Dollman (1991)

Actie / Sciencefiction

geregisseerd door Albert Pyun
met Tim Thomerson, Jackie Earle Haley en Kamala Lopez

De stoere agent Brick Bardo is van een andere planeet afkomstig. Hij heeft op een dag geen keuze en moet op de planeet aarde landen. Als hij op aarde om zich heen kijkt, ziet hij dat alles veel en veel groter is dan hijzelf en dat hij de lengte van een poppetje heeft. Dan blijkt dat ook de aartsvijand van Brick met hem meegekomen is.

avatar van Friday the 13 th
Zo slecht dat hij toch nog vermakelijk is bij momenten.

Eerst krijgen we even een rondtrip in low-budget spaceland, waarna hij een ander minatuurwezentje met enkel een hoofd achterna zit en zo op de Aarde beland.

Een slechte B-film, maar toch vermakelijk op bepaalde ogenblikken. Ik denk bijvoorbeeld aan die badboy met zijn darmen eruit die rustig nog een sigaretje opsteekt of dat miniatuurwezentje zonder hoofd dat even plat gesmasht wordt. Heerlijk gewoon.

Op het einde kakt de film wel volledig in, maar het concept op zich was niet slecht.

avatar van stephan73
Dollman is weer een erg leuke film uit de Full Moon studios. Een belachelijk concept, maar enorm leuk uitgewerkt.
In dit geval een buitenaardse agent (type Dirty Harry), die na een achtervolging terecht komt op de Aarde. Alleen blijkt hij niet net zoals de Aardse mensen te zijn. Nee, hij is net zo groot als een action figure.

Erg leuke effecten, maar na een fantastisch begin kakt de film enigzins in, om later weer door te gaan waar het begon.

Reinbo
Geinig filmpje, dat vooral leuk begint. Goede make up effecten, slecht acteerwerk en een wat saai midden deel. Maar het hoge camp-gehalte en de jaren 80 sfeer maken dit een kleine voldoende. Krappe 3*

avatar van TinkerTex
Brick Bardo (Tim Thomerson) komt van een verre planeet naar de aarde toe en staat bekend als de Dollman. Hij heeft het exacte uiterlijk van een mens alleen dan wat maatjes kleiner.

Full Moon Entertainment heeft hier een vermakelijk filmpje afgeleverd en is niet schuw geweest: bloed en ledematen vliegen in het rond. De gangsters vloeken en tieren er op los wat ze lekker bad-ass maakt. Dat maakt het extra leuk als ze aan gort worden geknald.

Thomerson weet leuk gestalte te geven aan de anti-held. Het verhaal is simpel, maar doeltreffend. Ik heb me niet verveeld met deze!

avatar van dutchtuga
Grappig filmpje, dat vooral een sterk begin kent, maar eenmaal op aarde wat inkakt. Altijd wel leuk, zulke pulp, maar ik heb ze al wat vlotter en fouter gezien.

Thomerson is een prima acteur en meestal beter dan de films waarin hij speelt. Zo ook hier. Jammer dat hij niet wat meer ruimte krijgt; het verhaal is namelijk toch niet boeiend en de overige cast ook niet. Door de korte speelduur gaat het niet vervelen, maar daar is het ook wel mee gezegd.