The Unearthly (1957)

Horror / Sciencefiction

geregisseerd door Boris Petroff
met John Carradine, Myron Healey en Allison Hayes

De gekke professor Charles Conway probeert al jaren de zogenaamde 'maagdenbron' te vinden en gaat geen enkel ethisch bezwaar uit de weg om zijn doel te bereiken. Om zijn experimenten te kunnen doen, lokt hij jonge mensen naar zijn laboratorium en belooft hen te verlossen van hun depressie.

avatar van otherfool
Typische jaren 50 Mad Scientist film vertelt het werkelijk minieme verhaaltje wel erg traag... Gelukkig voor de fans duikt Tor Johnson op (hij heet zelfs gewoon weer Lobo net als in Ed Wood's Bride of the Monster en het latere Night of the Ghouls). Helaas houdt de pret daar dan ook wel zo'n beetje op...

Voor de kijkers van de MST3K versie: sla in deze aflevering de beginnende shorts niet over, vooral Posture Pals is hilarisch!

1,5*.

avatar van Vinokourov
Tor Johnson is natuurlijk de bom en maakt veel goed. Voor de rest is dit allemaal vrij standaard natuurlijk. John Carradine als mad scientist speelt zijn rol overigens wel goed. 1,5*

avatar van Woland
Niet zo best. Nogal traag, saai mad scientist verhaaltje waar helaas niet veel te beleven of te zien is. Het acteerwerk is niet zo abominabel als in sommige andere turkeys uit deze tijd, dat dan wel weer. Maar helaas komt er behalve regelmatig Ed-Wood-collaborator Tor Johnson weinig voorbij wat de moeite waard is - goed is het absoluut niet, en zodanig slecht dat het ergens wel weer grappig is ook niet. Het ziet er ook allemaal wat donker uit, gelukkig had ik nog wat morele steun van Tom Servo, Joel en Crow om voor wat vermaak te zorgen.

avatar van mrklm
De filmografie van John Carradine is uitgebreid en, mits in chronologische volgorde bekeken, ronduit indrukwekkend... tot hij zich liet verleiden te spelen in bizarre horrorfilms waarvan dit één van de eerste was. In zijn laatste jaren zou hij nog in een flink aantal even waanzinnige horrorfilm de rol van de 'mad scientist' spelen. Hier speelt hij Charles Conway, een man die dubieuze experimenten uitvoert op jonge mensen die om uiteenlopende redenen door niemand gemist zullen worden. De aanwezigheid van cult-held Tor Johnson is een duidelijk signaal dat we hier te maken hebben met een sneue imitatie van de Universal-horrors uit de jaren '30. Dit is meer Bride of the Monsterdan The Black Cat, met teveel geouwehoer en nauwelijks actie, al doet John Carradine zijn best om zo angstaanjagend mogelijk te zijn.