Genre: Drama / Komedie
Speelduur: 93 minuten
Alternatieve titels: House of Pleasure / Pleasure
Oorsprong:
Frankrijk
Geregisseerd door: Max Ophüls
Met onder meer: Claude Dauphin, Jean Gabin en Danielle Darrieux
IMDb beoordeling: 7,6 (5.321)
Gesproken taal: Frans
On Demand:
- Niet beschikbaar op Netflix
- Niet beschikbaar op Pathé Thuis
- Niet beschikbaar op Videoland
- Niet beschikbaar op Amazon Prime
- Niet beschikbaar op Disney+
- Niet beschikbaar op Google Play
- Niet beschikbaar op meJane
Plot Le Plaisir
Drie verhalen over genot. Het eerste verhaal gaat over een man die zijn ouderdom tracht te verbergen door naar gemaskeerde feesten te gaan en daar vrouwen te versieren. Het tweede verhaal gaat over een madam die haar meisjes meeneemt naar het platteland. Het laatste verhaal gaat over schilder Jean die verliefd wordt op zijn model.
Externe links
Acteurs en actrices
Le docteur
Denise - la femme d'Ambroise
Julia Tellier
Madame Flora dite Balançoire
Madame Raphaële
Madame Rosa
Julien Ledentu
Joseph Rivet
L'ami de Jean
Jean
Video's en trailers
Reviews & comments
ghostman
-
- 5708 berichten
- 5 stemmen
Grappige maar aan de andere kant melancholieke film. Tweede deel (segment "La Maison Tellier”), met een leuk deuntje, over de hoeren vond ik het leukst. Vooral wanneer zijn in de kerk in tranen uitbarsten, wanneer ze bloemen plukken, en het gegeven dat de broer (Jean Gabin) van Mme Tellier verliefd wordt op een (Joods) hoertje…
Met deze film bewees Max Ophüls wederom dat hij de beste van zijn tijd was.
Ik vond deze film veel beter dan bijvoorbeeld Letter from an Unknown Woman, maar zeker niet zo goed als zijn meesterwerken Madame de... en Lola Montès.
**** / *****
“Ma'am, I sure like that name; Clementine.”
- Wyatt Earp, My Darling Clementine
Poisonthewell
-
- 4939 berichten
- 12512 stemmen
Ah eindelijk de perfecte Ophuls film Dit is mijn vierde, en het ging steeds een half puntje hoger; Caught 3,5* Letter From an Unknown Woman 4* Madame de... 4,5* en Le Plaisir 5*
Ophuls' cameravoering is natuurlijk fameus, en ook hier zweeft ie weer op de meest zwiepende, elegante manier door de sets heen, door massa's mensen, over trappen, en zoals Kubrick al zei 'door muren heen'.
Visueel is dit een van de mooiste films die ik ooit gezien heb; ik kreeg bijna tranen in mn ogen enkel en alleen om al die schoonheid te mogen aanschouwen. Wat betreft emotionele waarde is Le Plaisir misschien wat minder sterk dan Madame de..., maar de approach is dan ook anders. Ophuls bewandelt hier vaak de lijn tussen farce en kitsch, hoewel ook afgewisseld met oprechte melancholie. Maar juist die ietwat lichtere toon heeft een heel apart soort charme. In dat opzicht deed t me wel een beetje denken aan Renoir's Partie de Campagne.
Cinematische perfectie. 5*
FisherKing
-
- 18696 berichten
- 0 stemmen
Fabelachtige cameravoering maken van Le Plaisir van de Duitse regisseur Max Ophüls een waar spektakel. Daarbij is een van de kenmerken van Ophüls die zoektocht naar beweging en zijn grote voorliefde voor trappen.
Het zijn 3 "luchtige" verhaaltjes van Guy de Mauppasant die vooral het licht in het leven beschreef. Het tweede verhaal opent zeer bijzonder en de camera schiet van raam naar raam, zonder ooit echt "binnen" te komen. Heel apart.
Volgens mij een groei-film. Ik wil graag meer van Max Ophüls zien.
4.5*
starbright boy (moderator films)
-
- 21292 berichten
- 4462 stemmen
Ik moet ook hoognodig meer van die man zien. Letter From an Unknown Woman was weergaloos goed.
danuz
-
- 12935 berichten
- 0 stemmen
Kon hier toch erg van genieten. Was zelf niet bekend met het oeuvre van Max Ophüls, maar dit smaakt naar meer.
Het eerste segment was vrij kort en kwam hierdoor niet erg van de grond. Het tweede echter nam wat meer zijn tijd en was bij momenten erg mooi. Een prachtige kijk in een bordeel met sfeervolle scènes (de kerkscène was voor mij zowaar het hoogtepunt). Het derde segment was wederom erg kort, maar raakte me toch wel. Als geheel vond ik het een melancholieke en ook romantische film.
(Overigens: het begin van het tweede segment deed me visueel (maar ook de voice-over) denken aan Jeunet's La Cité des Enfants Perdus (en bemerkte ik ook nog eens dat een heer Poulain genoemd heette). Viel niemand anders dit op?)
stephan73
-
- 6202 berichten
- 13912 stemmen
Prachtige beelden, goed acteerwerk.. Maar het deed me eigenlijk weinig.. Daarvoor waren de verhalen te saai en slaapverwekkend..
Mooiste shot was toen het model uit het laatste verhaal de trap op rende en door een raam sprong, alles vanuit haar gezichtsveld.
2,5*
Peake
-
- 216 berichten
- 740 stemmen
De drie aardige verhalen krijgen dankzij de schitterende decors, markante personages en de verbluffende, zwierige cameravoering een enorme poëtische zeggingskracht mee.
ghostman
-
- 5708 berichten
- 5 stemmen
maar zeker niet zo goed als zijn meesterwerken Madame de... en Lola Montès.
pippo il buffone
-
- 2745 berichten
- 0 stemmen
Beste film die Ophuls maakte in Frankrijk,imho.Waarom?Ten eerste omdat Max hier de hulp heeft van niemand minder dan Guy de Maupassant als verteller,waarbij de voornaamste zwakte van O.,zijn incmpetentie op het gebied van psychologie en karakteruitdieping,is opgeheven.Ten tweede vanwege het simpele feit dat de film een 3luik is,waardoor de regisseur beperkt wordt in het maximale aantal balscènes dat hij in een film kan proppen.Ten derde kan Ophuls gebruik maken van de fine fleur van het Franse acteursgilde.Met dat al blijft Ophuls'grootste kwaliteit,de dansende camera die ervoor zorgt dat je zelf het gevoel hebt te cancannen,uiteraard op peil.
Het 1ste verhaal van nog geen 20 minuten maakt al meteen duidelijk dat de titel van de film grotendeels ironisch is.Mijn favoriet ook,met waarschijnlijk de beste danssequentie ever.En zagen we nu Patricia Paay achter dat masker?De actualiteit is hier minder ver weg dan je zou denken.
Het 2de deel is natuurlijk zo Frans als maar zijn kan,zo'n gezelschap in de kerk ter ere van een 1ste communie,en dan ook nog een rol van oerfransoos Gabin als...oerfransoos.Edoch:tijdens het Ave verum corpus van WAM laat de regisseur opeens zijn Duitse sentimentaliteit de vrije loop en is het cynisme van de schrijver pardoes verdwenen.De scènes met de kar die door het zonnige Normandische platteland trekt zijn pure visuele zaligheden.
Het 3de deel geeft ons het motto mee voor de film en doet weinig Ophulsiaans en erg Maupassantiaans aan.
Wie de werde-en untergang van de auteur kent,zal de melancholie van het slot kunnen billijken.
Ten slotte:ik heb normaliter een schurfthekel aan voice-overs,maar hier geeft het precies het sfeertje weer dat ook de verhalen hebben .
Spetie
-
- 38582 berichten
- 5499 stemmen
Max Ophüls is me tot nu toe 2 keer goed bevallen en een keer wat minder. Met deze vierde film, weet hij de balans helaas in evenwicht te brengen.
Le Plaisir bestaat uit drie verhaaltjes, die allemaal een vorm van genot proberen uit te beelden. Het hier al vaker geroemde camerawerk mag er inderdaad zijn. Bijna als een soort van balletdanser, danst de camera mee met de bewegingen en mensen, die voorbij komen. Het eerste verhaaltje is best aardig, maar duurt te kort. Het tweede verhaal kon me wat minder boeiend en juist dat verhaal duurt dan weer wat langer. Er zaten wel een paar mooie scenes bij, maar over het algeheel bleef het te afstandelijk en deed het me maar weinig. Het derde verhaaltje vond ik dan nog het best, zeker met diedramatische eind scène, waar ik altijd wel een zwak voor heb.
Maar over het geheel gezien was het allemaal net te weinig om goed te kunnen scoren. De eerste twee verhalen zijn qua tijd niet goed verdeeld en verder werd ik daar ook nooit echt in mee gezogen. Het derde verhaal maakte de boel wel enigszins goed, maar ik moet concluderen, dat Ophüls wel betere films heeft gemaakt.
2,5*
Movsin
-
- 7706 berichten
- 8097 stemmen
Eén ding is zeker : Ophüls wist zich te verzekeren van een schare Franse topacteurs voor zijn 3-verhalenfilm.
Genoeg om de massa destijds naar de zalen te lokken, maar eigenlijk ligt de schoonheid van de film in het zuiver visuele, de beeldcomposities, de massascènes (die in de kerk is een juweeltje), de sfeerschepping.
Eigenaardig, soms gaf de film mij de indruk uit een vroegere cinemaperiode te stammen.
Hoe dan ook, het tweede verhaaltje vond ik het meest geslaagd en dichtst bij het begrip "Plaisir" aanleunen. Daarin is de scène met de "teleurgestelde", ruziemakende mannen op straat op een bank erg komisch.
yeyo
-
- 6308 berichten
- 4460 stemmen
Werkelijk stuitend hoe Ophüls van het bijtend ironische La Maison Tellier een soort naiëf sprookje maakt. En dan dat aanstellerig cameragezwalp langs façades, schei toch uit, man. Geef mij maar Partie de Campagne, hoe 'verminkt' die film ook mag zijn, Renoir had Maupassant tenminste gesnopen.
Dievegge
-
- 3000 berichten
- 7699 stemmen
Wie geïnteresseerd is in Guy de Maupassant, zou ik de tv-serie Chez Maupassant aanbevelen. Hier zit je met een storende voice-over die het ritme al te vaak onderbreekt. De camerabewegingen lijken hier de hoofdzaak en de verhalen de bijzaak.
Sir Djuke
-
- 337 berichten
- 947 stemmen
Film kijken is natuurlijk vooral ook een leuke bezigheid en het helpt als zo nu en dan een filmmaker uitdrukkelijk laat blijken dat het maken ervan ook een leuke bezigheid is.
Er is geen betere titel dan ‘Le Plaisir’ denkbaar voor de flamboyante vrolijk stemmende rolprent van Max Ophüls uit 1952, waarvoor hij drie verhalen van Guy de Maupassant verfilmde.
Met name in het tweede deel over een groep prostituées die met de trein naar de bruiloft van een voormalige collega gaan, leeft Ophüls zich uit. De camera gaat op en neer, heen en weer en in de rondte, zoals bruiloftsgasten op een dansvloer. Het is virtuoos gedaan en de techniek staat ook nog eens de karakters niet in
Het laatste nieuws
Nieuw 'Euphoria'-seizoen: problemen rondom de ontwikkeling blijken stukken groter dan gedacht
De tien best beoordeelde films van de jarige Brendan Gleeson (69)
Rebel Wilson doet boekje open over wangedrag 'Borat'-acteur Sacha Baron Cohen, Austin Butler speelt alcoholverslaafde oud-honkballer | MovieMeter Recap
'Red Oaks' op Prime Video snijdt serieuze onderwerpen aan met veel humor: 'Dit verdient een cultstatus'
Bekijk ook
Le Deuxième Souffle
Misdaad / Drama, 1966
34 reacties
Letter from an Unknown Woman
Drama / Romantiek, 1948
42 reacties
Le Feu Follet
Drama, 1963
36 reacties
Laura
Film noir / Mystery, 1944
162 reacties
Le Procès
Drama / Fantasy, 1962
174 reacties
Touchez Pas au Grisbi
Misdaad / Film noir, 1954
27 reacties
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes | Publishing Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.
Social media
Realtimes | Publishing Network
- Registreer |
- Contact ons |
- Over ons |
- Adverteren |
- MovieMeter Films Wiki |
- Series Wiki |
- Algemene voorwaarden en privacybeleid |
- Consent wijzigen |
- RSS Feeds |
- API
© 2024 MovieMeter B.V.