The Outrage (1964)

Drama / Western

geregisseerd door Martin Ritt
met Paul Newman, Laurence Harvey en Edward G. Robinson

De Mexicaanse bandiet Juan Carrasco wordt er van beschuldigd een vrouw verkracht, en haar echtgenoot Harvey vermoord te hebben. Vier personen vertellen hun eigen versie van het gebeuren. Western-remake van Rashomon.

Hey, en William Shatner!

Heb me er eigenlijk net zo goed mee vermaakt als met het origineel van Kurosawa, al is het wel op een iets andere manier.

avatar van Ramon K
Ik vind dit echt een drol van een remake.

Ik ken de film "Rashomon" niet, naar het schijnt het originele verhaal waarvan "The Outrage" een verwesterde remake is.

Niet gehinderd door enige voorkennis, was mij deze film aangenaam verpozen. Paul Newman herkende ik in eerste instantie niet eens.

Ik vond het een originele film, geen western. Meer een mystery-verhaal.... een "who dun it?". En in dit geval "who dun what?"

Tja, om achteraf te merken dat het geheel niet echt bijster origineel is, is jammer. Maar dan nog heb ik mij toch anderhalf uur vermaakt in mijn onwetendheid.

Aardige film niet bijzonder maar wel een leuke rol van Paul newman.
Grappig om hem als spaans sprekende besnorde mexicaan te zien.
En dan ook nog als schurk hij verkracht de vrouw en vermoord de man.(of toch niet?)

avatar van badfans69
middel matige western met paul

avatar van Brix
Tragikomedie zou m.i. een toepasselijkere benaming voor deze film zijn.

davez
Kan mij net als het origineel niet overtuigen. Het lijkt allemaal zo ver gezocht. Het idee is goed maar de uitwerking ligt me niet. Jammer want ik vind beide films wel erg sfeervol.

avatar van mr rumson
De originele versie "Rashomon" heb ik nog niet gezien .
Maar deze versie daar vond ik niet zoveel aan .
Wat jammer is want Paul Newman zie ik toch graag in films.
Het idee om verschillende versies van de moord te laten zien mag dan goed bedacht zijn .
Maar na een paar versies gezien te hebben boeide het mij niet meer zo wat er die dag allemaal gebeurd is.
Claire bloom was zo nu en dan ook nog eens irritant met haar geschreeuw .
Helaas deed ze dat ook nog eens in het Engels iets wat voor mij niet in een western past.

avatar van mrklm
Op een afgelegen treinstation ergens tijdens de zeventiger jaren van de 19e eeuw wachten drie mannen op de trein. Een oplichter [Edward G Robinson] vertelt dat hij gehoord heeft dat de Mexicaanse bandiet Juan Carrasco [Paul Newman] is veroordeeld voor de overval op een echtpaar waarvan hij de man [Laurence Harvey] zou hebben vermoord en de vrouw [Claire Bloom] zou hebben verkracht. Het toeval wil dat de twee andere mannen, een predikant [William Shatner] en een goudzoeker [Howard Da Silva] getuige waren bij dat proces. De mannen besluiten de zaak te bespreken, maar al gauw blijkt dat de verschillende getuigenissen (die we in flashback zien) elkaar op cruciale punten tegenspreken. Wat is er nou werkelijk gebeurd?
Na de enorm succesvolle remake van Akira Kurosawa's 'The Seven Samurai' besloot Hollywood zich te wagen aan Rashômon (1950). Op het scenario valt dan ook weinig aan te merken en met een cast waar je 'u' tegen zegt is dit de moeite van het bekijken waard. Maar onder de regie zijn de vertolkingen onevenwichtig. Newman, Bloom en Harvey zetten vaak wilde vertolkingen neer en regisseur Ritt haalt onnodig veel visuele trucs uit de kast die alleen maar afleiden van het drama. DaSilva en Robinson zetten goede rollen neer, maar deze versie van het klassieke verhaal onderstreept alleen maar hoe goed de echte Rashomon was.