The Naked and the Dead (1958)

Oorlog

geregisseerd door Raoul Walsh
met Aldo Ray, Cliff Robertson en Raymond Massey

Tijdens de Tweede Wereldoorlog wordt een Amerikaans peloton officiers naar een eiland in de Stille Oceaan gestuurd. Ze hebben tot dan toe een prettig leventje gehad in de oorlog terwijl de gewone soldaat voor hen niets anders is dan een pion in een spel. Maar kunnen ze hun directe leidinggevende wel vertrouwen?

avatar van mrklm
Degelijk gemaakte oorlogsfilm doet nu vrij formulematig aan, met de wat stereotiepe karakteriseringen en de aandacht voor de spanningen tussen de soldaten en hun meerderen. Veel van de scherpe kantjes uit het gelijknamige boek van Norman Mailer zijn eraf gehaald. De door Raoul Walsh goed geregisseerde gevechtsscènes maken deze verder weinig opzienbarende combinatie van drama en actie nog de moeite waard voor liefhebbers van het genre.