Kees de Jongen (2003)

Nederland
Drama / Familie

geregisseerd door André van Duren
met Ruud Feltkamp, Theo Maassen en Monic Hendrickx

Kees de Jongen laat de ontwikkeling zien van een fantasierijke, dromerige jongen tot iemand die zijn verantwoordelijkheden neemt. Voor een deel wordt hij daarbij gedwongen door de omstandigheden. De ziekte en dood van zijn vader, het steeds slechtere economische klimaat en een sprankelende jeugdliefde versnellen die ontwikkeling. Naar de gelijknamige roman van Theo Thijssen.

45 BERICHTEN 5 MENINGEN

film_kaza
geplaatst: 30 december 2007, 16:36 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Zo'n laag gemiddelde? Ik vond dit 1 van de betere NL werkjes terwijl ik niet eens van de NL sfeer hou.
Het komt doordat Kees zijn fantasie laat zien en daarin geloofd, vind ik prachtig om te zien.
Jammer aan het verhaal is het einde. Beetje open als je het mij vraagt. Het is niet zeker of iets goedgekomen is. Of het nou goed of slecht afloopt uiteindelijk is mij dus niet duidelijk.

3 sterren

geplaatst: 31 december 2007, 10:21 uur [permalink]
Goede film. Goed verhaal. Mooi uitgewerkt! Mooie acteer prestaties!

3,5 sterren! πŸ˜‰

geplaatst: 3 januari 2008, 18:49 uur [permalink]
draak van een film

avatar van tommykonijn
geplaatst: 25 februari 2008, 18:28 uur [permalink]
Redelijke Nederlandse speelfilm met de zelfde acteur als Kruimeltje maar die Film vond ik wel Leuker dan deze opzicht is deze Film voor gewoon ontspannen te kijken wel aardig maar als je echt moet beoordelen vind ik hem minder.

avatar van tonnyhk
geplaatst: 31 maart 2008, 13:42 uur [permalink]
Waardeloze film. Mijn tenen krommen zich tijdens het kijken. Slecht en nep geacteerd.

avatar van Vinokourov
geplaatst: 10 september 2008, 21:26 uur [permalink]
Eindelijk eens de zwembadpas in het echt gezien! Het boek van Thijssen is natuurlijk beter, maar dit is toch wel een best Nederlands product geworden. Het contrast tussen de kleurrijke droomwereld van Kees en de grauwe werkelijkheid aardig in beeld genomen is. Hans Kesting als leraar is een voorbeeldje van perfecte casting trouwens.

geplaatst: 28 februari 2010, 22:52 uur [permalink]
Bah Bah Bah Bagger!!
πŸ‘Ž

avatar van Donkerwoud
geplaatst: 10 mei 2010, 10:51 uur [permalink]
Prettig trouwe bewerking van de roman, hoewel mijn broertje destijds zeer pissig was dat we niet naar Finding Nemo zijn gegaan. πŸ˜›

avatar van sinterklaas
geplaatst: 30 oktober 2011, 19:15 uur [permalink]
Boek nooit gelezen maar film was wel weer mooi. Visueel ook vooral. Ruud Veldkamp ken ik nog wel van Kruimeltje waar ik vroeger (en nog steeds wel) helemaal waus van ben. Nu mag hij weer een boekpersonage in het oude Nederland spelen, dit keer Kees de Jongen. Om te beginnen is de film nog wel eens lastig te volgen omdat de voorafgaande fantasiebeelden van Kees je nog wel eens vaak de verkeerde weg op willen helpen, zeker in het begin. Dan denk je ook daadwerkelijk, het gebeurd ook echt. De film laat, net zoals, Kruimeltje alweer het arme, onprettige leven van vroeger zien. Het verhaaltje is mooi verwerkt met nog een stevige dosis kalverliefde. Ook het oude Amsterdam is erg sfeervol en mooi nagemaakt. Verder acteurs als Theo Maassen, Monic Hendrix, Hans Kesting, en ook natuurlijk Truusje waren weer goed bezig.

Weer een mooie Nederlandse jeugdfilm. Mooi en ontroerend.

geplaatst: 2 april 2012, 18:46 uur [permalink]
Niet echt geweldig, moet je van houden, redelijk geacteerd.

avatar van Carl
geplaatst: 18 juli 2012, 22:08 uur [permalink]
inderdaad - je moet ervan houden. bepaald geen hollywood.
Moor voor zijn soort is de film dan ook héél goed.

geplaatst: 5 oktober 2012, 10:20 uur [permalink]
Aan budget geen gebrek deze keer. De film ziet er ook erg mooi uit, maar daarna heb je het dan ook gelijk wel gehad. Het verhaal over de dromerige jongen Kees is erg mager en niet interessant genoeg om een film over te maken. En verder wordt er ook nog eens erg houterig en onnatuurlijk geacteerd. Zelfs door de toppers, waaronder Monic Hendrickx die toch echt best een prima actrice kan zijn in andere films.

avatar van Askikker
geplaatst: 17 april 2013, 22:52 uur [permalink]
Ik kijk graag films met Theo Maassen, óók kinderfilms, maar deze was het niet.

Met zo'n budget had een betere aanplakbaard er toch wel in moeten zitten. Dan zijn de twee kinderlijke hoofdrolspelertjes ook nog es abominabel slecht, en stelt t verhaal eigenlijk ook nog es drie keer niks voor.

geplaatst: 12 mei 2016, 12:44 uur [permalink]
FisherKing schreef:
Beetje te vroeg toegevoegd wellicht want financiering en casting zijn nog niet rond. Laat staan het filmen.

Wel een film over het favoriete boek uit mijn jeugd. Kan heel mooi worden.....

geplaatst: 12 mei 2016, 12:46 uur [permalink]
die vrouw die kees geld gaf doet me denken aan een beren verslindende oma
achttienduizend sterren