• 8.222.767 stemmen

Period of Adjustment (1962)

Drama / Komedie | 112 minuten

Genre: Drama / Komedie

Geregisseerd door: George Roy Hill

Met onder meer: Anthony Franciosa, Jane Fonda en Jim Hutton

Over Period of Adjustment

"The agonizing pause between the honeymoon and the marriage!"

George Haverstick, een Korea-veteraan, trouwt met Isabel, die hij in een ziekenhuis heeft ontmoet. Tot Isabel's ongenoegen verloopt het huwelijk niet zoals ze had gehoopt. De huwelijksreis naar Florida draait uit op een nachtmerrie en tijdens kerst gaan ze op bezoek bij George's oorlogs maatje Ralph Baltz, die pas is verlaten door zijn vrouw. Uiteindelijk komen de twee koppels bij elkaar en praten over elkaars huwelijks problemen

image

Smoky Anderson

Christmas Caroler

avatar van Metalfist

Metalfist

The human heart could never pass the drunk test

Normaal gezien was het gisteravond het plan om nog ergens heen te gaan maar een heuse sneeuwstorm doorkruisde die plannen. En wat doen we wanneer het is aan het sneeuwen (in de lente weliswaar...) en het lekker warm is binnen? Dan kijken we een film natuurlijk. Period of Adjustment trok mijn aandacht vanwege het feit dat dit gebaseerd is op een toneelstuk van Tenessee Williams, de man die ons onder andere Cat on a Hot Tin Roof en Night of the Iguana schonk.

En je voelt wel aan dat dit van dezelfde schrijver is maar toch weet Williams hier niet de juiste balans te vinden. Hoewel dat misschien niet helemaal klopt want wie weet was het de keuze van George Roy Hill om er een komische noot aan toe te voegen. Een noot die eigenlijk maar amper werkt en er meer voor zorgt dat de film nooit de juiste sfeer weet te scheppen. Het is dan ook vooral op gebied van drama en de relaties tussen de koppels onderling dat dit aanvoelt als het betere werk van Williams maar zoals gezegd draait het komische aspect de film de nek om. En dat is jammer eigenlijk want zeker de ontknoping van de film met de rillingen van George en de confrontatie met de McGill schoonouders is zeker en vast te pruimen.

De reden waarom ik de film heb opgenomen (naast het feit dat het gebaseerd is op een toneelstuk van Tenessee Williams) is de mooie Jane Fonda. Alleen heeft zich hier een vreselijk accent aangeleerd en het is bijzonder irritant. Meer zelfs, gewoon heel het personage is bij vlagen ronduit vervelend. Ik ben ook niet echt zeker aan wie het nu eigenlijk juist ligt want Fonda had nog maar een handvol films op haar naam staan en moest waarschijnlijk nog wel wat leren maar het kan ook gewoon aan het script hebben gelegen. De enige momenten dat ze goed tot haar recht komt is wanneer ze uit haar krammen schiet. Jim Hutton neemt de rol van de vent van Fonda op zijn naam en doet dat redelijk. Hij lijdt een beetje onder hetzelfde euvel als het personage van Fonda. Dan vond ik Anthony Franciosa een stuk interessanter in zijn rol als Ralph Bates.

Niet zo overtuigd van deze Period of Adjustment. Het heeft sowieso zijn interessante stukken maar de flauwere humor is niet interessant en het resulteert in een soms ietwat saaie film. Fonda is zoals gewoonlijk even bekoorlijk maar alleen maar als ze haar mond weet te houden.

avatar van mrklm

mrklm

"You're just going through a period of adjustment", zo verzekert Ralph Bates [Tony Franciosa] het bikkelende, kersverse echtpaar George [Jim Hutton] en Isabel Haverstick [Jane Fonda] meerdere keren. Van een verfilming van een toneelstuk van Tennessee Williams (A Streetcar Named Desire, Cat On A Hot Tin Roof) zou je een veel serieuzere toon verwachten, maar hij blijkt ook uitstekend om te kunnen gaan met komisch materiaal. Uiteraard is er erg veel dialoog en moet George Roy Hill alle registers open trekken om de film open te breken. Hij slaagt daar prima in en hoewel Fonda's vertolking op het randje van karikatuur zit, contrasteert haar spel uitstekend met die van Jim Hutton. Je snapt waarom de twee zoveel met elkaar ruziën, ook al gaan die ruzies vaak nergens over. Maar gaat dat niet zo in ieder huwelijk? Veel belangrijker nog: het is voor de kijker een bijzonder aangenaam schouwspel.