Raw Deal (1948)

Misdaad / Film noir

geregisseerd door Anthony Mann
met Dennis O'Keefe, Claire Trevor en Raymond Burr

Emmett Joseph 'Joe' Sullivan is er op gebrand uit de gevangenis te ontsnappen. Hij zit voor Rick Coyle, die hem $ 50.000 schuldig is. De gluiperige Rick stelt een plan op om Joe te laten ontsnappen in de verwachting dat hij op zijn vlucht zal worden doodgeschoten, wat hem goed uitkomt. Met de hulp van zijn vriendin Pat Cameron en zijn sympathieke juridische adviseuse Ann Martin slaagt echter Joe’s vluchtpoging. Maar Joe zit nu met twee zeer belangrijke vragen. Is hij inderdaad een kille en harteloze crimineel of is hij toch een ‘ruwe bolster/blanke pit’. En voor wie moet hij kiezen: de kittige Pat of de moralistische Ann?

avatar van Biosguru
Erg mooi camerawerk in deze noir

avatar van Ramon K
Ben wel een Anthony Mann liefhebber aan het worden. Uitstekende film-noir met schitterend camerawerk en een fascinerend script met twee femme fatales. De ene vrouw komt uit hetzelfde milieu als Sullivan, de ander is rechtschapen. Sullivan kan maar niet kiezen. De karakters zijn diep genoeg, de omliggende wereld is duister en sfeervol en ook de matpartijen en shootouts zijn amusant. O' Keefe (wat een geweldige kop!), Trevor, Hunt en Burr (in een bijrol) zijn goed op dreef. 4*

avatar van The One Ring
Zeer sfeervolle film-noir met bij vlagen prachtige belichting en weer geweldig schaduwwerk. Het verhaaltje is op zichzelf niet zo heel uniek, maar de film is wel heel goed afgewerkt en Mann is een regisseur met veel belangstelling voor zijn personages, waardoor Raw Deal boven de gemiddelde film-noir uitsteekt, ondanks dat geen enkele scène gigantisch bijzonder is. Ik ben wel een beetje fan van de bijna vergeten Claire Trevor. Zij speelt altijd heel goed en ook weer in deze film. Daarnaast heeft ze een mooie voice-over. De rest van de cast is degelijk, al is Raymond Burr wel een acteur met een apart gestalte. Hij wordt ook opvallend vaak in verband gebracht met vuur in deze film, alsof het de duivel zelf is.

De marketingtechnieken voor deze dvd zijn trouwens bizar. Er staat op de hoes dat de film geregisseerd is door Michael Mann. Dit kan twee dingen betekenen: of MovieMeter en IMDB geven de verkeerde regisseur en Michael Mann regisseert al langer films dan ik dacht, of het is een bizarre poging om geld te slaan uit een populaire hedendaagse regisseur. Of het is een bizarre fout natuurlijk.

P.S.: robin00787 geeft deze film een 0,5*, maar ik kan me niet voorstellen dat hij hem gezien heeft. Hij geeft op nog geen enkele film van voor 1960 gestemd en ik kan me niet voorstellen dat de enige film die hij uit deze periode gezien heeft een onbekende film-noir als Raw Deal is. Ik denk dat zijn stem hoort bij Raw Deal met Arnold Schwarzenegger uit de jaren '80.

Interview met Marsha Hunt: Youtube

@robin00787.
Check jouw 0.5 vote; je zult Raw Deal uit 1986 bedoelen.

*********************

Review DVD: link.

Regio 2 niet te vinden?

louisvf schreef:
Regio 2 niet te vinden?
R-0 is toch nog mooier?

Film-Noir markt in NL en Belgie te klein voor R-2NL releases.
Ik heb vorige week de Sony R-0 besteld via Amazon.uk; was daar het goedkoopst.

avatar van louisvf
Amazon.com: Raw Deal: Dennis O'Keefe, Claire Trevor, Marsha Hunt, John Ireland…

Maar er staat niet bij welke regio? Maar op die site (van u link) staat deze R-1...
Ik zie toch nergens een R-0 versie staan hoor. Of bedoel je die dvd samen met T-men?(op amazon zelf is die ook R-1)

avatar van Ramon K
Ik heb de gelinkte dvd in bezit en die is gewoon regio 1 terwijl amazon niets vermeldt.

Maar als je naar dit soort films op zoek bent, dan moet je tegenwoordig toch gewoon regiovrij gaan? Pleur merk en typenummer van je dvdspeler even door google en je hebt grote kans dat je speler heel makkelijk regiovrij is te krijgen. Bij de blokker kun je ook vaak regiovrije (of regiovrij te maken-) dvdspelers vinden voor een paar tientjes. Moet toch geen belemmering meer zijn dit soort regiocodes.....

avatar van louisvf
Ja je hebt eigenlijk wel gelijk! Ik zal er eens werk van maken.

louisvf schreef:
Ja je hebt eigenlijk wel gelijk! Ik zal er eens werk van maken.
Meestal heeft een PC ook 2 DVDstations (brander/player); de 1 op R-2 laten staan en de ander op R-1.
Ik heb onlangs de DVD via Amazon.uk besteld om customs-duties te voorkomen.

avatar van Dogie_Hogan
Schitterend camerawerk, prima verhaal, en uitstekend acteerwerk, wat voor alle acteurs en actrices geldt! Een bovengemiddelde Film-Noir.

Jammer alleen, dat de DVD transfer belabberd is, zowel beeld als geluid. Raw Deal verdiend een restauratie door Criterion (met subs).
DVDreview: als R-0 en R-1 verkrijgbaar.

Film: IMDb *8/10. Transfer: *4/10.

avatar van badfans69
Dogie_Hogan schreef:
Raw Deal verdiend een restauratie door Criterion (met subs).
DVDreview: als R-0 en R-1 verkrijgbaar.

Film: IMDb *8/10. Transfer: *4/10.

Je hebt helemaal gelijk

avatar van Inland Rabbit
Erg sterk. Misschien ook omdat er enkel badguys in de film zitten, of althans zo voelt het. Op Ann na dan... Erg tough guy en Rick is creepy. Super gefilmd, het had bij vlagen wat weg van The Big Combo en wat blijkt: dezelfde cinematograaf, John Alton. Mooi schaduwspel, gebruik/gebrek van licht en opvallend gespeel met mist. De film kent zijn melodramatische momenten, maar die worden eigenlijk elke keer wel weer (deels) gerelativeerd/ontkracht. Deze film is eigenlijk gewoon fun met een grote F, al werkt het ook verassend goed als (welliswaar oppervlakkige) karakterstudie. De voice-over van Trevor maakt het wel af, erg sfeervol.

Goeie film waarin een ontsnapte gevangene op de vlucht slaat met zijn vriendin en een vrouw die hem wil helpen. Behoorlijk grimmige en ook gewelddadige film noir (zeker voor die tijd). Het plot zelf is onderhoudend genoeg, maar ook de relatie van het hoofdpersonage met de twee verschillende vrouwen is goed uitgewerkt. Een aantal prima geschreven dialogen.