Rachel and the Stranger (1948)

Western

geregisseerd door Norman Foster
met Loretta Young, William Holden en Robert Mitchum

Boer David Harvey woont met zijn gezin op een geïsoleerde boerderij in Ohio ten tijde van de pioniersdagen. Na het overlijden van zijn vrouw blijft hij alleen achter met zijn zoontje Davey. Hij wil zijn zoon correct opvoeden en besluit een dienstmeid, Rachel, te kopen. Uit 'fatsoen' trouwt hij met haar, maar het is puur een verstandshuwelijk. Dit verandert wanneer Jim, een vriend van de familie, een bezoek brengt.

Prachtige film.

neo (crew)
Lorette Young was de enige drijvende kracht in deze film. Zowel Holden als Mitchum waren wel aardig. De film lijkt te suggeren dat in die tijd met een vrouw trouwen gelijk stond aan haar de man's slaaf te maken. Nee, het drama hiervan greep mij niet echt. 2.5 sterren

avatar van madmax1
Niet echt wat ik verwachte, sleep zich traag vooruit, weinig spaning, ondanks de korte duur van dezefilm lijkt er geen einde aan te komen,verhaal lag me ook niet,

Degelijke pioniersfilm over een stuurse weduwnaar met zoontje, die pas heel laat in de gaten krijgt dat zijn tweede vrouw een lotje uit de loterij is en dat dan nog door toedoen van zijn beste vriend. Solide romantisch settlersdrama, dat de kwalificatie “western” meekrijgt, omdat er geheel onverwacht en onnodig ook nog een handvol indianen een m.i. overbodige rol spelen. Mooie rol van Loretta Young.

Vriendelijke, lieve, romantische western met Loretta Young als ...."bonds woman" en dat is dat geen stoeipoes uit één of andere James Bond-film maar eigenlijk een "gekochte" vrouw om het huishouden te doen en in te staan voor de opvoeding van kinderen, maar dan toch verplicht te huwen met de "koper", omwille van het goede fatsoen...western pioneerstijd.
Drie grote namen bevolken de film en dat is maar best ook, want het geheel is perfect voorspelbaar en op één actiescène na, is het Cupido, of wat jaloersheid kan losweken, die de trom slaat. Is af en toe geforceerd komisch. Komt met een 3 goed weg.