Peter Ibbetson (1935)

Romantiek

geregisseerd door Henry Hathaway
met Gary Cooper, Ann Harding en Ida Lupino

Een man ontmoet na jaren onverwacht zijn jeugdliefde. De band die tussen beiden ontstaat werkt echter een tragedie in de hand. Hij wordt ervan beschuldigd haar echtgenoot te hebben vermoord, maar de opnieuw opgelaaide liefde is sterker dan de krachten die proberen een wig tussen het tweetal te drijven.

avatar van Poisonthewell
Ongebruikelijke studio-era film. Begint als interessant romantisch drama (met sterke vertolkingen van Cooper en Harding), om vervolgens over te gaan op een all-out fantasy. Ook de manier waarop Hathaway af en toe met de chronologie speelt (een scene gevolgd door een flashback montage van hoe we bij deze scene zijn aanbelandt) geeft hem auteuristische trekjes, en ik vermoed dat Welles deze film als gedeeltelijke inspiratiebron zag. Geen ruime 4*, maar 4* nonetheless.

avatar van Dutchfan
Het eerste deel van deze film vond ik schitterend,maar in het 2e deel verandert de film in een over-sentimentele draak.

Cooper en Harding vond ik in het eerste deel beter,dan in het 2e deel.