• 8.233.266 stemmen

Attack on the Iron Coast (1968)

Drama / Oorlog | 89 minuten

Genre: Drama / Oorlog

Oorsprong: Verenigd Koninkrijk

Geregisseerd door: Paul Wendkos

Met onder meer: Lloyd Bridges, Andrew Keir en Sue Lloyd

IMDb beoordeling: 5,5 (647)

Over Attack on the Iron Coast

"They turned a dead ship into a live bomb and sailed it down the throat of the enemy!"

Engeland, 1943. Kort na operatie La Plage, waarbij honderden soldaten de dood vonden, dient de Canadese majoor Jamie Wilson een nieuw plan in bij de Royal Navy: operatie White Dog. Hij wil met een destroyer, bijgestaan door torpedoboten, het dok in het Franse Le Claire rammen. De Duitsers herstellen en bevoorraden daar hun schepen waarmee ze de Britse vloot kelderen...

image

Rear Adm. Sir Frederick Grafton

Forrester

Lt. Graham

Theunissen

Het leuke aan de zender MGM is dat ze vaak ietwat stoffige films uit de jaren 60 en 70 uitzenden die eigenlijk nooit meer vertoond worden op TV. Dat geldt zeker voor deze film waar ik eigenlijk ook nooit van gehoord heb.

Hoewel het geen al te beste film is, heb ik me er wel nog mee vermaakt en de film wist me ook enigszins te boeien. De uitvoering is op de special effecten (o.a. speelgoedbootjes in een grote badkuip) na en dat de meeste Duitsers gewoon Engels praten (wel soms een Duits woordje ertussen door) ook nog best redelijk. Dat de special effecten zo beroerd en best lachwekkend zijn heeft natuurlijk te maken dat deze film uit 1968 komt.

De film duurt met amper 90 minuten best kort (de actie zit hem in de laatste 15 minuten) voor een oorlogsfilm, maar dat is voor deze film juist prima.

avatar van chiel1971

chiel1971

• 2009 stemmen

Geen bijzondere film, standaard typische jaren 60 oorlogsfilm. Maar ik vind deze altijd wel leuk om te zien. Leuk vermaak.

avatar van blurp194

blurp194

Overduidelijk sterk geinspireerd door de aanval op Saint Nazaire - tot en met dat sommige stukjes dialoog rechstreeks uit de historie gejat zijn. Wat minder duidelijk is het waarom er dan toch voor gekozen is om een andere plaatsnaam te gebruiken, misschien dat het idee was dat daardoor meer vrijheid zou ontstaan om van de feiten af te wijken? En zoals wel vaker vraag ik me dan af waarom dat kennelijk nodig werd gevonden - de feiten zelf zijn zonder enige moeite spannend genoeg voor een film. Zo ook het stukje intrige in het begin - ik herinner me niets van dien aard uit het boek dat ik ooit eens gelezen heb over Operation Chariot. Voegt het wat toe? nauwelijks, misschien is het vooral bedacht om Lloyd Bridges wat extra screentime te geven.

Maargoed, dat daargelaten, historisch is het verhaal wel interessant en ik vind het altijd wel leuk om na zo’n film een tijdje na te lezen hoe het ook alweer echt zat - en dan is het altijd prettig om daar beelden bij te hebben. Al kloppen die dan misschien niet altijd ‘echt’. Verder, tja, voor de effecten kan je natuurlijk maar beter een nieuwere film kiezen, en deze had met enig recht ook wel ‘Attack on the Papier-Maché Coast’ mogen heten. Of iets met Madurodam of zo, want het is ook af en toe heel duidelijk zichtbaar dat er schaalmodellen gebruikt zijn.