The Virgin Suicides (1999)

Drama / Mystery

geregisseerd door Sofia Coppola
met James Woods, Kathleen Turner en Kirsten Dunst

In een rustig en conservatief stadje in het Amerika van de jaren '70 leven de knappe, maar mysterieuze Lisbon-zusjes. Wanneer één van de meisjes zichzelf van het leven berooft, zet zij met deze dramatische daad het leven van de hele familie op zijn kop. Meer en meer sluit de familie zich af van de buitenwereld, totdat de meisjes zelfs het huis niet meer uit mogen. Terwijl hun buurjongens een laatste poging ondernemen om de meisjes uit hun isolement te redden, escaleert de situatie volkomen. Vijfentwintig jaar later zijn de jongens de Lisbon-zusjes nog steeds niet vergeten. Hun fascinatie duurt voort. Ze proberen alsnog het raadselachtige verhaal achter de zelfmoorden aan de hand van dagboekfragmenten en brieven te reconstrueren.

avatar van dvdcrusher
Schokkende en verontrustende film over de zelfmoord van alle zusjes binnen en een en dezelfde familie, binnen een jaar na de zelfmoord van hun jongste zus. Wat de eigenlijke reden van de zelfmoord is komen we niet te weten. Maar wie aandachtig kijkt kan niet ontgaan zijn dat alles begon met de late thuiskomst van Lux na een schoolfeest, prachtig gespeeld door Kirsten Dunst, waarna de stoppen bij de moeder blijkbaar zijn doorgeslagen en waarop ze haar kinderen onderwierp aan een tyranniek gezag en hen alle vrijheid ontnam, inclusief schoollopen. Prachtige cast met James Woods en Dunst in een glansrol. 4 sterren

avatar van Akkiej
The Virgin Suicides bevat een geweldige sfeer, die de hele film ook blijft doorzetten. Het verhaal wordt op een creatieve wijze verteld, wat ervoor zorgt dat het nooit verveelt. Wel is het probleem dat er een ontzettend verschil in tempo is wanneer de gebeurtenissen plaatsvinden. Sommige stukken zijn erg traag en duren maar voort, terwijl er dan ineens weer een heftige gebeurtenis plaatsvindt, wat supersnel wordt verteld. Hier had ik soms een beetje moeite mee.

Al met al toch een mooie 7 gescoord.

avatar van Black Math
Niet helemaal geslaagd. Visueel niet superboeiend. De soundtrack heeft wel z'n momenten, maar zoals boven al eens opgemerkt, soms lijken scènes er alleen maar in te zitten om een liedje af te spelen. Wat vervolgens soms hardhandig afgekapt wordt. Rommelig.

Het verhaal weet wel te intrigeren, waarom vijf mooie meisjes zelfmoord plegen. Van de vijf meisjes krijgt Dunst duidelijk de meeste aandacht; een beetje onevenwichtig, maar je hoort me verder niet klagen. Tenslotte moet ik zeggen dat de uiteindelijke conclusie toch wel een beetje tegenvalt.

Lost in Translation was naar mijn smaak wat beter, maar dit ontloopt die film niet zo heel erg veel. Daarom dezelfde eindwaardering: 2*.

avatar van MRDammann
The Virgin Suicides is een mooie droevige film over een paar zussen. Eigenlijk gebeurt er niet heel veel in de film, maar dat hoeft deze keer niet. Het plot is interessant goed genoeg en er wordt goed geacteerd.

avatar van Teejey
Het is geslaagd hoe de verteller, in de vorm van de groep jongens, net voor het eind weet te vertellen hoe hun en ik als kijker zich voelde(n) over het mysterie van de zusters Lisbon.

Coppola weet in voor mij haar 2e film opnieuw een knappe sfeer neer te zetten. Zo'n laatste week van de zomervakantie sfeertje als je begrijpt wat ik bedoel. De simpelste beelden zijn al interessant. Die seconde-beelden van Lux door de film heen, zoals de openingsscène zorgen voor veel nieuwsgierigheid.

Hele leuke cast, voor mij relatief onbekend op Hartnett en Woods na. Hartnett, Dunst en A.J. Cook springen er in mijn optiek uit.

Gave zeldzame soundtrack ook zeg. Wat voor instrumenten het ook mogen zijn, het kwam behoorlijk aan.

Enige directe minpunt is dat de leeftijden van de zussen opvallend lager zijn dan de leeftijden van de actrices, waarschijnlijk gedaan om de kwaliteit te waarborgen. Dit maakt de film niet echt minder, maar voelt wel een beetje vreemd.

Opnieuw een bijzonder drama van Sofia Coppola die ik zeker vaker ga kijken.

Teejey schreef:
Zo'n laatste week van de zomervakantie sfeertje als je begrijpt wat ik bedoel.

Damn, hoe vaag en toch treffend is deze omschrijving.

avatar van Teejey
SmackItUp schreef:

Damn, hoe vaag en toch treffend is deze omschrijving.

Eens haha. Het is denk ik ook niet niet-vaag te omschrijven... Stand By Me heeft dat sfeertje ook enorm, Mud en True Romance bijvoorbeeld ook weer op hun eigen manier. Het is broeierig, het voelt leeg en rustig en heeft zowel iets fijns als deprimerends. Maar het kan vooral een fantastisch aandeel hebben in een film.

Teejey schreef:

Heerlijk is dat hè. Sfeer is, vind ik, toch de belangrijkste factor in een film. En als het dan ook nog zo'n sfeer is zoals jij het beschrijft is het genieten geblazen. Ik ga deze film zeer snel een kans geven. Dank voor je bijdrage

avatar van SmackItUp
Eindelijk de mogelijkheid gehad om The Virgin Suicides te aanschouwen. Na de lovende woorden van Teejey kreeg ik er namelijk ontzettend veel zin in.

De film heeft inderdaad een ontspannen en bijna magisch sfeertje. Een felle laagstaande zon die door de grote bomen valt, kinderen spelend op straat en zondags naar de kerk. Kleine dingetjes die allen een bijdrage leveren aan het karakter van de film. Langzaamaan krijg je een kijkje in het leven van de Lisbon zusjes en wat zij te verduren krijgen onder het "regime" van met name de moeder. Overigens vond ik het jammer dat de film zich met name focuste op Lux, de oudste dochter. De andere zusjes en de ouders hadden best wat meer aandacht mogen krijgen om de impact van het verhaal te vergroten.

Sfeer is dus hoogstaand. Het verhaal had nog wat meer uitgediept mogen worden, evenals de personages. Nergens wordt het geweldig, daarvoor gebeurt er net te weinig, maar het is absoluut een mooie film om te zien. Kleine 3,5*.

avatar van mcdaktari
Te gekke soundtrack van Air

avatar van Zwolle84
'We knew, finally, the girls were really women in disguise, that they understood love, and even death, and that our job was merely to create the noise that seemed to fascinate them'

De ogen van een tienermeisje bewegen constant op en neer. Ze wil de jongen met wie ze danst in de ogen kijken, maar voelt te veel schaamte. Er hangt magie in de lucht. Tegelijkertijd zie je duidelijk dat de magische plek van het bal niet meer is dan een kale schoolhal met minimale versiering. Tenminste, voor ons, de kijkers. Voor de jongeren zelf hangt er iets ongrijpbaars in de lucht. Aan hun ogen zie je dat deze avond ze voor altijd zal bijblijven.

En zo introduceerde Sofia Coppola zich. Meester in het vangen van menselijke emoties. De kleinste details kenmerken haar films. Een nerveus trekje van de mond. Het licht dat vanuit de perfecte hoek op een gezicht valt. Een bekend nummer dat zich gedragen door de beelden opeens van een andere kant laat zien.

In Lost in Translation bereikte ze op dat gebied al vroeg in haar carrière haar hoogtepunt; vier jaar en één film eerder gaf ze een voorzichtig voorproefje.

The Virgin Suicides is een film van momenten. Het besproken schoolbal is daar een van. Ann Wilson van Heart die 'Crazy on You' zingt terwijl vier stelletjes-in-wording onwennig in de auto stappen ook.

Het hadden eigenlijk vijf stelletjes moeten zijn, maar een van de vijf zussen sprong uit het slaapkamerraam en spietste zichzelf op een punt van het hek in de voortuin. Een gebeurtenis die langzaam maar onherroepelijk zijn gif verspreidt door het gezin.

Als kijker krijg je vooral een reconstructie te zien. De voice-over vertelt doorspekt met de nodige zwarte humor - het hekje laat zich na afloop ook nog eens moeilijk uit de grond trekken - over de grote wendingen en de details van het zich langzaam ontrafelende plot. Ondertussen krijg je allerlei mooie shots voorgeschoteld.

Maar nog niet zo mooi als in Coppola's latere films. Ook sleept de film regelmatig; pas wanneer de viervoudige zelfmoorden nabij zijn en de naslaap daarvan uit de doeken wordt gedaan, laat ze je niet meer los. En rolt de aftiteling over het scherm terwijl je wederom niet goed weet of je deze film nu wel of niet goed vindt.

Een veelbelovend visitekaartje was het zeker. En zoals The Virgin Suicides zich als een reconstructie laat zien, zo zie je achteraf dat dit het aanloopje was dat Coppola nodig had om die volledig perfecte landing te kunnen maken.

avatar van tbouwh
Dat beviel wel, debuut en The Beguiled op één dag.

TMP
Qua aankleding en sfeer heeft deze film wel iets, dat is niet slecht gedaan. Ook het mysterieuze aspect van de Lisbon zusjes komt wel goed naar voren. Uiteindelijk valt het echter allemaal toch behoorlijk tegen. Net als de jongens uit de film weet je aan het eind van de film maar erg weinig over de zusjes en hun beweegredenen, anders dan dat ze door hun ouders zeer afgeschermd worden grootgebracht. Alleen Lux (vertolkt door Kirsten Dunst) komt wat dat betreft redelijk uit de verf. Verder overheerst uiteindelijk toch het gevoel dat het op enkele aardige scènes na een heel matige film is.

avatar van IH88
“She was the still point of the turning world, man.”

Mooi. Dat dit de debuutfilm is van regisseuse Sofia Coppola maakt het allemaal des te knapper. Wat mij het meeste zal bijblijven van The Virgin Suicides is het, ondanks het zware onderwerp, lome sfeertje dat de film uitstraalt. Door de mooie beelden, de muziek, het acteerwerk en vooral de regie voelt The Virgin Suicides aan als een zwoele zomerse dag.

Ondanks dat de film over zelfmoord gaat heeft Coppola er voor gekozen om het niet al te zwaar te maken, en het verhaal ook te laten gaan over de onderlinge band tussen de zussen, rebellie tegen je ouders en een eerste verliefdheid. Normale tienerproblemen. De focus ligt duidelijk op Lux (de andere vier zussen/actrices worden nauwelijks uitgewerkt), en dat is een keuze die goed uitpakt. Want Kirsten Dunst is weergaloos in de rol en weet je echt mee te trekken in haar worsteling, rebellie en hopeloosheid. De laatste scene van haar is echt ijskoud (zeker als je weet wat er na komt). Verrassend genoeg zit er ook veel humor in de film, en vooral James Woods weet in sommige scènes de lachers op zijn hand te krijgen. Coppola laat hier al zien en geheel eigen visie te hebben, en dit zal in de toekomst hopelijk nog genoeg pareltjes opleveren.