Johnny O'Clock (1947)

Misdaad / Film noir

geregisseerd door Robert Rossen
met Dick Powell, Evelyn Keyes en Lee J. Cobb

Johnny O'Clock, een beroepsgokker, komt in de problemen met de politie. Hij moet er alles aan doen om zijn onschuld te bewijzen.

avatar van Dogie_Hogan
Een wat saaie poster; alternatief.

avatar van Dogie_Hogan
Zit in de nieuwe Columbia Film-Noir boxset IV, echter er zijn persingsproblemen.
Ook op Youtube niet smetteloos.

Deze Noir is echter alleen al de moeite waard vanwege (de ondergewaarde) Ellen Drew!
1 van de gokkers is Jeff Chandler.

Bij deze visueel mooie (spel met schaduwen) misdaadfilm leken de twee verhaallijnen (die samenkwamen), alhoewel ze vrij ingewikkeld waren, van minder belang te zijn dan de gecreëerde sfeer. Door de cast werd bijzonder goed geacteerd; met name Dick Powell speelde zijn zelfverzekerde, arrogante en eigenwijze (in feite homoseksuele?) hoofdpersoon, die ook een zachte kant had, met verve.