La Famiglia (1987)

Alternatieve titel: The Family

Italië / Frankrijk

geregisseerd door Ettore Scola
met Vittorio Gassman, Stefania Sandrelli en Andrea Occhipinti

De film volgt het leven van Carlo, van het moment dat hij gedoopt werd in de armen van zijn grootvader in 1906 tot zijn 80 jarige verjaardag waar hijzelf als grootvader met een baby in zijn armen staat. We zien zijn familiegeschiedenis, zijn liefde en de politieke discussie rond Mussolini. De gehele film speelt zich af in Carlo's huis waarvan de kamers de structuur van de film bepalen.

Mooi dat grote huis en prachtig die lange gangen die steeds weer een (tijd)episode afsluiten. Maar 80 jaar in slechts twee uur film is teveel van het goede. Daardoor geen uitdieping en doordat er behoorlijk wat personages de revue passeerden was er ook geen ruimte om je met één van hen te identificeren.

avatar van Ton Paulusse
Mooi beeld van een Italiaanse familie. De film gaat wel heel snel door de tijd, waardoor het soms even zoeken is om wie het nu gaat. Ook niet echt beeld van de tijd waarin een bepaalde scene zich afspeelt.

avatar van 93.9
Best aardige filmkroniek. Uitwerking van de personages als de vader vind ik een beetje te weinig.

Als familiekroniek niet helemaal geslaagd, omdat het verhaal geregeld te grote stappen in de tijd maakt en daardoor nauwelijks toekomt aan het uitwerken van de diverse karakters.
Sterke rol van Vittorio Gassman, maar dat is eigenlijk geen verrassing want die is altijd goed.
Zeker niet de beste film van Ettore Scola.

Ben het wel eens met de berichten hier. Op zich focust de film zich in zijn geheel op (de familie van) Carlo, maar toch miste ik de echte diepgang waardoor dit geen aansluiting vindt bij zijn beste werk. Begrijp me niet verkeerd, het is erg vermakelijk. Scola is een prima regisseur. Die scene dat Carlo geld steelt, zijn vader verbolgen is en als hij de kamer uit is in de lach schiet zijn erg geslaagd. Het is zo’n herinnering die je bij blijft als kind en daardoor is het logisch dat het in de film zit (de film had Amarcord kunnen heten), het zegt wat over de opvoeding die Carlo genoten heeft (wat hem heeft gemaakt wat hij is) en het is een leuke scene. En zo zijn er nog veel meer leuke en geslaagde momenten. De camera die zwiert door de gangen. De zelfmoordneigingen van die tante, waarbij die andere tantes best wel willen helpen en best nog meer scènes waar ik even niet op kom. Moest een beetje aan Radio Days denken. Scola heeft ook wel humor en hij vermengt dat mooi met drama over het repeterende van het leven.
Maar nogmaals, deze film miste net dat stukje karakterontwikkeling of uitdieping dat bijvoorbeeld wel zat in Una Giornata Particolare. Ik kan er niet helemaal mijn vinger opleggen, maar hoe goed kennen we die Carlo en zijn familie nu echt?. Daardoor slechts 3,5 sterren.