A Home at the End of the World (2004)

Drama / Romantiek

geregisseerd door Michael Mayer (I)
met Colin Farrell, Robin Wright en Dallas Roberts

Bobby (Colin Farrel) en Jonathan ontmoeten elkaar op school in de jaren 60. Wanneer Bobby's broer om het leven komt, stort zijn wereld in. Kort daarop verliest hij ook nog zijn beide ouders en gaat Bobby bij zijn schoolvriend Jonathan en diens ouders wonen die hem opnemen als hun tweede zoon. Jonathan en Bobby hebben een bijzondere band en experimenteren zelfs seksueel met elkaar. Wanneer Jonathans moeder (Sissy Spacek) hen betrapt, besluit Jonathan zo snel mogelijk het huis uit te gaan. Jaren later zoekt Bobby Jonathan op in New York en raakt verliefd op diens huisgenoot Clare (Robin Wright-Penn). Spanningen tussen de drie ontstaan wanneer de grenzen vervagen wie nu van wie houdt.

Een verhaal met een complex onderwerp wordt op een doeltreffende en vanzelfsprekende wijze verteld met imponerend spel.

avatar van jovisambo
Ik vond de film eigenlijk maar saai.. verhaal sprak me wel aan maar ik vond het allemaal wat oppervlakkig, ik denk dat als er verder in gegaan werd op de verwarrende gevoelens en dergelijke dat de film een stuk boeiender zou zijn. Het werd elke keer net niet interessant genoeg, jammer.

Nog steeds voor mij een bijzondere film naar een bijzonder boek over houden van mensen! Niet altijd bijster geacteerd, maar dat maakt het voor mij meer aannemelijk en geeft een zekere charme aan de filmprent.

avatar van Darbie
Slap, sentimenteel en uitermate saai.

avatar van cantforgetyou
Aardige film. Dat komt vooral door Colin Farrell. Die spat nog van het scherm af. De rest van de cast is maar duf en stoffig.

avatar van starbright boy
starbright boy (moderator)
Een wat onevenwichtige film die met name in de eerste helft met zevenmijlslaarzen door het boek(dat ik niet las) lijkt te wandelen, maar vooral in de tweede helft stevig opknapt (zo'n beetje vanaf het kopen van het huis). Als vrij knap een complexe driehoeksrelatie wordt geschetst. Maar de film blijft wat te kort aanvoelen. Einde is wel erg goed en erg in lijn met de toon van de tweede helft. Ik vond de andere twee hoofdrolspelers (Wright-Penn en Roberts) trouwens beduidend beter dan Farell die net goed genoeg is om niet een complete miscast te zijn. En voor Spacek heb ik een zwak.

Heb het boek al een eeuwigheid hier liggen. Ik ga er denk ik eens in lezen.

Dikke 3.0*

Een portie coming on age, een portie vriendschap, een portie liefde en romantiek en good old Sissy Spacek, hunkerend naar genegenheid in een al bij al genietbare film die ook wederzijds begrip promoot.
Zeer goed acteerwerk, vind ik, door de grown-ups maar toch ook van die Erik Smith als de 15-jarige Bobby.
Nostalgisch gekozen titel en knappe soundtrack.