Les Visiteurs du Soir (1942)

Frankrijk
Drama / Fantasy

geregisseerd door Marcel Carné
met Arletty, Marie Déa en Ferand Ledoux

Aan het einde van de 15de eeuw vallen de minstrelen Gilles en Dominique het kasteel van baron Hugues binnen. Gilles versiert Anne, Hugues dochter, en Dominique charmeert Anne's verloofde en Hugues. Gilles en Dominique zijn niet echt verliefd, maar gestuurd door de Duivel naar hopeloze mensen.

Film die een beetje dezelfde sfeer uitademt als LEDP,helaas.Nog cheesier,zelfs.Deze wederom Carné/Prévert samenwerking zou ik eerder sentimenteel semi-realisme noemen dan poëtisch realisme.Het beeld dat wordt geschetst van de late middeleeuwen doet wat denken aan 19-e eeuwse kitsch met schone jonkvrouwen en koene ridders die slechts leven vor de Minne.Daarbij helpen het zelfs voor die tijd lage tempo en theatrale acteren ook niet echt.Overigens speelt Arletty gedeeltelijk een dragrol,en de nog piepjonge Cuny lijkt slechts 1 gelaatsuitdrukking te bezitten.
Na een ontzettend vervelend eerste uur wordt de film,net als de hele wereld,uiteindelijk nog amusant door het optreden van Satan zelve,gespeeld door de immer vermakelijke en heerlijk schmierende Berry.Punt is namelijk dat zijn 2 dienaren zelf wat te cheesy dreigen te worden,en dan moet je resoluut optreden.
Na de oorlog lanceerden Carné en Prévert vermoedelijk zelf verhaaltjes als zou deze film een allegorie op de oorlog en het verzet zijn,en Satan gemodelleerd naar de Führer .Mij lijkt het eerder escapisme in optima forma,net als dat andere sprookje waar dit werk ook op lijkt:la belle et la bête van Cocteau.Moet kunnen op zijn tijd,trouwens.

p.s.:naar het schijnt zijn hier Resnais en Signoret als figuranten te zien,probeert u ze maar te spotten.

Ik kon hier echt helemaal niks mee. Toneelmatige, saaie bedoening.