Yanks (1979)

Verenigde Staten / West-Duitsland / Verenigd Koninkrijk
Drama / Oorlog

geregisseerd door John Schlesinger
met Vanessa Redgrave, Richard Gere en Lisa Eichhorn

Het is nog voor de inval in Europa wanneer de in Engeland gestationeerde Amerikaanse soldaten vertier zoeken onder de voornamelijk vrouwelijke bevolking. De jonge vrouwen Helen, Mollie en Jean raken tot over hun oren verliefd op een drietal Amerikanen en ze trekken met elkaar op, totdat de oorlog de drie koppels ruw uit elkaar haalt.

avatar van Purmerend
Goede oorlogsfilm?

avatar van rossi46
Een leuke oorlogsfilm zou ik zeggen dit is ook een wat zachter type qua verhaal, niet te vergelijken met b.v.b. Saving private ryan.

avatar van Gish
Mooi gemaakte film, de onbevangen sfeer is goed neergezet.
Gere en Eichhorn zijn een prima setje.
Speelt vlak voor de invasie in Normandie.
Een dag voor Saving Private Ryan zeg maar.

geen geweldige film. Heb hem uitgekeken door stukken door te spoelen.

Mooie film, met regelmatig heel ontroerende momenten. Er wordt eigenlijk door iedereen heel goed gespeeld, vooral door Redgrave en Rachel Roberts, die de bezorgde moeder van Eichhorn speelt en daar een zeer overtuigende, genuanceerde rol van maakt.
Leuk om verschillen aan het licht te zien komen tussen twee angelsaksische culturen. Met pijnlijke racistische scène waarin ook weer duidelijk wordt dat de verstoorde relatie tussen blank en zwart geen vanzelfsprekend gegeven is, maar een soort cultuur-keuze zou je bijna zeggen. Wat nou rot-Marokkaantjes, meneer Oudkerk, rot-[i]Ameri[/]kaantjes zult u bedoelen!
Ook mooie beelden van het Engelse platteland, en met beelden die duidelijk maken hoe zo'n invasie van de 'goeie kant' het leven enerzijds verstoort en anderzijds verlevendigt, met alle complicaties vandien.
Het enige wat mij enigszins stoorde was dat wanneer de camera close-upte op de vrouwelijke hoofdfiguren, het beeld waziger leek te worden. Heel raar. Misschien verbeeld ik het me.
Ik las op IMDb dat sommigen zich storen aan het feit dat de film twee verhalen door elkaar mengt, en dat kan ik begrijpen, vooral omdat aan het verhaal van Eichhorn/Gere meer tijd wordt besteed, maar mij stoorde het niet in het minst.
Mooi open einde, zonder dat het scenario zich verplicht voelt alle verhaaltjes netjes af te ronden.
Mooi ook hoe - en ik weet niet precies hoe de film dat in scenario/acteren/beeld/regiekeuze voor elkaar krijgt - je meekrijgt hoe onzeker en nagelbijtend zo'n oorlogssituatie is. Wij weten nu dat het zo'n vijf, zes jaar duurde, maar in die tijd is het natuurlijk gissen: met een beetje pech duurt die oorlog tachtig jaar.

Wel mooi om eens een film te zien over Amerikaanse soldaten die in Engeland gestationeerd zijn voordat ze ingezet worden in de oorlog. Vooral de eerste 30 minuten vond ik daarom best goed maar helaas gaat het verhaal snel over in romantiek en wordt het eigenlijk allemaal een beetje saai. Dat eerste wordt nog eens versterkt door de lange duur van deze film (wordt nog vaak vertoond op MGM). Er wordt best goed in gespeeld door de diverse acteurs en actrices (vooral Wendy Morgan vond ik wel leuk) en daarom is deze film nog draaglijk om te zien.

Mooi, heel gewoon mooi.

Veelbelovende, zorgvuldig opgenomen, melodramatische, nostalgische, maar te lange film, waarin vooral de personages worden uitgediept, maar die uiteindelijk lijdt aan slapte door te weinig richting en onlogische tegenstrijdige dialogen. Confronterend is de scène waarin een zwarte soldaat inelkaar geslagen wordt omdat hij een blank meisje ten dans vraagt.

Hoewel de film draait om soldaten en het verhaal zich afspeelt tijdens de Tweede Wereldoorlog, is dit eigenlijk geen oorlogsfilm, maar veeleer een romantisch drama over de tot mislukken gedoemde verliefdheid tussen soldaten, die ver van huis zijn, en vrouwen die wanhopig op zoek zijn naar wat liefde. De beste vertolking is van de lieve en zachtaardige Lisa Eichhorn. Jammer eigenlijk dat haar filmcarière nooit goed van de grond is gekomen.

avatar van Bakshi
Film verdient een hoger stemgemiddelde. Mooi verhaal met een aantal goede (bij)rollen.