Rosenstrasse (2003)

Duitsland / Nederland
Drama / Oorlog

geregisseerd door Margarethe von Trotta
met Katja Riemann, Maria Schrader en Thekla Reuten

In februari 1943 gingen de Duitsers ertoe over om ook de Joodse partners uit gemengde huwelijken op te pakken. Deze werden ondergebracht in een pand aan de Rosenstrasse. Een dagelijks groeiende groep echtgenoten verzamelde zich voor dat pand om te proberen hun mannen vrij te krijgen. Ruim vijftig jaar later ontmoet een jonge journaliste uit New York de vrouw die het leven van haar moeder heeft gered.

Rare leraar.

lecks-almelo
inderdaad

robertus65
Jammer, ik vond de film veel te langdradig om ruim 2 uur boeiend naar zitten kijken.

lecks-almelo
als ze dan klaar staan met die geweren denk je dat er eindelijk wat actie komt, gaan ze weer weg......

avatar van Plan 9
Katja Riemann is een goede actrice. Maar de film is ondanks het onderwerp best saai.

avatar van RuudC
Inmiddels het zoveelste verhaaltje over de jodenvervolging. Dat het nu meer gaat over Joden die getrouwd zijn met niet-Joodse mensen, geeft geen meerwaarde. De vertelwijze is slecht een daarbij ook gewoon saai. De gruwelijke wendingen worden de kijker bespaard. Schindler’s List maakt indruk, maar mensen in een pakhuis niet. De cijfers worden weer eens plichtmatig opgedreund en om heel eerlijk te zijn, mis ik het gevoel van de noodzaak een beetje. Alsof de makers even snel willen cashen vanwege het succes van een film als The Pianist. Pik even een afwijkend verhaaltje uit de archieven en maak er een script van. Lekker laten liggen dit.

avatar van 93.9
Duitsers spreken duits in deze film, dat is bijna al een voldoende waard.

avatar van 93.9
Typisch een film die ik categoriseer onder 'aardig'.
Verhaal is best aangrijpend, helaas komt ie nergens tot bloei.
Maar desalnietemin zet het tegen een amerikaanse in het genre en hij verdient meteen een ruime voldoende.

avatar van Carl
het kon me niet boeien, ofschoon het verhaal zeer de moeite waard was. Wat beter uitwerken en het plot wat meer schwung geven en niet steeds maar heen en weer springen in de tijd.

Op zich een interessante film over een van de vele vergeten gebeurtenissen uit de Tweede Wereldoorlog. De onderbrekingen van het echte verhaal door hedendaagse scènes doen de film geen goed, te meer niet omdat die interrupties nauwelijks toegevoegde waarde hebben.

Von Trotta heeft vooral in het begin van haar carrière als regisseur een paar ijzersterke, maatschappijkritische films gemaakt, maar de laatste decennia is de middelmaat veelal troef.

Tarkus schreef:
Dit zijn filmen die ik graag zie, hoewel ze over een niet zo mooi verleden gaan, maar wederom is deze Duits-Nederlandse produktie een prachtige film geworden.
De vertolkingen zijn prachtig zonder uitzonderingen, het verhaal is mooi en sereen verteld, de overgangen tussen het heden en verleden zijn prima en zeker niet storend.
Het is weer eens een waar gebeurt verhaal dat in een Duitse film uit de doeken wordt gedaan met ale waarheden erin, hoe lelijk die ook mogen zijn. Ik heb ondertussen al vele Duitse filmen gezien ('Der Untergang', 'Sophie Scholl', 'NaPolA') en ben een fan van het eerste uur, deze filmen tonen telkens weer de waarheid, zo getrouw mogelijk en dat is zeker een pluspunt tegenover de Hollywood produkties die over deze onderwerpen soms worden gemaakt.
Nog een groot pluspunt van deze filmen is ook het taalgebruik, geen Duitsers die Engels praten met een Duits accent, en dergelijke, maar ieder zijn eigen taal.
De film eindigt met een gelukkige gebeurtenis, de vrijlating van de Joodse mannen en vrouwen, maar omdat de film daar eindigt wil dit niet zeggen dat de lijdensweg daar ook eindigde. Velen van de vrijgelaten Joden werden later alsnog weer opgepakt en gedeporteerd naar het Oosten, velen van hen zouden het niet overleven.

Deze mooie, maar tragische, film nog eens bekeken.
Ik blijf het een steengoede film vinden, een Nederlands-Duitse co-productie met een kleine Belgische inbreng, je ziet Jan Decleir in een van de bijrollen.