Tian Yu (1998)

Alternatieve titel: Xiu Xiu: The Sent-Down Girl

Hongkong / Verenigde Staten / Taiwan

geregisseerd door Joan Chen
met Lu Lu, Lop Sang en Jie Gao

Xiu Xiu is een tienerdochter van een kleermaker, die naar het platteland gedeporteerd wordt terwijl ze droomt om paardentemster te worden. Op het platteland trekt ze in bij haar eenzame en mysterieuze leraar Lao Jin met wie ze een hechte band krijgt.

IJzersterk regiedebuut van Joan Chen.
Deze film over negatieve consequenties van Mao’s culturele revolutie begint matig, maar net op het moment dat je je gaat afvragen waar zit ik nu naar te kijken, krijgt het verhaal een dramatische wending en wordt je geconfronteerd met de tragische geschiedenis van een jong, naïef meisje dat om terug naar huis te mogen zich laat prostitueren door partijbonzen. Haar begeleidende paardenhoeder ziet het allemaal machteloos en met lede ogen aan.

De onschuldig ogende, debuterende Lu Lu is aan de hand van regisseur Chen goed bezig, maar het is toch vooral de zwijgzame, eveneens debuterende Lopsang, die als haar begeleider de show steelt.
Het slot van de film is zonder meer hartverscheurend.