The Great McGinty (1940)

geregisseerd door Preston Sturges
met Brian Donlevy, Muriel Angelus en Akim Tamiroff

Dan McGinty is een simpele zwerver die solliciteert bij de plaatselijke maffiabaas. Door hulp bij stemmenfraude verdient hij een functie in de gemeente en later zelfs als burgemeester van het corrupte stadsbestuur. In de tussentijd trouwt hij met Catherine, vooral zodat zij hem de schijn van een gewone burgerman kan geven. Catherine echter, tracht haar man echt eens iets goeds voor de gemeenschap te laten doen en dat wordt haar niet door iedereen in dank afgenomen.

avatar van Toon1
Vreselijk oudbollige film over een zwerver die het schopt tot burgemeester en zelfs tot gouverneur. De humor was erg flauw, en de acteurs irritant. Oke, er werd met een klein budget gewerkt dus de cast zou geen bekende acteurs bevatten, maar Brian Donlevy in de hoofdrol was een slechte keuze. Verder vond ik het verhaal ook maar slecht uitgewerkt. De film werd wel nooit vervelend, maar een goede introductie tot Preston Sturges is "The Great McGinty" niet.

avatar van starbright boy
starbright boy (moderator)
Heel aardige film, maar haalt het duidelijk niet bij de twee andere films van Sturges die ik tot nu toe zag. Mooie opening en een paar leuke scenes zoals de scene bij de ontsnapping met de bewaker en een paar van de dingen die ik de latere Sturges-films ook al zag (zoals de slapstickachtige momenten). Maar het is allemaal nog wat pril. Het in hetzelfde jaar gemaakte Christmas in July was al veel scherper en leuker. Helaas zijn Angelus en vooral Donlevvy ook niet zulke goede acteurs voor deze rollen. Ze missen wat persoonlijkheid.

Een aardig debuut waar al wat doorschijnt van wat later komen gaat dus.

Eens met starbright boy. Bij vlagen best leuk, maar haalt nog lang niet het niveau van Hil to the Conquering Hero. Christmas in July was ook wat leuker.

avatar van Mochizuki Rokuro
Toon1 schreef:
Brian Donlevy in de hoofdrol was een slechte keuze.
starbright boy schreef:

Totaal niet mee eens. Donlevy was geweldig en mede door hem een prima film. De fiml ist vooral wat scherpte in het tweede deel, maar de opening en de wisselwerking met Tamiroff mocht er wezen. Wel vreemd dat Sturges uitgerekend voor zijn debuut in de prijzen viel - want het tempo en de en passantgrappen zijn nog niet op volle sterkte en het Amerikaanse drama heeft hier nog meer een Capra-feel dan scherpte.

avatar van Biosguru
Erg grappig, maar dat komt waarschijnlijk omdat er nu een all American president is, die helemaal dol is van "big infrastructure spending" en die toevallig ook wat Russische hulp bij de verkiezingen kreeg

Skeeters: If it wasn't for graft, you'd get a very low type of people in politics. Men without ambition. Jellyfish.

Catherine: Especially since you can't rob the people anyway.

Skeeters: Sure. How was that?

Catherine: What you rob, you spend, and what you spend goes back to the people. So, where's the robbery? I read that in one of my father's books.

Skeeters: That book should be in every home.

LOL, dat is nu het officieel economische beleid wereldwijd.