Reckless (1984)

Drama / Romantiek

geregisseerd door James Foley
met Aidan Quinn, Daryl Hannah en Adam Baldwin

Johnny Rourke (Quinn) is een opstandige puber, die zijn vader haat. Zijn motorfiets is het instrument om aan zijn kleinburgerlijke, benarde wereldje te ontsnappen.

avatar van Filmkriebel
Eerste script van Chris Colombus die de tijdsgeest uit de vroege jaren '80 goed kan vatten. Het is niet bepaald origineel te noemen, met de bourgeoisie-dochter die verliefd wordt op het "bad boy" type. Ik kreeg wel begrip voor het rebelse temperament van Johnny Rourke: dat wegwillen uit het grauwe industriestadje, een alcoholische vader en een maatschappelijk model waar hij zichzelf niet in ziet passen. Deed me vaak denken aan James Dean in Rebel without a Cause.

Anderzijds is Reckless ook veel minder kinderachtig dan andere films in het zelfde genre. Hij kreeg ook een R rating voor de stomende seksscène halverwege de film. Zwoel was het wel, maar ik miste toch een geloofwaardige opbouw daarnaartoe en Hannah mist ook de sensualiteit van een Kim Basinger met haar brave cheerleader-imago. Positief is dan weer de soundtrack met enkele obscure new-wave nummers... toen wisten ze wel hoe het moest.

Reckless is een film die vooral liefhebbers van films uit de jaren '80 zal bekoren.

Filmkriebel schreef:

Goede recensie!!!

avatar van badfans69
Tig jaren geleden gezien tijdens Veronica's mei film maand