toch geef ik het nog zeker niet op aangezien deze man nog tientallen andere interessante titels op z'n naam heeft staan.

avatar van wendyvortex
Dit was geloof ik de laatste klassieke zombie-film die ik nog niet had gezien en ja in het genre buitengewoon vermakelijk. Mijn echtgenote besloot vanmorgen opeens spontaan een rondje in het park te gaan lopen...geen idee of dat kwam door de gore of dat ze overmand was door de geweldige acteerprestaties.
Tempo: ja - Gore: ja - Volslagen belachelijk plot: ja - Klassieker: ja
Maar dan zijn ze nu definitief op voor zover ik weet, een mooie laatste finale van de Italiaanse zombie-films.

avatar van Richard_Voorhees
Ook voor mij zo'n beetje de laatste Italiaanse zombie-classic. Pulp van de bovenste plank en juist daardoor erg tof.
Het 'acteerwerk' is best houterig en de personages zijn lekker overdreven.
De nieuwsreportster wil alles tot op de bodem uitzoeken en de stoere soldaten, die qua kleding eerder aan conciërges/vuilnismannen doen denken, vinden haar dan ook bemoeizuchtig.
Mattei sprong met deze film in op de twee dingen die in die periode in de Italiaanse horrorfilms populair waren: zombies en cannibalen.
Door dit laatste worden we getrakteerd op uitgebreide ritueelscenes, waarin we de vrouwelijke hoofdrolspeelster beschilderd voorbij zien komen. De zombie make-up ziet er niet altijd goed uit, maar een aantal van de gore fx zien er lekker smerig en over-the-top uit.
De soundtrack bevat voornamelijk Goblin tracks uit de Dawn of the Dead film, maar ik hoorde ook nog wat spul uit een Fulci film voorbij komen.
De film is nergens eng, maar blijft door de foute dubbing, zombie en 'local tribe' actie continu vermakelijk en heerlijk cheesy.
Daarnaast laat Mattei hier en daar toch wel zien dat hij voor goede shots kan zorgen. Vooral de eerste scenes op het fabriekseiland zijn prima in beeld gebracht.
Echt typisch een toffe film voor de liefhebbers van Italo sleaze.

avatar van Richard_Voorhees
Die dode man op het bankje in het park in de eindscene leek trouwens erg veel op Peter Cushing. Het lijkt me alleen sterk dat hij het was.

avatar van VanRippestein
Erg goed. Een film zoals alleen Italianen het kunnen maken. Elk karakter lijkt rechtstreeks uit het gesticht te komen, willekeurige stockfootage, goedkope gore, synthesizers en nonlogica zoals je het zelf niet zou kunnen verzinnen. Wat virus extra goed maakt, is een lekker vaartje: je probeert met uit te vogelen wat je gezien hebt en je zit alweer in de volgende "HUH?!". Een voorbeeld: een scene afsluiten met beeld van een schreeuwende adelaar met daaronder het geluid van een aap gedubt. Next level shit.

Tegenvallende film waarin twee journalisten getuige zijn van een zombie-uitbraak in de jungle. Niet bepaald spannend of grappig en slechts sporadisch vermakelijk (en dan vooral vanwege het non-acteerwerk, zoals de vele schrikreacties van de hoofdrolspeelster. De vele archiefbeelden van de jungle en de inheemse bevolking haalt het tempo uit de film en zijn op een lelijke manier gemonteerd.