Gacy (2003)

Alternatieve titel: The Crawl Space

Biografie / Misdaad

geregisseerd door Clive Saunders
met Mark Holton, Charlie Weber en Glenn Morshower

Gebaseerd op een waargebeurd verhaal over een modelburger, liefhebbende vader, echtgenoot en seriemoordenaar John Wayne Gacy, die 30 dode mannen en jongens begraven had in de kruipruimte onder zijn huis, die hij deelde met zijn familie.

avatar van Friday the 13 th
Iedereen kent het verhaal van Gacy. Best wel onvoorstelbaar dat deze man ZOVEEL slachtoffers heeft kunnen maken. Nog onvoorstelbaarder is dat zijn schilderijen die hij in de gevangenis heeft gemaakt razend populair zijn. Een schandvlek in de Amerikaanse geschiedenis.

Wat de film mist is diepgang. We weten eigenlijk nog altijd niet wat Gacy tot een seriemoordenaar heeft gemaakt. Ook was er erg weinig diepgang tussen Gacy en de slachtoffers (wat zei hij tegen hun , wat gebeurde er juist,...). Ik had niet het gevoel dat dit echt een documentaire was - want er leek mij veel verzonnen. De hele prent komt ook wat chaotisch over. En voor een film is Gacy veel te braaf. Echt geweld of taboes worden geschuwd.

Dit kon beter als je het mij vraagt! Waar was de spanning trouwens?

Meneer Bungel
Kiss my ass...

Van Gacy gek genoeg nooit zoveel meegekregen, vannacht maar liefst deze, een docu (aflevering van crime stories) en To catch a killer gezien... net als in laatstgenoemde wordt er redelijk strak gewerkt met wat er werkelijk gebeurd is (gelet op een flink aantal gelijkende details), alleen voelt deze ietwat rommeliger aan qua opbouw. De setting is wel weer erg goed gedaan. Wel apart is dat Gacy hier een (alhoewel eveneens een alom gerespecteerd lid binnen de gemeenschap) klein bedrijfje lijkt te hebben en in TCaK hij toch een flink bedrijf heeft. Wat dat betreft is deze denk ik qua opzet (lees: financiële middelen) wat beperkt, zeker als ik ga vergelijken met wat ik in de docu meekreeg.

Groot verschil is wel dat Holtons fysiek veel dichter bij de echte Gacy komt, al weet Dennehy in TCaK heel veel uit zijn rol te halen. Beiden goede films, maar op verschillende vlakken; TCaK is ook veel bescheidener qua gruwelijkheden en focust vooral op de jacht vd politie, wat volgens mij ook resulteert in een behoorlijk geforceerd verhaal (al ben ik benieuwd hoezeer men daar werkelijk heeft afgeweken van de werkelijkheid, maar daar zal ik eens wat meer in duiken^)... dat is dan ook een echte Amerikaanse (two part - 2 x 90 min.) tv-film.

Deze film is zoals gezegd ietwat rommelig, maar het geeft niets; de bottom line komt wel bovendrijven en die stinkt behoorlijk, zogezegd...

3,5*.

^ Zie hier for yourself.

avatar van tattoobob
Goede boeiende film!!!!

Zeker kijken als je van serial killer movies houd!!!

avatar van N811
Gatverdamme dat zulke mensen ooit hebben bestaan.

avatar van clubsport
deze versie haalt het niveau van A time to kill bij lange na niet

Films over seriemoordenaars zijn altijd interessant. Dit is een van de mindere.