Thin Red Line, The (1964)

Oorlog

geregisseerd door Andrew Marton
met Keir Dullea, Jack Warden en James Philbrook

Het verhaal over soldaat Doll die vastberaden is zijn diensttijd te overleven. Gescheiden van zijn nieuwe vrouw na 8 dagen huwelijk, beslist hij opeens dat hij niet blindeloos de orders zal opvolgen van zijn meerderen, maar in plaats daarvan eerst voor zich zelf zal denken. Dan breekt de slag bij het Guadalkanaal aan waarin Doll zijn moed toont.

neo (crew)
Terence Mallick zou hier jaren later een prachtige remake van maken. De remake concentreerde zich ook vooral op het karakter Witt en wordt door Jim Caviezel gespeeld. In het origineel is het Keir Dullea die als Doll het hoofdkarakter is. Een interessante vraag die in mij opkomt is: Is deze film het boek trouwer dan de remake? Om dit uit te vinden zal ik deze een keer moeten kopen, want jawel vanaf nu is deze film ook te koop op dvd en vhs!!!!

Hier trouwens nog een interessant interview met Kaylie Jones, de dochter van de overledene James Jones, de auteur van het boek:

interview

neo (crew)
Ik ben eens even op onderzoek uit gegaan en wat ik al een beetje gedacht had is ook waar:

Marton shot his war film by personalizing the men and simply telling of the atrocities they faced. It was a straight hard-nosed story, with no grandiose philosophical themes.

kazin
Niet echt boeiend

neo (crew)
En je geeft dan 4 sterren?

kazin
neo schreef:
En je geeft dan 4 sterren?

het boeid niet maar je kunt er wel naar kijken en film is goed gebracht. Ik heb hem een 3,5 ster gegeven ( 7 )

avatar van The One Ring
neo schreef:
Terence Mallick zou hier jaren later een prachtige remake van maken.

Is die film van Malick wel een remake? Lijken me op het eerste gezicht gewoon twee losstaande verfilmingen van hetzelfde boek.

'remake'

avatar van The One Ring
Lijkt me toch vreemd, want deze film is ook op IMDB volslagen onbekend en onbekeken. Onder remake versta ik dat de oude versie ook echt als inpiratiebron diende voor de nieuwe versie. Kan ik me hier moeilijk voorstellen.

neo (crew)
Vandaar dat ik het ook tussenhaakjes eingelijk bedoelde te zeggen.

avatar van riesma
Ondanks een aantal overeenkomsten met de versie van Malick is dit een heel andere film. De versie uit 1998 is behoorlijk filosofisch en emotioneel in zijn vorm. Het tegenovergestelde van wat Marton wilde, neo's bericht van 28 april 2003 aanhalende. Door onder andere een aantal letterlijk overgenomen dialogen is het wel duidelijk dat Malick deze film als inspiratiebron heeft gebruikt.
Deze versie concentreert zich op de gevaren die de mannen moeten verduren. En met name hoe zij daarbij de filnterdunne scheiding tussen zin en waanzin ('Thin Red Line') steeds meer uit het oog verliezen.
De personages zijn sterk van karakter. Het is moeilijk het ene personage te mogen en de ander te haten. En visa versa. Hun reacties zijn begrijpelijk, ondanks dat we zelf wellicht anders gereageerd zouden hebben. Oorlog ontneemt iedereen de rationaliteit, dus elke beslissing is gepast en ongepast op dat moment.
De actiescènes zien er goed uit en doen niet onder voor bijvoorbeeld een Longest Day. Ook over het acteerwerk ben ik zeer tevreden. Dullea en Warden overtuigen in hun haat-liefdeverhouding.
In zijn geheel vind ik dit een prima film, eentje die ik nog wel eens vaker ga bekijken. (Echter niet zo vaak als Malick's versie, waarbij ik heerlijk kan genieten van de trage opbouw en de schitterende soundtrack). Totaal 4 sterren van mij.

(verwijderd)
riesma schreef:

Zouden die 'letterlijk overgenomen dialogen' niet gewoon uit het boek komen?