The Crimson Kimono (1959)

Mystery / Thriller

geregisseerd door Samuel Fuller
met Victoria Shaw, Glenn Corbett en James Shigeta

Een gemaskerde moordenaar schiet in Los Angeles de stripteasedanseres Sugar Torch in de nek. De rechercheurs Charlie Bancroft en Joe Kojaku, die toevallig kamergenoten zijn, onderzoeken de moordzaak. Er zijn verschillende aanwijzingen, zoals een schilderij van Sugar Torch in haar karmijnrode kimono met een kogelgat erin, die zij in haar kleedkamer vinden. Charlie en Joe ontmoeten een aantal interessante karakters, maar eveneens verdachten in de wijk 'Little Tokyo', waaronder de onweerstaanbare jonge kunstenares Christine 'Chris' Downs, studente aan de 'University of Southern California'. De vriendschap van Charlie en Joe en de voortgang van hun onderzoek komt zeer onder druk te staan, wanneer zij verliefd worden op Chris.

avatar van boerenpummel
Een aardige film van Fuller met in de hoofdrol James Shigeta (Takagi uit Die Hard). Als thriller stelt het niet zo veel voor, voor fans van Fuller is het echter wel een interessante film.

avatar van Mochizuki Rokuro
Een verrassend vlakke en daardoor nogal oninteressante film. De film is vooral opvallend omdat Asian Americans een prominente rol spelen. Kan me even geen film herinneren die dat ook heeft in die periode. Verder een nogal standaard (nihilistische) Fuller-noir. Niet slecht, niet goed.

avatar van Dogie_Hogan
Mochizuki Rokuro schreef:
'House of Bamboo' (1955)?!

avatar van Mochizuki Rokuro
Dogie_Hogan schreef:
'House of Bamboo' (1955)?!
Die speelt niet in Amerika en dat was wel wat ik bedoelde natuurlijk.

avatar van Querelle
Altijd wel geinteresseerd in Fuller. Vannacht maar eens proberen te kijken.

avatar van BASWAS
Door de moord in het begin op een stripteasedanseres denk je te kijken naar een misdaadfilm. Daarna blijkt echter dat het meer om een liefdesfilm draait, waarin de problematiek van een interraciale relatie van een blanke vrouw en een Japanse man beschreven wordt. Het stuivertje wisselen rond een in die tijd nogal gevoelig liggend onderwerp zorgt ervoor dat het verhaal nu wat wisselvallig overkomt. Door de soms rijke, lekker eigenzinnige, regie van Samuel Fuller is de film nog steeds het bekijken waard.

avatar van Poisonthewell
Een zeer fijne B film, met hoofdletter B. Fuller weet niet of ie nu een genrefilm wil maken of een serieus sociaal issue wil aansnijden, dus hij doet het allebei maar een beetje. Het resultaat is een heerlijk incoherente zooi vol prachtig slechte dialoog ('I know that look in his eyes: I've never seen it on him or anybody else'). En ondanks alles werkt Fuller's multiculti boodschap wel: de openlijke interesse in de Japanse cultuur die hij hier toont was ongekend voor een Amerikaanse filmmaker anno 1959. 3,5* voor deze waardige guilty pleasure.

avatar van yeyo
Wat begint als een typisch moordmysterie ontaardt uiteindelijk in een raciaal melodrama met veel Japanees-Amerikaanse couleur locale. Qua plot uiterst mager, maar wel fraai geschoten en emotioneel overtuigend / intens.

avatar van Querelle
Japanees?

avatar van yeyo
Ja, de film speelt zich af in een Japanese wijk van Los Angeles.

avatar van Poisonthewell
'Japanse' zeggen wij Hollanders dan