Angèle (1934)

Frankrijk

geregisseerd door Marcel Pagnol
met Orane Demazis, Fernandel en Jean Servais

Angèle is een onschuldig plattelandsmeisje dat door toedoen van een gladde pooier een Parijse tippelaarster wordt. Haar vader haalt haar terug naar de boerderij en sluit haar en haar pasgeboren baby veilig op. Vervolgens doet haar vriendje een poging haar te bevrijden zodat ze samen een nieuw leven kunnen opbouwen.

Wederom een Giono verfilming van Pagnol,uiteraard spelend in de Provence.U vraagt mij wat Fernandel zo prominent doet op de poster van een (sic) "drama",dus dat zal ik even uitleggen.Fernandel speelt in deze comédie dramatique het dorpsgekkie Saturnin,die zoals het een goede dorpsgek betaamt de hoeksteen is van zijn gemeenschap.Hij is het ook die de MARSEILLAANSE kothoer Angèle terughaalt,niet haar "vriendje".
Bovendien is Fernandel ook de enige bron van amusementswaarde in de film,omdat hij niet vervalt tot kluchtigheid maar een zeer understated performance geeft en louter vertrouwt op zijn onnozele levenswijsheden,waar ik toch regelmatig om moest lachen.Omazis(de facto mevr. Pagnol) en Servais die de kern van het (sic)"drama" zouden moeten vormen zijn zeer matig.Trouwens,het verhaal omtrent een "gevallen "jongedame zal nu hooguit nog religieuze krankzinnigen kunnen interesseren.
Wie gelukkig wordt door deze op locatie geschoten film die het landleven bezingt met het predikaat"poetisch realisme" op te tuigen,heeft mijn zegen.Al ben ik blij dat ik geen 60/70 uur in de week landarbeid hoef te verrichten onder de provençaalse koperen ploert, en nostalgische gevoelens naar dit soort omstandigheden imho uitingen zijn van kleinburgerlijke decadentie die genadeloos bestreden dienen te worden