The Bedroom Window (1987)

Thriller

geregisseerd door Curtis Hanson
met Steve Guttenberg, Elizabeth McGovern en Isabelle Huppert

Terry heeft een affaire met Sylvia, de vrouw van zijn baas. Dan ziet Sylvia op een nacht vanuit het slaapkamerraam van Terry dat een jonge vrouw genaamd Denise aangerand wordt. Omdat ze niet wil dat de affaire met Terry aan het licht komt wil ze niet met de politie praten, maar vertelt alles in detail aan Terry. Terry wil graag helpen en doet net of hij zelf getuige is geweest van dit gebeuren. Omdat al snel blijkt dat zijn verhaal niet helemaal klopt, wordt Terry de verdachte. Maar Terry gaat zelf op onderzoek uit, en met hulp van het slachtoffer Denise komt hij erachter wie de werkelijke dader is.

Halfslachtige poging om zoiets enerverends te maken als Hitchcock’s Rear Window. Het blijft bij een poging, want het verhaal mist door de vreemde gedragingen van de hoofdpersonages de nodige spanning. Bovendien blijven de acteerprestaties onder de maat. En het is wel erg duidelijk dat Isabelle Huppert zich niet op haar gemak voelt in deze Hollywood thriller.

Voor de thriller, waarin een onschuldige man in een situatie terechtkwam waar hij geen controle meer over had, nam de regisseur Alfred Hitchcock duidelijk als inspiratiebron. Echter het verhaal bood de nodige onwaarschijnlijk- of ongeloofwaardigheden. Maar toch was deze film leuk en best spannend.

avatar van Filmkriebel
Vrij sterke thriller die goed in elkaar zit en knipoogt naar Hitchcock in de debuutscène en in de opera. Ik geef toe dat het ook wat ongeloofwaardig is, maar je moet hierbij ook rekening houden dat het hoofdpersonage een naieveling is, a "romantic fool" zoals McGovern zegt tegen hem, die klungelige keuzes maakt en zich in eerste instantie laat manipuleren door zijn minnares. Een vlotte wegkijker maar zonder grote verrassingen. Over de keuze van Guttenberg kan men discussiëren. Ik vind hem ook niet echt in een "ernstige" thriller als deze passen al kan ik hem dan makkelijk aanvaarden in die rol van niet al te snuggere bediende.