The Tulse Luper Suitcases, Part 1: The Moab Story (2003)

Verenigd Koninkrijk / Spanje / Italië / Luxemburg / Nederland / Rusland / Hongarije / Duitsland
Drama / Romantiek

geregisseerd door Peter Greenaway
met JJ Feild, Drew Mulligan en Yorick van Wageningen

Tulse Luper, een schrijver en projectontwikkelaar, brengt een groot deel van zijn leven in gevangenissen door. In 1938 belandt hij in de gevangenis in Moab, Utah. Luper wordt gearresteerd vanwege zijn contact met een Amerikaans-Duitse familie, die op het punt staat af te reizen naar Europa, om zakelijk gewin te behalen uit de Tweede Wereldoorlog. Vier leden van deze familie die o.a. belangen in uraniumproductie in Europa hebben, zijn zijn gevangenisbewaarders. Ze zijn allen gefascineerd door Luper. Luper leert zijn gevangenistijd te benutten. Niet alleen met het schrijven op de muren, maar ook met het bedenken van literatuurprojecten, met theater, film en schilderen, en het betrekken van zijn bewaarders in allerlei plannen en avonturen.

kappeuter (moderator)
The Moab Story is de eerste film uit de Tulse Luper Suitcases trilogie. Ben zeer benieuwd!

Ik zie Moab staan en denk meteen aan één van de betere plekken in de USA.
Maar als ik de filmlocaties op IMDB mag geloven, speelt deze film zich geheel af in Europa.

kapp, wat is precies Tulse Luper trilogie?

EmDee schreef:
Ik zie Moab staan en denk meteen aan één van de betere plekken in de USA.

Opgenomen in Europa, betekent nog niet, speelt af in Europa. Zoals je in bovenstaande synopsis kunt lezen.

kapp, wat is precies Tulse Luper trilogie?

Drie films (trilogie) over Tulse Luper.
'the TULSE LUPER SUITCASES covers some sixty years of recent history from 1928 when the existence of a substance called Uranium was to be considered, to the collapse of the Berlin Wall and the end of the Cold War in 1989.'
Zie http://www.kasanderfilm.nl/tulseluperproduction/

Hmmm vreemd, nog nooit van gehoord.
Anyway, thanx kapp

kappeuter schreef:

Ik wou dat er een plek in Europa was die ook maar een beetje op de omgeving van Moab leek.

kappeuter (moderator)
De gevangenismuren van Moab zul je bedoelen.

Die ken ik dan weer niet.

damon
Er komen hier drie delen van.
De premiere van de eerste deel vindt volgende week plaats op het Cannes Film Festival.
De film is ook genomineerd voor een prijs.
De producent van de film is trouwens een Nederlander: Kees Kasander. Ik heb een paar blikken mogen werpen op sommige foto's van deze film, en ze zien er ZEER goed uit!

damon schreef:
De producent van de film is trouwens een Nederlander: Kees Kasander.

Niet DE producent. Een van de producenten. Ik tel er zeven.

enkele foto's

Gaat dit over de Mother Of All Bombs?
(geen grapje hoor, is serieus)

kappeuter (moderator)
Subtiele verwijzing misschien ? Het gaat in ieder geval wel over uraniumhandel. Zou dus kunnen. Of is het een waargebeurd verhaal ? Nee, dat lijkt me sterk.

damon
bij dit soort Europese films heb je inderdaad meerdere producenten.
Trouwens Isabella Rossellini speelt mee in het 2e deel, en Blondie (Deb Harry) in deel 1.

avatar van narva77
Films van Peter Greenaway zijn vaker Nederlandse co-produkties.
Was Yorick van Wageningen niet de NL acteur die in Minority Report zou gaan spelen?

damon
de officiële site is online

avatar van RolfWolf
Is deze film al in de bioscoop geweest? Nog door niemand gestemd.

avatar van Goodfella
Yup, ging hier 6 november vorig jaar in première.

Goodfella schreef:

Yup, ging hier 6 november vorig jaar in première.

Oké, bedankt. 'Hier' is in jouw geval zo te zien in Amsterdam. In welke bioscoop dan? Volgens filmladder.nl draait deze film momenteel nergens in Nederland. Nu alweer uit de roulatie?

FisherKing
Draaide zelfs op NFF. Maar eerdere ervaringen met Greenaway die 0,5 opleverde roepen geen motivatie op om dit te gaan zien. We hadden zelfs kaartjes.... Bovendien de recensies waren ook niet echt positief.

avatar van Goodfella
RolfWolf schreef:

Geen idee meer, ik heb 'm immers niet gezien . Maar hij zal ongetwijfeld in Cinerama en/of het Filmmuseum hebben gedraaid. Maar als filmladder.nl 'm niet meer weergeeft dan zal-ie inderdaad wel uit de roulatie zijn gehaald. Zo denderend draaide hij nou ook weer niet geloof ik. Naast de slechte recensies ook nog eens ondergesneeuwd door de concurrentie..

RolfWolf schreef:

Nu alweer uit de roulatie?

Hoezo nu alweer? De meeste films die in november uitgaan overleven de kerst niet, laat staan dat ze het tot maart uitzingen.

cornelis schreef:

Oh, pardon.

FisherKing schreef:

Begrijpelijk. Ik heb gemengde gevoelens over Greenaway. Zijn films uit de jaren tachtig vond ik vaak bizar maar boeiend, met als hoogtepunt de kok en zijn kornuiten. Sinds het hoofdpijnverwekkende Prospero's Books (1991) ben ik echter afgehaakt. Nu dus toch weer nieuwsgierig naar zijn nieuwste fratsen.

damon
deze deel 1 is inderdaad niet meer te zien in de bioscoop. Komt binnenkort uit op DVD en deel 2 was te zien op de Filmfestival in Berlijn. Zal dus ook binnenkort hier te zien zijn. http://www.kasanderfilm.nl/tulseluperproduction/index.htm

Hmm.

Minste Greenaway, komt vooral omdat het onderwerp mij totaal geen fuck kon boeien.

Visueel is hij nog steeds boeiend. De cutouts en inserts zijn niet altijd even mooi, maar het effect is zeker boeiend. Daarbij hou ik wel van het gebruik van (subtitels) tekst in film. Zeker als het compleet in de film geïntegreerd is. Vaak een mooie ondersteuning van wat er gezegd wordt.

Toch wordt er iets teveel verdergeborduurd op dezelfde visuele kunstjes, waardoor het soms z'n effect wat lijkt te verliezen. Vooral in enkele scenes waar het narratieve de overhand krijgt smacht je naar wat visuele geinigheid om je mee bezig te houden.

Weet niet of die Luper nu echt bestaan heeft, op basis van deze film kan het mij ook totaal niet boeien. Laat staan wat die vent nu eigenlijk gepresteerd heeft of hoort te presteren.

Mooi om naar te kijken dus, veel inventiviteit, al valt ook dat wel mee als je eerdere Greenaway films gezien hebt. Het blijft in elk geval wel unieke cinema, waar ik graag wat tijd voor uitrek. Al denk ik niet dat ik deel 2 en 3 kortelings ga bekijken (gezien ook de speelduur van de films).

3*, louter op basis van het visuele.

avatar van josseheijmen
Experimentele cinema.

1e ziening van The Tulse Luper Suitcases.

Het acteren is zo slecht nog niet.

Bezijden het experimentele karakter en het hier en daar aardige acteren is de film compleet van de pot gerukt.

Wat een onvoorstelbare ramp.

(vervelend vind ik dat op de hoes die ik in bezit heb niet staat vermeld dat dit een deel is van een trilogie. Op het einde zie je dan het onverwachte to be continued.)

avatar van Baggerman
Onderhond schreef:

Dito hier.

Visueel blijft het wel apart en mooi verzorgd, maar na een aantal van zijn films ken ik dat nu wel een beetje. Nog twee delen zou ik alleen onder dwang kunnen kijken.

Het verhaal van een man genaamd Tulse Luper. Op de typische Peter Greenaway manier gefilmd. Veel mooie beelden. Goed gedocumenteerd en geordend. Naakte mensen.
The cook the thief en drowning by numbers vind ik nog steeds heel erg mooie films.
Maar bij Prospero's book ging de vorm van de film al te veel de overhand nemen.
En dat is hier helaas ook nog steeds het geval. Het uiterlijk van de film lijkt bij Peter Greenaway inmiddels belangrijker dan de inhoud. En dat leidt wel erg af. Te veel zelfs.
En dan was dit zelfs nog maar part 1. Ik vrees alleen dat ik aan part 2 en 3 waarschijnlijk niet meer zal toekomen. Dus hoe het met Tulse Luper zal aflopen?

avatar van mjk87
Nee, dit is helemaal niks voor mij. De decors, de manier van filmen, het experiment. Na enkele minuten al de aandacht kwijt omdat dit mij op geen enkel vlak ook maar ergens kon boeien. Wel perfect als achtergrond bij het strijken, maar zelfs dan nog was dit vreselijk. 0,5*.