ad
  • 8.077.345 stemmen

The Inspector General (1949)

Komedie / Muziek | 102 minuten

Genre: Komedie / Muziek

Geregisseerd door: Henry Koster

Met onder meer: Danny Kaye, Walter Slezak en Barbara Bates

Releasedatum: 31 december 1949

Over The Inspector General

"The Kaye way to chaos and corruption."

Georgi (Danny Kaye) is het hulpje van een kwakzalver die wordt weggestuurd na alweer een sullige fout. Hij komt terecht in een dorpje waar de bewoners en corrupte bestuurders in afwachting zijn van een hooggeplaatste controleur. Georgi wordt vervolgens aangezien voor de controleur en de dorpsbestuurders overladen hem direct met geschenken om hem gunstig te stemmen. Hij wordt verliefd op het enige eerlijke meisje van het dorp, maar zowel de kwakzalver als de hooggeplaatste dorpelingen hebben andere plannen met hem.

imageimageimage

avatar van hugohei

hugohei

Naar een toneelstuk van Gogol - hetzelfde waarop De Boezemvriend geïnspireerd is.

avatar van FisherKing

FisherKing

Maar wel beter gebracht in deze film.

Ik had er eigenlijk nog bij moeten zetten, dat het ook een musical is, maar dat genre kom ik niet selecteren (alleen 'muziek', of is dat hetzelfde?). In ieder geval kan dat de interesse naar deze film aardig verhogen dan wel verlagen.

avatar van Jordy

Jordy

bij musicals inderdaad "muziek" selecteren svp

avatar van De Knip

De Knip

Erg leuke film vond ik dit vroeger. Heb toch echt wel een aantal keer gelachen!

***1/2

avatar van Heracles

Heracles

Echt 20 keer gezien vroeger, op aanraden van mama..

Geweldige film, echt vaak heel hard gelachen. Maar ja kan ook liggen aan mijn jeugdigheid. In elk geval waren bepaalde stukjes erg leuk, bijvoorbeeld:

waar ie thee krijgt van de dochter van de burgemeester "milk?" "a cloud" "sugar?" "2 please" "lemon?" "a twist" "Tea?" (het kopje aanreikend) "No thank you" . Of ook als ie gaat zingen terwijl ie nog generaal is, echt meesterlijke humor!!

Topfilm!

Schuco

Vroeger veel naar gekeken, vermakelijke film.

avatar van Baggerman

Baggerman

Best wel geinig. Een beetje een vergeten held, Danny Kay, net als geweldenaars als Harold Lloyd en George Formby, wie kent ze nog tegenwoordig?

Als kind gezien en heb me echt wel vermaakt!, 3.5*

avatar van Zinema

Zinema (crew films)

Leuke klassieker met een sterke Kaye. Heeft weinig van zijn charme verloren. Goed.

avatar van Baggerman

Baggerman

Het schiet me ineens te binnen: is 'de Boezemvriend' (met André van Duin) soms een remake van deze film????

avatar van Zinema

Zinema (crew films)

Baggerman schreef:

Vriendelijke groet

avatar van Tup&Joep

Tup&Joep

Geweldige rol van Kaye hier. Genoten van deze film.

avatar van rotjuh

rotjuh

Voor de tijd gezien echt een giga goede film.

Ook nu nog steeds vermakelijk en kaye..... topper hoor!

Was de boezem vriend van Andre van Duin geen slap aftreksel van deze film?

Als je hem te pakken krijgt zeker even kijken want is elke toeschouwer meer dan waard.

5 sterren ook om der tijd en techniek mee te wegen, super werk!

avatar van MauriceMankes

MauriceMankes

Niet diepgravend, maar hartverwarmend en geestig. En met een unieke hoofdrolspeler. inventief en verrassend;

scorsese

Aardige film waarin het analfabete hulpje van een kwakzalver wordt aangezien voor de inspecteur van de keizer. Een leuke mistaken-identity-comedie die het vooral moet hebben van Danny Kaye, die hier dan ook goed op dreef is. Sommige scenes zijn wel wat aan de lange kant, waardoor het soms wat langdradig wordt.

avatar van Ted Kerkjes

Ted Kerkjes

Erg geinige film.

De film moet wel even op gang komen, maar als Kaye eenmaal voor de Inspector General wordt aangezien, begint de film lekker op gang te komen.

Ik heb me prima vermaakt.

avatar van Roger Thornhill

Roger Thornhill

Ik ben liefhebber van oude films, van nostalgie (soms) en van klassieke komieken, dus daar zal het niet aan liggen dat ik dit echt een onverdraaglijke film vond. Over 50 jaar zullen mensen misschien even weinig om Jim Carrey moeten lachen, dus je zal dit hélemaal in z'n tijd moeten zien, maar wat ík hier zie is een middelmatige film met een zeer irritante Danny Kaye wiens constante mugging mij Siberisch laat.

Wat me op deze MovieMeter-pagina (zoals wel vaker) trouwens nog opvalt is dat er in het eerste bericht al wordt vermeld dat dit een voorloper van De boezemvriend is, maar dat dat daarna nog twee maal terugkomt. Als er tien pagina's met eerdere berichten zijn kan ik me wel voorstellen dat je geen zin hebt om die allemaal te bekijken, maar 16 eerdere berichten kun je toch wel even doorlezen?

avatar van alexspyforever

alexspyforever

• 19135 berichten

Ted Kerkjes schreef:

Erg geinige film.

Ik heb me prima vermaakt.

Ik ga me bij deze mening aansluiten, ik heb deze sinds vele jaren geleden nog eens bekeken. Ik was ontzettend veel vergeten. De songs duren bij momenten iets te lang en Kaye is soms beetje overdreven onnozel. Maar dat hij veelzijdig is (acrobatie, zingen, dansen, bekken trekken), komt de film ten goede. Ja hij lijkt wel een voorloper van André Van Duin die later een gelijkaardige rol zou spelen in de Boezemvriend. Deze film vind ik dan toch een stuk vermakelijker.

avatar van Ted Kerkjes

Ted Kerkjes

Sommige liedjes duurden inderdaad ietwat te lang, vooral in het begin.

Over de Danny Kaye/Jim Carry vergelijking: Danny Kaye kan wel veel meer dan Jim Carry.

En tja... André van Duin is niet echt mijn humor. Ik vind 'm behoorlijk flauw.