• 8.350.052 stemmen

Genre: Oorlog

Oorsprong: Nederland

Geregisseerd door: Wim Verstappen

Met onder meer: Frederik de Groot, Renée Soutendijk en Coen Flink

IMDb beoordeling: 6,9 (389)

Oorspronkelijke taal: Nederlands

Releasedatum: 20 april 1978

Plot Pastorale 1943

Verfilming van de gelijknamige roman van Simon Vestdijk waarin een groepje burgers uit een dorp in de Betuwe dappere daden verricht in het verzet tijdens de Tweede Wereldoorlog. Het verraad van onderduikers op een boerderij doet vijf mannen besluiten de plaatselijke NSB-kruidenier te liquideren. Dit blijkt lastiger dan gedacht.

Marie Bovenkamp

Henri Poerstamper

avatar van Capablanca

Capablanca

gauke schreef:

O jee, dat weet ik echt niet meer......

Bij 1:31, in het klaslokaal boven in beeld.

avatar van Capablanca

Capablanca

PatriciaR schreef:

Ik ben al een aantal jaar op zoek naar deze film. Is er misschien iemand die mij kan vertellen hoe ik aan deze film kan komen, ik wil hem namelijk heel erg graag hebben.

Waar hij fysiek te krijgen is, weet ik niet, maar nu in zijn geheel te zien op Youtube.

avatar van Bigjerry

Bigjerry

Capablanca: Hij was ooit onderdeel van een Wim Verstappen Collectie, maar als hij in de winkel niet meer te vinden is, zou je het op Marktplaats kunnen proberen.... Kan nooit al heel lang uit de roulatie zijn. Succes!

avatar van Quentin

Quentin

Bigjerry schreef:

Kan nooit al heel lang uit de roulatie zijn.

Jawel, al 8 tot 9 jaar out of print.

avatar van baspls

baspls

Pastorale 1943 verteld het verhaal van het verzet in een dorpje in de Betuwe. Een leraar Duits laat zijn Joodse vriend onderduiken op een boerderij. De dochter van de boer krijgt een relatie met de zoon van de kruidenier, een NSB'er. Als de onderduikers veradem worden besluit het lokale verzet de kruidenier hiervoor te gaan doden. Gebaseerd op het boek van Simon Vestdijk.

Het acteerwerk van de film was niet heel slecht, maar wel behoorlijk stijfjes en soms lachwekkend omdat het vrij karikaturiaal aan deed (alsof de personages opzettelijk stuntelig waren). De stemmen deden me ook aan de Disney-nasynchronisaties van die tijd denken. Hein Boele die hier Cohen speelt doet namelijk de stem van Konijn in Winnie de Poeh en Coen Flink de stem van Grumpy in Sneeuwwitje. Renée Soutendijk maakt hier haar debuut als het boerenmeisje. Ze sprak een soort dialect in de film dat waarschijnlijk Betuws moet voorstellen, ik kom van de andere kant van de Waal en heb geen idee hoe ze daar praten maar ik kan me niet voorstellen dat ze daar werkelijk achter iedere zin "wa" zeggen. Sylvia Kristel - die in die tijd internationaal bekend was en Rutger Hauer hebben ook nog kleine rollen.

Valt me op dat het in oudere films die zich in Nederland afspelen het altijd zomer of lente lijkt te zijn. En er zijn altijd geasfalteerde wegen op het platteland, al denk ik niet dat die er anno 1943 zoveel zijn geweest.

Het verhaal van de film speelt met aardig wat personen en er worden ook een aantal locaties aangedaan. Soms werd het plot me wel vrij onwaarschijnlijk. Zoveel spionage-intrige in één dorpje. Verzetsgroepjes die wel heel makkelijk aan NSB en SA-uniformen komen. Joden die ongestoord naar Amsterdam kunnen reizen tijdens de bezetting (waarom duik je dan eigenlijk onder?)

Op zich mag deze film best eens meer aandacht krijgen ten opzichten van andere Nederlandse oorlogsfilms, maar als je hem vergelijkt met Soldaat van Oranje van een jaar eerder wordt toch wel echt een heel groot verschil in kwaliteit duidelijk. Ik vond de film zelf wel vermakelijk om een keer gezien te hebben, maar het was me allemaal net wat te stijfjes en karikaturaal.

avatar van Grindhouse62

Grindhouse62

• 2014 berichten

baspls schreef:

Het acteerwerk van de film was niet heel slecht, maar wel behoorlijk stijfjes en soms lachwekkend omdat het vrij karikaturiaal aan deed (alsof de personages opzettelijk stuntelig waren). Renée Soutendijk maakt hier haar debuut als het boerenmeisje. Ze sprak een soort dialect in de film dat waarschijnlijk Betuws moet voorstellen. Sylvia Kristel - die in die tijd internationaal bekend was en Rutger Hauer hebben ook nog kleine rollen.

Helemaal mee eens. IK heb Pastorale 1943 zo'n dikke 30 jaar geleden voor het laats gezien en vanavond dus herzien. Het knullige acteren en het overacting vond ik vaak standaard in films van die tijd. Maar ik heb weer met plezier gekeken naar deze film. Een 3.5

avatar van Jack Sparrow

Jack Sparrow

Zoals hier al eerder gemeld is de versie op de dvd van Pastorale 1943 niet best. Acteerwerk is hier en daar wat knullig en dat leidt wel af in deze film. Het verhaal naar het boek van Vestdijk zit wel goed in elkaar. De 2e helft van de film vond ik een stuk sterker, ook met nog een kort optreden van Hauer. Die scène springt er wel uit. Al met al best een redelijke oorlogsfilm.

avatar van Robi

Robi

• 1952 berichten

In de jaren zeventig werden er in Nederland nog niet zoveel heel goede films gemaakt. Het waren vaak toneelstuk-achtige vertolkingen met belabberd acteerwerk. In die zin valt deze film zeker nog wel mee. Al zitten hier ook wel tenenkrommende acteerscenes in. Maar niet door iedereen. Verder werden er in die tijd erg veel films over de oorlog gemaakt. En daar hoort deze dus uiteraard ook bij. Een film over mensen in het verzet. Er zitten een hoop bekende namen in de film en acteurs die het later nog zouden gaan maken.

Het verhaal is helaas niet erg evenwichtig en verloopt hier en daar ook wat onwaarschijnlijk en chaotisch al is de grote lijn wel goed te volgen en is de film ook niet saai. Maar je ziet nogal eens acteurs die een belangrijke rol lijken te hebben, doch die je vervolgens nooit meer ziet of die zelfs nauwelijks meer ter sprake komen. In de laatste scene komt ook Rutger Hauer nog voor de dag zowaar. Maar hij is wel de enige Duitser in de film die gewoon accentloos Nederlands praat. Net als zijn broer trouwens, maar die woont tenminste nog in Nederland.

avatar van dionj

dionj

Komt op bluray in de V.S. in een Sylvia Kristel boxset

avatar van Lakte

Lakte

• 1912 stemmen

dionj schreef:

Komt op bluray in de V.S. in een Sylvia Kristel boxset

Vandaag binnen gekregen, prachtige master! Kleuren zijn erg mooi gedaan. De gerestaureerde versie die Sony laatst op DVD uitbracht heeft nog een groene gloed over het beeld heen, de bluray van Cult Epics gelukkig niet.

De bijzondere en redelijk onbekende Nederlandse film Mysteries met Rutger Hauer zit ook in die box.