Pastorale 1943 (1978)

Nederland
Oorlog

geregisseerd door Wim Verstappen
met Frederik de Groot, Renée Soutendijk en Bernard Droog

Verfilming van de gelijknamige roman van Simon Vestdijk waarin een groepje burgers uit een dorp in de Betuwe dappere daden verricht in het verzet tijdens de Tweede Wereldoorlog. Het verraad van onderduikers op een boerderij doet vijf mannen besluiten de plaatselijke NSB-kruidenier te liquideren. Dit blijkt lastiger dan gedacht.

avatar van Capablanca
gauke schreef:

O jee, dat weet ik echt niet meer......

Bij 1:31, in het klaslokaal boven in beeld.

avatar van Capablanca
PatriciaR schreef:
Ik ben al een aantal jaar op zoek naar deze film. Is er misschien iemand die mij kan vertellen hoe ik aan deze film kan komen, ik wil hem namelijk heel erg graag hebben.

Waar hij fysiek te krijgen is, weet ik niet, maar nu in zijn geheel te zien op Youtube.

Capablanca: Hij was ooit onderdeel van een Wim Verstappen Collectie, maar als hij in de winkel niet meer te vinden is, zou je het op Marktplaats kunnen proberen.... Kan nooit al heel lang uit de roulatie zijn. Succes!

avatar van Quentin
Bigjerry schreef:
Kan nooit al heel lang uit de roulatie zijn.
Jawel, al 8 tot 9 jaar out of print.

avatar van baspls
Pastorale 1943 verteld het verhaal van het verzet in een dorpje in de Betuwe. Een leraar Duits laat zijn Joodse vriend onderduiken op een boerderij. De dochter van de boer krijgt een relatie met de zoon van de kruidenier, een NSB'er. Als de onderduikers veradem worden besluit het lokale verzet de kruidenier hiervoor te gaan doden. Gebaseerd op het boek van Simon Vestdijk.

Het acteerwerk van de film was niet heel slecht, maar wel behoorlijk stijfjes en soms lachwekkend omdat het vrij karikaturiaal aan deed (alsof de personages opzettelijk stuntelig waren). De stemmen deden me ook aan de Disney-nasynchronisaties van die tijd denken. Hein Boele die hier Cohen speelt doet namelijk de stem van Konijn in Winnie de Poeh en Coen Flink de stem van Grumpy in Sneeuwwitje. Renée Soutendijk maakt hier haar debuut als het boerenmeisje. Ze sprak een soort dialect in de film dat waarschijnlijk Betuws moet voorstellen, ik kom van de andere kant van de Waal en heb geen idee hoe ze daar praten maar ik kan me niet voorstellen dat ze daar werkelijk achter iedere zin "wa" zeggen. Sylvia Kristel - die in die tijd internationaal bekend was en Rutger Hauer hebben ook nog kleine rollen.

Valt me op dat het in oudere films die zich in Nederland afspelen het altijd zomer of lente lijkt te zijn. En er zijn altijd geasfalteerde wegen op het platteland, al denk ik niet dat die er anno 1943 zoveel zijn geweest.

Het verhaal van de film speelt met aardig wat personen en er worden ook een aantal locaties aangedaan. Soms werd het plot me wel vrij onwaarschijnlijk. Zoveel spionage-intrige in één dorpje. Verzetsgroepjes die wel heel makkelijk aan NSB en SA-uniformen komen. Joden die ongestoord naar Amsterdam kunnen reizen tijdens de bezetting (waarom duik je dan eigenlijk onder?)

Op zich mag deze film best eens meer aandacht krijgen ten opzichten van andere Nederlandse oorlogsfilms, maar als je hem vergelijkt met Soldaat van Oranje van een jaar eerder wordt toch wel echt een heel groot verschil in kwaliteit duidelijk. Ik vond de film zelf wel vermakelijk om een keer gezien te hebben, maar het was me allemaal net wat te stijfjes en karikaturaal.