De Scheepsjongens van Bontekoe (2007)

Alternatieve titel: Storm Bound

Nederland
Avontuur

geregisseerd door Steven de Jong
met Pim Wessels, Martijn Hendrickx en Billy Zomerdijk

Hajo wil naar zee als scheepsjongen op het schip van schipper Bontekoe. Zijn moeder, die haar man op zee heeft verloren, doet er alles aan om hem aan wal te houden, maar de roep van de zee is te sterk en Hajo's aanwezigheid op het land brengt niets dan ellende. Padde, het onhandige vriendje van Hajo, kan geen afscheid van hem nemen. Hij springt vlak voor het vertrek aan boord en er wordt besloten dat hij meereist tot Harlingen, waar ze buskruit in moeten laden. Daar zal Padde met een tjalk mee terug naar Hoorn varen. Padde valt echter in slaap en wordt pas wakker als ze al op zee zijn. Aan boord sluiten Hajo en Padde vriendschap met Rolf, een jongen die al kan lezen en schrijven. Op hun tocht naar Oost beleven ze samen met schipper Bontekoe veel spannende avonturen.

avatar van Zinema
Zinema (crew)
12-

Een puike film is het op wat mooie plaatjes na, niet geworden. Behalve voor de allerkleinsten. Het is moeilijk voor te stellen dat de jeugd boven 12 jaar dit werk geweldig vind. Het acteerwerk is namelijk zeer wisselvallig en Zomerdijk ronduit matig. Ondanks de aanwezigheid van Tuinman, Acda en Geel valt er voor de volwassenen weinig te beleven. Behalve een avontuurlijke film vol flauwe grappen. Het blijft prettig dat er jeugdfilms zijn die ook de ouders kunnen doen genieten. Toch valt dit werk allesbehalve slecht te noemen en zal menig klein kind er plezier aan kunnen beleven. Daardoor is de missie enigszins geslaagd, al is er voor die leeftijdscategorie zoveel beters, ook van eigen bodem.

Redelijk.

avatar van qwertzu
Goede film, heel erg spannend, verrassend en zeker niet geschikt voor jonge kijkers (onder de 9).
Vond het een film die serieus en oprecht gemaakt is, geeft kinderen ook een goed tijdsbeeld.

leuke (jongens/jeugdfilm )

Reinbo
Heb hier vanochtend even naar gekeken, maar het was onmogelijk vol te houden dankzij tenenkrommende acteursregie, met als dieptepunt dat piepende jongetje. Nee, hoe graag ik het ook wilde, ik kon het niet langer dan 5 minuten achter elkaar aanzien. Heb het zelfs drie keer opnieuw geprobeerd. Belachelijk slecht dit,

avatar van nakada
Ik had hier ook veel meer van verwacht. Ik heb het boek gelezen in mijn jeugd en dat was een ware belevenis. maar ik zag het al misgaan toen dat Indonesisch meisje zo'n kort rokje en een topje aan moest. Alsof dat iets met die tijd te maken had.
De film zelf zag er zeker voor Nederlandse begrippen wel mooi uit. ( de boot, de zee en de natuur ) En hoewel ik me niet zozeer ergerde aan Padde, was het gemiddeld genomen acteerwerk niet zo best. Voeg daar aan toe het voortijdige doden van Harm, een wel heel grote "aanpassing" van het verhaal en voor mij bijna heiligschennis, en ziedaar mijn grote teleurstelling.
En ik had hier zoveel van verwacht.....

Reinbo schreef:

Daar heb je groot gelijk in, het is ook gewoon belachelijk slecht.

avatar van lars-pixar
Een simpel verhaal die wel langer duurt dan anderhalf.Het verhaal is een beetje te langdradig voor een Nederlandse speel film (die eigenlijk nog voor de jeugd is ook) de casting is best goed, alleen het acteer werk is wat aan de matige kant.Veder vond ik er weinig avontuur in zitten en spannend was die ook niet, Trouwens er kwamen ook grappen in volgens mij maar dat waren wel de slechtste ooit. 1,0*

avatar van @quikfit
Gewoon een 3....omdat ik dat vind.

avatar van ibendb
Ik als belg verstond niet alles wat ze zeiden. Daarvoor trek ik al een half puntje af omdat ik al zonder problemen (en ondertitels) naar Moordwijven en Komt een vrouw bij de dokter heb kunnen kijken en verstaan.

Het verhaal was echt langdradig en saai. Voor een jeugdfilm zou dat eigenlijk niet mogen, maar ja... De cast vond ik ook niet goed acteren.
Net een 2*.

Dan mag je blij zijn dat je niet alles hebt verstaan want dan had je vrijwel zeker een nog lager punt gegeven. Zeker met al die onzin wat Padde uitkraamt.

Dat vind ik overigens best wel altijd grappig. In België voorzien ze alle Nederlandse films en series met ondertiteling en in Nederland doen ze dat hetzelfde met Belgische films en series.

Masterkeeltie schreef:

Neem nou eens de moeite voor het boek!

Hajo en Padde hete ook zo in het boek.....
johan fabricius heeft dat zo genoemd,, de schrijver dus van het boek waarna het is gefilmd...

mijn mening is
dit was gewoon een leuke avonturen film over de VOC. wat me altijd al wel heeft geboeid. ik heb het boek gelezen wat ik wel leuker vond.. maar ik vind dit gewoon een goede film niet heel bijzonder maar wel leuk voor een avond gezelligheid met de familie

Ik vind dat mensen niet moeten zeuren. Ze vergelijken het teveel met Amerikaanse acteurs. Maar mensen dit is Nederland!ik heb het boek ook gelezen en het klopt niet helemaal nee, maar geef toe klopt alles in de film van Harry Potter vergeleken met het boek? En trouwens denk je echt dat vroeger alleen de namen Jan/Klaas en die namen voorkwamen? Ik vind het een mooie film of even s'avonds met de familie te bekijken. Mijn nichtje heeft hem ook gezien op school toen ze het hadden over de VOC en ik moet zeggen dat deze film daar ook echt geschikt voor is

Zinema schreef:
12-

Redelijk.

Daar ben ik het niet mee eens. Ik ken verschillende ouders die dit een mooie film vinden.
Dat u dat toevallig niet vind wil niet zeggen dat het ook zo is. Ondanks dat deze film al even oud is ken ik nog steeds veel mensen van mijn leeftijd (16) die maar niet genoeg krijgen van deze film.
En het aller belachelijkste vind ik nog dat mensen gaan zeuren over het acteren. Martijn Hendrickx (Rolf) heeft voor onze koningin mogen optreden omdat ze hem goed vond. Ook gaf hij dramalessen in Bergen op Zoom.Pim Wessels (hajo)vertolkt andere rollen in verschillende films. En wat Billy Zomerdijk betreft. Gaat u maar eens voor een camera staan met andere mensen en doe de rol van Padde na. Padde is 1 van de moeilijkste rollen in deze film. Ik vind het een mooie film, en ja het beeld kan wat beter, maar het was in 2007, logisch dus!

avatar van fritsje
op zich wel aardige jeugdfilm maar met wel heel erg karikaturale karakters,vooral die Padde wat een irritante (nep)kluns,praat hardstikke brabants en is een mongool uit Hoorn ?! en natuurlijk weer de boze koopman(cliche van de nietsontziende kapitalist).ach en Acda altijd wel geinig.

Vanaf het begin van de film geërgerd aan die Padde.. verpest beetje de film met zo'n piepstem.

Beetje nep, maar net aardig genoeg om niet echt te vervelen.

Het is me allemaal honderd procent meegevallen. Ik had me al weer op het ergste voorbereid met dergelijke jeugdfilms, maar het moet gezegd dat de film bovenal aangenaam is om te aanschouwen. Oke, afgezien dan van het erbarmelijke acteerwerk, het simplistische voorspelbare verhaal en slechte soundtrack. Er hangt een gemoedelijke sfeer over de film wat verrassend genoeg best aardig uit de verf is gekomen, al blijft een voldoende uiteraard ver weg.

Hallo,

Ik had even een vraagje;
ik moet een verslag maken van deze film, maar heb thuis de film niet en wil het verslag het liefst vandaag afmaken maar nu heb ik een paar vragen hopende dat jullie die willen beantwoorden ;;

1 ; Geef een beschrijving van de volgende personen op het schip De Nieuw Hoorn. Leg uit op welke plek ze leefden aan boord en wat voor werk ze deden.
• De koopman (man met de zwarte kleding en zwarte hoed) ::
• De schipper ::
• De scheepsjongens (Peter Hajo, Padde en Rolf) ::
• De chirurgijn (scheepsdokter) ::
• De bootsman ::

2 ; Geef minstens drie voorbeelden van een anachronisme (gebeurtenissen in de film die tegen de tijd ingaan, zoals het dragen van een horloge).

3; Zoek uit hoe waarheidsgetrouw de film De scheepsjongens van Bontekoe is. Dus was is echt en wat niet ?

Deze 3 vragen moet ik in mijn verslag verwerken, ik hoop dat jullie deze vragen kunnen beantwoorden en dat jullie mij willen helpen als je er maar 1 van de 3 weet is het ook prima! Maar het liefst zo veel mogelijk.

Alvast heel erg bedankt!!!!

avatar van fritsje
He joh als je al te beroerd bent om een film te bekijken dan zal het niet veel worden met je "studie".

avatar van baspls
Voor een nederlandse film nog best aardig.
Vind de houden eeuw een mooie tijd en lees er veel over en dit is wel een mooie film die best goed gelukt is.

fritsje schreef:
praat hardstikke brabants

Wat is daar mis mee? Je ziet het niet aan hoe ik schrijf maar ik praat ook niet helemaal ABN. Ik spreek Noord-Limburgs (soort mix tussen Brabants en Limburgs).

avatar van fritsje
Het gaat er niet om wat voor een dialect hij spreekt ( zelf vind ik Brabants best lekker klinken),maar zo praat een straatjongen uit Hoorn natuurlijk niet.

Ja dat klopt.

avatar van Darbie
'Een scheepshistorie vol van doldriftige woelingen ende zwaarste bekommernissen, door kloeck en trouwhartig verstand tot kalmberaden end gebracht.'

...........voor een Nederlandse pruductie vind ik dit een film van grote kwaliteit !

avatar van total_confusion
Heb de film uitgekeken, wat trouwens niet meeviel. Had met goed acteerwerk meer uit te halen geweest. jmmr van dat B2 grapje aan het einde trouwens, erg flauw

avatar van FILM!BOY!
Na een keer heb je deze film wel gezien. Helaad heb ik deze zooi vijf keer de volledige speelduur moeten aanschouwen. Slechtste Nederlandse film ever. Deze film verdient een dikke 0,0, maar omdat niet lager kan 0,5

avatar van FILM!BOY!
Even een paar punten over deze film: die speelduur van 135 minuten: besteed hier alleen 135 minuten aan als je echt niks beterd te doen hebt, maar dan ook echt NIKS!!! Erg zijn genoeg GOEDE films die dezelfde speelduur hebben. Er staan genoeg van dat soort films in de top 250. Punt 2: al geld geld dat je in het huren of kopen van deze film steek, kan je beter gelijk in de prullenbak gooien. Scheelt een hoop moeite.

avatar van debbietino
Zojuist gekeken met mijn kinderen (7 en 10) en zij vonden het een leuke film. Ze hebben zich geen enkel moment verveeld en zaten er helemaal in. Geslaagd dus....want volgens mij is dit gewoon een kinderfilm, niets meer en niets minder.
Als volwassene heb ik genoeg aan te merken aan de film natuurlijk...Padde...grrrr, tenenkrommend slecht en inderdaad die stem....volgens mij DE reden dat men ooit condooms heeft uitgevonden... . Ook de 5 dagen op zee scène in een sloep zonder water en eten, in de volle zon....haha Cees Geel zag er wel heel fit uit... Of de reactie van Bontekoe aan het eind van de film waarin hij Padde red van de galg, die dwaas helpt z'n hele bemanning de kelder in inclusief schip en dan zogenaamd geen wrok hebben want ach...Padde.... Ik denk als ze de rol van Padde eruit hadden gelaten dat de film beter werd beoordeeld...maar ja dit alles is mijn mening als volwassene en nogmaals...mijn kinderen vonden 'm heel leuk dus wat zeur ik eigenlijk....

avatar van hijman1946
prachtige film spannend en verrassend.goed naar het boek gefilmd,aanrader

avatar van panax
leuke film !!

Ik heb er een zaterdagavond met niks op tv aan besteed en daar heb ik geen spijt van. Het is de Steven de Jong-aanpak dus af en toe een tikkie karikaturaal en een beetje bombastisch... Maar dat in acht genomen niet echt slecht. Veel actie, mooie beelden, het acteerwerk vond ik zo slecht nog niet (zelfs Thomas Acda viel me mee) , al vond ik die Padde ook wel vet-irritant soms. Maar wel mooi hoe ze hem dan weer niet lieten stikken. Ik had de DVD bij onze kringloop gekocht voor 50 eurocent. En ik heb me er inclusief de 'making of' en de trailer toch drie uur uitstekend mee vermaakt. Beslist veel slechtere films gezien! O ja, en het grote anachronisme vond ik (net als in de Hel van '63) Chris Zegers. Of het nu 1600 is of 1963, hij blijft Chris Zegers met een 21ste eeuws baardje en coupe soleil kapsel. Heeft hij dat soms in zijn contract bedongen?

Giga production value voor een gering budget gemaakt.On -nederlands!