Chauthi Koot (2015)

Alternatieve titel: The Fourth Direction

India

geregisseerd door Gurvinder Singh
met Shavinder Vicky, Rajbir Kaur en Kanwaljit Singh

Afgezet tegen de achtergrond van de post-Bluestar Punjab uit de jaren 80 volgen twee verhalen. Het eerste verhaal draait om een Punjabi-boer die zijn gezin probeert te beschermen tegen de terroristen en de politie. En de tweede om twee Hindoe-vrienden die in een bijna lege trein naar Amritsar reizen.

avatar van Verhoeven
In ieder geval wordt er veel gelopen + gezwegen als ik de trailer zo zie. Intrigerend.

avatar van starbright boy
starbright boy (moderator)
Het is best handig om een beetje achtergrond te kennen over de tijd waarin de film zich afspeelt. De film legt dat niet echt uit. Namelijk begin jaren '80. Indira Gandhi is premier. En de Sikh, een belangrijke religieuze minderheid in India komen in opstand omdat ze zich niet vertegenwoordigd en gediscrimineerd voelen. Dat leidt tot een gewapend conflict en tot (maar dat zit niet in de film) de moord op Indira Gandhi.

De film begint en eindigt met het verhaal van twee hindoes die met een trein die officieel leeg moet vertrekken mee willen. Ze komen in een kleine ruimte terecht waar ook een aantal Sikh zitten, dat heeft zijn weerslag op de omgang met elkaar. Zonder de film had dat al een mooie short opgeleverd, nu is het wat extra reliëf aan het hoofdverhaal.

Dat hoofdverhaal gaat over een gezin in een huis, maar begint daar buiten, om vervolgens mee naar binnen te gaan. Af en toe gaat de film nog even naar buiten om ze in hun omgeving te plaatsen.

Het gezin is niet arm en niet rijk. Bestaat uit twee ouders, twee kinderen, een oma en een hond. Ze wonen buiten het dorp en afgelegen. Op de achtergrond soms een geluid uit het conflict en soms komt het letterlijk binnen. In de vorm van het leger en de opstandelingen die af en toe op bezoek komen. De film neemt veel waar. Het leven van het gezin bijvoorbeeld, maar vooral ook de gesprekken tussen de gezinsleden en het leger enerzijds en de opstandelingen anderzijds. met de rituelen en beleefdheden. De vader wil niets anders dan goed boeren zodat het zijn gezin goed gaat en zoveel mogelijk het conflict buiten houden en de hond wil alleen maar blaffen tegen al die indringers.

In andere handen was dit wellicht bijna een home invasion-thriller geworden. Dat is deze ingetogen en zorgvuldige film niet. Toch voelde ik de druk toenemen. Ook door de geluiden (een verdwaald schot, voertuigen in de omgeving, een blaffende hond) die je gevoel van thuis nogal beïnvloeden.

Fraaie, zorgvuldige en soms poëtische film.

avatar van Mochizuki Rokuro
Die achtergrond die sb in het bericht voor mij aanhaalt werd voorafgaand aan de film geduid door Rada Sesic en Uurvinder Singh (die nog hijgend van het rennen - hij was die ochtend op Shiphol geland en had wat lang bij de douane moeten wachten - nog net wat kon uitbrengen). In de Q&A aan het eind ook wel een verhaal hoe hij zelf deze periode als 10-jarige jonge had beleefd.

De film had bij vlagen wel iets houterigs, maar door de mooie schets van actualiteit en alledaagsheid (iets waar ik altijd voor te porren ben), wel een heel geslaagde film.