Renesse (2016)

Nederland

geregisseerd door Willem Gerritsen
met Niek Roozen, Martijn van Eijzeren en Simon Kindermans

Puber Bas (Niek Roozen) krijgt een duidelijke boodschap van zijn stervende opa (Peter Faber): wacht niet met vrouwen versieren, want je moet "de melk schenken als 'ie vers is". Als Bas daarna de opdracht krijgt om de as van zijn opa uit te strooien in Renesse, besluit hij het advies op te volgen in de zomervakantie. Samen met zijn rare neef Thijs en twee vrienden Luca en Daniel vertrekt Bas naar de roemruchte badplaats om eindelijk eens een meisje te scoren. Maar zijn gênante vrienden, een stel nymfomane Brabo's en een groep macho gasten, die het op dezelfde meisjes voorzien hebben, maken zijn kansen met de dag kleiner. En dan blijkt het leukste meisje ook nog het nichtje van de lastige campingbaas te zijn.

avatar van Quentin
PAL speed-up blunder? DFW heeft het wel vaker met bluray's gedaan.

Simpel filmpje dat niet meer of minder biedt dan je ervan kan verwachten. Het verhaal en de personages zijn vlak en er is geen greintje creativiteit te bekennen. Ik ben ook met lage verwachtingen deze film ingegaan, dus heb me er eerlijk gezegd niet aan geërgerd. Het enige bloedirritante was het taalgebruik van het mollige ventje. Hij moet echt ongelukkig zijn geweest toen hij dat script voor zich kreeg.

Verder zijn de acteerprestaties niet eens bizar slecht, maar ook zeker niet goed. Het verhaal sjokt alle clichés af en was op geen enkel punt vernieuwend.

Ik heb me niet verveeld, maar het was helaas niet goed genoeg voor een voldoende. Uur en een kwartier was prima vol te houden.

Leuk om te kijken als je met griep aan huis gekluisterd zit en al het andere op tv en Netflix heb je al gezien... Geen hoogstandje inderdaad en heel voorspelbaar zo hier en daar. Een typische 13-in-een-dozijn Nederlandse puber speelfilm.

avatar van Pelagatti
Jammer dat er weinig van Renesse / Zeeland te zien was. Toch al met al best een grappige film. Hij kijkt lekker weg en is heerlijk eenvoudig. Ook wel wat vermakelijke momenten / grappen hier en daar. Beetje ondergewaardeerd hier. Zeker geen hoogvlieger, maar de personages zijn best leuk. Alleen wat matig acteerwerk hier en daar, maar ook dat past bij deze film. Net niet helemaal gelikt dus en dat is prima!

avatar van mjk87
Ajax&Litmanen1 Deze moet jij echt eens zien, daarna ga je elke andere Nederlandse film zien als klein meesterwerkje.

avatar van Ajax&Litmanen1
mjk87 schreef:

Kan een Nederlandse partyfilm nog beroerder dan Fissa (2016), waar ik al een dikverdiende 0,5* aan heb gedoneerd?

avatar van mjk87
Pijnlijk. Film wil constant geforceerd grappig zijn, maar dat lukt eigenlijk nooit. Zeker niet met de platvloerse humor en enorm matig acteerwerk waarbij de acteurs elke vorm van timing en uitstraling missen, zelfs de uitstraling als sukkel is er niet. Lelijk gefilmd, elke vorm van geloofwaardigheid is afwezig en ik heb geen behoefte hier nog meer woorden aan vuil te maken. 0,5*.

avatar van Ste*
mjk87 schreef:

Ik heb ook weleens zin in een slechte luchtige film, maar van deze vraag ik me echt af waarom je eraan begint.

Ik vond hem wel lollig

Aanstekelijk grappig als je hem in een groep kijkt. Lemon Popsicle, meets Porky's met een vleugje American Pie.

In m'n eentje was ik waarschijnlijk net zo zuur als @Quentin. Nu 3,5*.

avatar van Quentin
gotti schreef:
In m'n eentje was ik waarschijnlijk net zo zuur als @Quentin. Nu 3,5*.
Niks zuur, deze film is gewoon in- en inslecht. Zowel qua intentie als uitvoering.

Ik vond hem geinig gewoon om het feit, het is eens iets anders, gewoon verstand op nul zetten en kijken maar had ik bij deze film te veel nagedacht had ik hem een 1.0 gegeven mar zoals ik al zeg gewoon kijken

Nederlandse porky film geinig

avatar van De ballers
Beste film ooit gemaakt, wij kijken hem denk ik 1 keer per week

avatar van Chelsea94
Gast dit gast dat, echt irritant

avatar van IH88
Renesse

De Nederlandse film heeft al veel dieptepunten gekend, en met Renesse wordt er weer een nieuw discutabel hoofdstuk aan toegevoegd. Het is een combinatie van Superbad en American Pie, maar dan zonder ook maar iets van de magie van die films, of iets origineels. De film begint slecht, en van daaruit wordt het alleen maar erger. Over het script en de acteurs hoeven we het denk niet eens te hebben...

avatar van Ebenezer Scrooge
Mijn hemel, wat heb ik nu weer aan mijn netflix voorbij zien trekken? Ik dacht dat er niets ergers in de wereld bestond dan een 'dansende' Theresa May, maar dit overtreft werkelijk alles. Vier losers reizen af naar Renesse om daar de as van een overleden oom uit te strooien... Of zoiets dergelijks, hoe het precies zat weet ik ook niet meer, kan me verder ook maar weinig bommen. Een nerd, een dikkerd, een gast die zich heel verwijfd gedraagt maar gewoon hetero is en nog een vierde gast om wie de hele film draait natuurlijk, want die gedraagt zich nog het minst imbeciel.

Een wonder mag het heten dat ik dit heb kunnen afkijken. En verder wil ik er geen woorden meer aan verspillen, heb nog meer te doen.

Met gemak de meest waardeloze film, die ik in tijden gezien heb. In velerlei opzichten een aanfluiting. Zoals Ebenezer Scrooge ook al aangeeft, zonde van de tijd en moeite om daar veel woorden aan vuil te maken.

avatar van Ebenezer Scrooge
Nou, ik wilde eigenlijk gaan zeggen 'en verder wil ik er geen woord meer aan vuil maken', maar toen zag ik dat mjk87 mij al voor was en heb het dus maar een beetje anders geformuleerd.

Ebenezer Scrooge schreef:
Ik heb de voorafgaande commentaren niet gelezen, want ook dat vond ik niet de moeite waard. Bij het schrijven van mijn commentaar viel mijn oog op jouw laatste zin. De opmerkingen van mjk87 zie ik nu pas.