Het Zuiden (2004)

Alternatieve titel: South

Nederland / België / Denemarken

geregisseerd door Martin Koolhoven
met Monic Hendrickx, Frank Lammers en Oksana Akinshina

Martje (Monic Hendrickx) is de sympathieke bazin van een wasserij. Haar medewerkers dragen haar op handen. Op de chauffeur na zijn het allemaal vrouwen, met een sterke onderlinge solidariteit. Als de oude chauffeur met pensioen gaat komt Loe (Frank Lammers) solliciteren. Als vrachtwagenchauffeur heeft hij jaren op het zuiden gereden, maar hij wil graag voor de wasserij werken om wat vaker thuis te zijn. Loe en Martje voelen zich onweerstaanbaar tot elkaar aangetrokken. Het onvermijdelijke lijkt te gaan gebeuren als Loe in haar kantoor wordt ontboden. Maar de flirt loopt uit op een fiasco, want Loe schrikt van het feit dat Martje vanwege borstkanker een borst mist. Martje ziet haar droom verstoord en haar medewerksters, die Loe zien wegstormen, trekken hun conclusies. Leugens en misverstanden leiden tot een dramatische reeks gebeurtenissen. Als er een illegale Russische tiener arriveert (Oksana Akinshina), moeder van een pasgeboren kind, neemt Martje de zorg voor de baby op zich.

neo (crew)
Inderdaad, in de The Godfather films is het een solo trompet.

avatar van BlueJudaskiss
Wat jammer! De titel had m'n interesse gewekt vanwege de bijrol van Oksana Akshina. Uiteindelijk ging de film me een beetje irriteren. Vond ik echt jammer, want ik was echt heel erg onder de indruk van de eerste helft.

Die mooie, korte scene tussen Frank Lammers en Monic Hendrickx (mooi stel!), het korrelige camerawerk waar Monic aan het begin van de film in beeld wordt gebracht die we in "Le Fils" zagen (shots van over de schouder en dan volgen - mooi lang shot ook!) en af en toe die plotselinge cuts. Grappig ook om Chris Comvalius en dat meisje uit Sesamstraat terug te zien.

Het is voor mij het script dat wat mij betreft de film de das omdeed. Martje was voor mij een leuke spontane vrouw met een goede baan, en dan sluit ze in eens Loe op! Het irriteerde me ook dat we lang in het ongewisse werden gelaten of hij er nog in zat. En dan dat Russische meisje: ik hoorde Martje toch duidelijk zeggen dat ze geen illegalen in dienst nam, en dan doet ze het toch! Hoe liep het trouwens precies af met haar? En vanwaar die plotselinge omslag in het personage van Martje?

Kan het trouwens zijn dat er een foutje in de aftiteling staat? Die Catalijne Willemse (volgens mij heet ze zo) die speelt niet de vrouw van Bart Klever, maar die winkeljuffrouw uit die prothese speciaal zaak!

Martin, kan je wat uitleg geven?

Je bent in de war met Tine Joustra.

avatar van BlueJudaskiss
Wat stom van me. Maar was zij het ook die een tijd geleden een gastrol had in Grijpstra & De Gier?

robertus65
Tegenvaller , het hele verhaal en de gebeurtenissen is voor mij veel te vergezocht en ongeloofwaardig dat het mij kan boeien. De camera zit bijna letterlijk boven op Monic Hendrickx, blijkbaar moeten we met haar meevoelen, omdat ze maar één borst heeft. Nee die die vlieger gaat bij mij niet op, ik begon me juist steeds meer te irriteren aan de rare beslissingen die zij neemt. Ook Lammers rol was hierdoor vrij mager.

Wo 3 dec. 21u30: Het Zuiden op Cultura

Die dvd met Duisterlicht er gratis bij, zijn die beide juiste beeldformaat? Wat vreselijk irritant dat je online niet wat betere productinfo hebt.

mister blonde schreef:

Beide films in originele formaat, ja

Het komt niet vaak voor dat het script overduidelijk de zwakke schakel in de film is. Wat een onwaarschijnlijk flutverhaal, dat bovendien ook nog eens allemaal erg geforceerd overkomt. Monic acteert zoals zo vaak weer uitstekend in deze film, maar met dit script is het erg ondankbaar werk waar niet tegenop te acteren valt. De grootste onwaarschijnlijkheid, van de vele, en ook meest storende is dat een sterke man als Lou niet weet uit te breken. Een dun deurtje dat ook nog naar buiten open gaat terwijl er een mooie houten bank als stormram aanwezig is.
Echt jammer allemaal. Op papier zag het er alles zo goed uit. Leuke acteurs, goede regisseur. De sfeer was goed, het zag er allemaal mooi belicht uit enz enz. Het scenario was ook nog eens van Mieke de Jong. En dat is toch ook niet de eerste de beste. Onbegrijpelijk hoe het dan toch zo mis kon gaan.

avatar van baspls
Martje is de bazin van een wasserij. Het klikt meteen tussen haar en de nieuwe chauffeur Loe die ze hebben ingehuurd. Alles lijkt goed te gaan totdat Loe schrikt van het feit dat Martje een borst mist. Hij stormt het kantoor uit en Martje barst in huilen uit. De werknemers trekken de verkeerde conclusie en sluiten Loe op in het stookhok.

Monic Hendrickx speelt een prima hoofdrol als Martje. Frank Lammers speelde ook goed als Loe, alleen zat die voornamelijk in het stookhok. Oksana Akinshina (Lilja 4-ever) spreekt hier een beetje Nederlands in de rol van de illegale Russische tiener.

Martje weet niet bepaald wat ze wil. Ze schaamt zich voor het feit dat ze een borst mist en vind het erg jammer dat ze geen kind heeft. Ze heeft gevoelens voor Loe, maar omdat ze zich schaamt is ze boos op hem. Als de anderen Loe opsluiten begint Martje psychopathische trekjes te vertonen. Ze houdt Loe lekker waar hij zit een steelt de baby van een Russische migrant. Als ze hem dan eindelijk vrij wil laten is Loe inmiddels dood, maar Martje wil dat niet toegeven en blijft volhouden dat ze samen met Loe naar het Zuiden gaat.

Koolhoven heeft bij Het Zuiden gekozen voor een meer documentaire-achtige stijl in plaats van zijn gebruikelijke stilering. Bij de editing viel het op dat er vaak cuts waren midden in een shot, wat het documentaire-effects versterkte. Tijdens de productie wilde Koolhoven de film maken volgens de regels van Dogme 95, maar zag hier uiteindelijk toch vanaf omdat hij het te beperkend vond. Vind het overigens ook totaal niet bij hem passen, een van de regels is namelijk het verbod op genrefilms en het verbod voor het gebruiken van een soundtrack. Paul M. van Brugge voorziet de film van sfeervolle muziek.

Van alle films die ik van Koolhoven gezien heb is deze film toch het minst zijn stijl (al moet ik Het Schnitzelparadijs, Knetter, 'n Beetje Verliefd nog zien en die films lijken mij ook veel te luchtig voor zijn doen) . Komt waarschijnlijk mede omdat hij het scenario niet zelf heeft geschreven.

Het Zuiden is een sterk drama, dat af en toe ook wat weg heeft van een psychologische thriller.