The Restless Breed (1957)

Western

geregisseerd door Allan Dwan
met Scott Brady, Anne Bancroft en Jim Davis

In het grensgebied van Texas wordt een lid van de geheime dienst vermoord door wapensmokkelaars. De zoon (Brady) van het slachtoffer zet de achtervolging in op Simmons (Davis) en zijn kornuiten. Simmons denkt eerst de grens met Mexico over te gaan en later de wraakzuchtige zoon wel even op te ruimen, maar dat valt tegen.

avatar van Brix
Ondermaatse western, slecht gefilmd, matig tot irritant acteerwerk, en een piepklein budget dat betere locaties blijkbaar niet toeliet.

Anne Bancroft ziet er nog wel aantrekkelijk uit, maar de poster van de film is misleidend.

Enige andere lichtpuntje is Leo Gordon, die nog voor wat pit in dit flauwe gedoe zorgt.
Brady heb ik nog nooit zo matig in de weer gezien.

Op de box, van de onlangs in Duitsland verschenen DVD staat : "Vergessene Western".
Terecht zou ik daaraan willen toevoegen.
Gauw weer vergeten dit filmpje.

(De beeld en geluidskwaliteit van de DVD is ook niet om vrolijk van te worden)

avatar van Roger Thornhill
De regisseur is dan ook een notoir veelfilmer wiens filmografie bij IMDb maar liefst 404 titels vermeldt, waarbij dan overigens wel 250 shorts uit de jaren 1911-1913 zijn meegeteld. Een citaat van hem: "If you get your head up above the mob, they try to knock it off. If you stay down, you last forever." De ultieme B-filmer dus, hoewel hij toch minstens één A-film heeft gemaakt, Sands of Iwo Jima met John Wayne. The restless breed heb ik zelf jaren geleden op de BBC gezien, en zoals past bij de status van deze film herinner ik me er helemaal niets meer van – behalve merkwaardig genoeg de titelmuziek: "I belong to the restless breed / Lots of action is what I need / No more rules than a tumbleweed / Restless breed, restless breed!" Pure oorwurmpoëzie, slechts éénmaal gehoord, misschien wel decennia geleden, maar nog steeds dendert er regelmatig zo'n pompeus mannenkoor door mijn schedel: "Restless breed, restless breed…" En wat Anne Bancroft betreft, 1957 was het laatste jaar dat ze het nog in Hollywood uithield, daarna vluchtte ze naar Broadway en keerde na The miracle worker (Oscar) in 1962 terug als een ster.

avatar van Brix
@ Roger Thornhill: Interessante toevoeging.

Ik ken ook wel een aantal acceptabele films van Dwan, buiten de reeds genoemde.
Om bij de westerns te blijven: Frontier Marshal en Silver Lode bijvoorbeeld.

Dat lied: The Restless Breed, ja, haha.
Daar blijft inderdaad meer van hangen dan van de film zelf.

lezertje
Fabriekswestern (Een van de laatste films) van veelfilmer Allan Dwan vertelt het overbekende verhaal van een stadje in de greep van een bende criminelen, waar een eenling het tegenop moet nemen. Een nog heel jonge Anne Bancroft als Mexicaanse, moet voor de love interest zorgen Dwan houdt de film mooi op tempo. Hij weet echter niet te verhullen dat het hier op een zeer low budget western gaat getuigen de weinige locaties en het veelvuldige gebruik van dezelfde tussenshots van de immer afluisterende en bespionerende Allan (Scott Marlowe).