North West Mounted Police (1940)

Actie / Drama

geregisseerd door Cecil B. DeMille
met Gary Cooper, Madeleine Carroll en Paulette Goddard

1885. Texas Ranger Dusty Rivers reist naar Canada om moordenaar Jacques Courbeau op te sporen. Dusty komt terecht in een opstand van Indianen die een eigen stuk grond willen. Hij wordt verliefd op verpleegster April, wiens broer banden heeft met Courbeau.

Aardige kleurrijke Western die na mijn mening te veel humor bevat.

avatar van Brix
Via de onlangs aangekochte DVD kon ik deze film vandaag weer eens zien.
Ik kon me er weinig van herinneren.

Geweldige Technicolor kleuren stroomden de kamer binnen, en dat van een film uit 1940 !
Goede binnenkomer.
Zo positief bleef het helaas niet.

Van een Cecil B. DeMille film verwachte ik grootse panoramabeelden, geschoten in Canada, waar dit verhaal zich afspeelt.
CinemaScope bestond nog niet, dus DeMille valt niet te verwijten dat het beeld voor een epos wat te beperkt uitvalt.
Maar in plaats van op locatie geschoten natuuropnamen zijn het voor het overgrote deel studiosettings.
Het echte Canada schittert door afwezigheid.

Maar erger nog is het acteren van "half-Indiaanse"Paulette Goddard.
Over-acting en een kinderlijke invulling van haar rol, echt erg, érg slecht.
Dat haalt het niveau van de film al meteen een stuk naar beneden.

Te veel komische scènes, en vooral die met de over-acterende Akim Tamiroff en Lynn Overman, doen het geheel ook geen goed.
Zelfs Lon Chaney Jr., voor wie ik doorgaans altijd bewondering heb, heeft hier erg dom rolletje, beneden zijn waardigheid.

Waar ik mij ook aan stoorde, al zal ik de enige zijn, is het gebruik van cowboyzadels bij de Mounties.
Zo'n detail had niet over het hoofd gezien mogen worden bij een film van deze opzet.
Het gaat hier niet om een B-film, maar een grote productie met een indrukwekkende cast.

De romantische verwikkelingen tussen Goddard (Louvette Corbeau) en Robert Preston (Ronnie Logan) remmen de vaart van het verhaal af.

Gelukkig is niet alles slecht aan de film.
Pluspunten zijn Preston Foster, als de plichtsgetrouwe Sgt. Brett, de lieflijke Madeleine Carroll, en Gary Cooper, die hier een aantal van de beste one-liners uit zijn hele filmloopbaan heeft.

Cooper is uitstekend als de laconieke, easy going, Texas Ranger Dusty Rivers.
(Caroll tegen Cooper, wanneer die zijn naam noemt : "Dusty Rivers? Is dat geen contradictie? Antwoord van Cooper: "Dan zou je de rivieren bij ons in Texas eens moeten zien"!)

Hij ziet er schitterend uit, en zijn humoristische opmerkingen brachten mij echt aan 't lachen.
Het is ook door zijn aandeel dat ik de film met een goede drie sterren waardeer.

Een zwart punt valt er toch nog te noemen.
Een gewaagde scène waarin Dusty met zijn paard ten val komt ziet er net iets te echt uit om te geloven dat het paard er goed vanaf gekomen is.
De camera blijft ook maar kort op de valpartij gericht, dus ik vermoed het ergste.

Recapitulerend is dit een aardige film, met net iets teveel zwakke punten.
Cooper fans mogen de film echter zeker niet missen.

Mocht ik ertoe komen om de film nogmaals uit de box te halen, dan bekijk ik waarschijnlijk alleen de scènes met Cooper opnieuw.