Attack on the Iron Coast (1968)

Verenigd Koninkrijk
Drama / Oorlog

geregisseerd door Paul Wendkos
met Lloyd Bridges, Andrew Keir en Sue Lloyd

Engeland, 1943. Kort na operatie La Plage, waarbij honderden soldaten de dood vonden, dient de Canadese majoor Jamie Wilson een nieuw plan in bij de Royal Navy: operatie White Dog. Hij wil met een destroyer, bijgestaan door torpedoboten, het dok in het Franse Le Claire rammen. De Duitsers herstellen en bevoorraden daar hun schepen waarmee ze de Britse vloot kelderen...

Het leuke aan de zender MGM is dat ze vaak ietwat stoffige films uit de jaren 60 en 70 uitzenden die eigenlijk nooit meer vertoond worden op TV. Dat geldt zeker voor deze film waar ik eigenlijk ook nooit van gehoord heb.

Hoewel het geen al te beste film is, heb ik me er wel nog mee vermaakt en de film wist me ook enigszins te boeien. De uitvoering is op de special effecten (o.a. speelgoedbootjes in een grote badkuip) na en dat de meeste Duitsers gewoon Engels praten (wel soms een Duits woordje ertussen door) ook nog best redelijk. Dat de special effecten zo beroerd en best lachwekkend zijn heeft natuurlijk te maken dat deze film uit 1968 komt.

De film duurt met amper 90 minuten best kort (de actie zit hem in de laatste 15 minuten) voor een oorlogsfilm, maar dat is voor deze film juist prima.

Geen bijzondere film, standaard typische jaren 60 oorlogsfilm. Maar ik vind deze altijd wel leuk om te zien. Leuk vermaak.