The Giant Gila Monster (1959)

Horror / Sciencefiction

geregisseerd door Ray Kellogg
met Don Sullivan, Fred Graham en Lisa Simone

Een klein stadje ergens in Texas wordt onder de voet gelopen door een enorme hagedis. De volwassenen zijn allemaal in paniek, maar een aantal jongeren houdt het hoofd koel en ze vinden een manier om het beest tegen te houden.

avatar van otherfool
Zelfs voor het genre van dubieuze kwaliteit. Het 'monster' is simpelweg een opgeblazen hagedis die we dan ook niet of nauwelijks in 1 shot met wat mensen zien. De kids zijn lekker fout braaf (zo worden er op zaterdagavond in de disco gospelliedjes gezongen) en het gebrek aan tempo zo nu en dan ondraaglijk, maar ja er zitten toch wel weer die vermakelijke dingen tussen die je verwacht in een jaren '50 monster movie. Al met al een slechte maar ergens wel aangename film, geruststellend in z'n sufheid.

1,5*.

avatar van Vinokourov
Zeker vermakelijk op bepaalde momenten, namelijk een aantal quasi-spectaculaire autoscenes met al dan niet dronken bestuurders en de hoofdrolspeler Don Sullivan die zijn liedjes op een piepkleine ukelele voortbrengt. Voor die hagedis heb je wel een flinke portie disbelief nodig. De manier waarop die uitgeschakeld wordt is daarentegen wel aardig gevonden. 2*

avatar van Nephilim
Zelfs voor een 50's monster movie low budget maar toch best wel lollig.

2.5* Er zijn betere maar aan de andere kant ik heb me 75 minuten prima vermaakt.
Ik hou van dit soort filmpjes

toffe film, zulke films zie ik nog het liefst vanal originele films uit hunne tijd oerdegelijke en vooral antieke films jammer dat er veel verloren zijn gegaan in de gebouwen van sommige filmmaatschappijen, branden, vergetelijkheid, ... tjaz helaas voor zulke films mogen ze mij altijd storen

Meneer Bungel
Hier gratis te zien dan wel te downloaden.

avatar van filmfan1967
Gila! (2012) is/wordt de remake!

avatar van filmfan1967
Omdat ik niet kan wachten totdat Gila! (2012) verschijnt, heb ik het origineel maar eens bekeken.

Duidelijk een low budget jaren '50 SF-film. Voor het monster is een echte hagedis gebruikt die door een speelgoedlandschap gestuurd werd. De hagedis schijnt het ook in het echt niet overleefd te hebben. Ik vond het verhaal best aardig, maar niet heel bijzonder. De auto's (nu oldtimers) waren leuk.

Ik denk dat de nieuwe film enerverender zal zijn. Gezien de foto's die al van de nieuwe film te vinden zijn, blijven de makers dicht bij het origineel. Ik denk/hoop dat een CGI-monster beter zal werken.

Trailer van de remake:
Gila! (2012)

avatar van Phantasm
Aardig gemaakt voor die tijd, je moet er niet al teveel van verwachten, redelijk verhaal.

avatar van Beertje45
Suffe en weinig boeiende monstermovie uit de oude doos. De jonge held leek me wat hebben van een Elvis of Cliff Richard lookalike. 1 pluspuntje voor het wel degelijke miniatuurwereldje waarin de hagedis? varaan? zich bevind.

avatar van alexspyforever
Erg flauwe en saaie sci-fi horror waar nauwelijks iets in gebeurt. Toen de hoofdrolspeler zowaar een soort gospel lied begon te zingen voor zijn kleine zusje tokkelend op een ukelele, vroeg ik me af of ze er een familiefilm van wilden maken. Het enige goede is dat het monster er niet zo belachelijk uitzag als in the Giant Claw en iedere keer als ie verscheen (niet erg vaak) ging dit gepaard met een catchy tune. De reuzenhagedis veroorzaakt een aantal ongelukken waarvan je ook al niet veel te zien krijgt. Dreiging ging er niet echt van uit en denk niet dat ik het monster in 1 shot met een personage heb gezien. Het wordt ook heel gemakkelijk verslagen.

avatar van mrklm
Eén van de talloze ultragoedkope monsterfilms die men in de jaren '50 aan de lopende band produceerde. Een film zo slecht dat het de eer had om een plaats te krijgen in het archief van Mystery Science Theater 3000. Die versie zou ik graag nog een keer aanschouwen, want de hilarische proloog maakt al duidelijk dat dit een prutswerkje eerste klas is. De titelrol gaat naar een amfibie in een terrarium met veel zand en kleine takjes die hier door moeten gaan voor bomen, het 'ondoordringbare bos' bestaat uit een paar struiken en de miniaturen zijn net zo levensecht als Play Doh. In het eerste uur ben je getuige van eindeloos gelul over de oorzaken van de verdwijning van een paar dorpsgenoten en de verwoesting van hun wagens, afgewisseld met slecht gemonteerde 'aanslagen' van The Giant Gila Monster. Maar het venijn zit in de staart, wanneer Don Sullivan op een feestje de banjo ter hand neemt en een gospelliedje zingt. Het enige goede daaraan is dat het het einde van de film inluidt. Sneu...