Chi Trova un Amico, Trova un Tesoro (1981)

Alternatieve titels: De Vier Vuisten Hebben de Tropenkolder | Who Finds a Friend, Finds a Treasure | A Friend Is a Treasure

Italië / Verenigde Staten
Avontuur / Komedie

geregisseerd door Sergio Corbucci
met Bud Spencer, Terence Hill en John Fujioka

Twee avonturiers trekken naar een eiland in de stille Oceaan, waar ze een schat hopen te vinden. Deze is door het Japanse leger daar achter gelaten in de Tweede Wereldoorlog. Het blijkt echter dat er meer kapers op de kust zijn.

avatar van Beertje45
jeugdsentiment! Keek steeds met mijn vader naar de films van dit duo, maar deze vond ik met voorsprong de beste uit de reeks. Vooral Fujioka vond ik grappig als Japanner die denkt dat W2 nog aan de gang is. Een kleurrijke bende piraten en uiteraard de knokpartijen maken dit tot een leuk avondje genieten.

avatar van aburex
De vechtpartijen zijn nog altijd geweldig om te zien.

avatar van StevenMighty
Echt een toffe film met een groot zomer gevoel. Daarom heb ik hem nog eens gezien, de laatste keer moet 20 jaar geleden geweest zijn.

Zoals in al hun films zijn Spencer en Hill ook hierin een geslaagd duo en de knokpartijen zijn enig.

Key Biscayne in Florida dat als locatie voor het Bongo-Bongo eiland gebruikt werd is een prachtige, geschikte plaats voor de film en het liedje Movin' Cruisin' van Fantastic Oceans doorheen de film blijft nog lang in het geheugen hangen.

Leuke tijdloze avontuurlijke knokfilm met een lekker zomers tintje

3,5 sterren

Heerlijk jaren 80 jeugdsentiment. Het was vroeger altijd genieten als er een Bud Spencer en/of Terence Hill film op TV kwam (destijds toch twee jeugdhelden). Het verhaal stelde meestal weinig voor maar de uitvoering was meestal leuk. Dat geldt zeker ook voor deze film en alle typische ingrediënten zitten erin zoals, heerlijke eet scenes, knok scenes inclusief versterkende geluiden, humor, cheesy muziek en het visuele aspect. Al met al gewoon weer een leuke avonturen / komedie van de heren Bud Spencer en Terence Hill die ook leuk speelden.

Hoewel hun films nu enorm gedateerd zijn, blijven ze wel tijdloos en altijd leuk om te zien.

avatar van Metalfist
Who loses a treasure, finds a friend

De zomer is nu helemaal voorbij en dat werd gisteren duidelijk gemaakt door aan één stuk te regenen. In het verlangen om toch nog van een beetje zon te kunnen genieten, besloot ik me aan deze Who Finds a Friend, Finds a Treasure te wagen. Volgens de plotomschrijving kwamen onze twee vechtersbazen terecht op een tropisch eiland terecht dus qua zon zat ik daar normaal gezien wel goed mee.

Maar dit is vooral een wederom erg aangename film van het duo geworden. Alleen wat zonde van het trage begin. De gluiperigheid van Hill is op zich nog wel redelijk leuk maar mist overduidelijk een klankbord en het is dan ook wachten tot Spencer op de proppen komt. Dan schiet de film al wat meer in gang maar wordt uiteindelijk naar een hoger niveau getild wanneer de twee strandden op het tropische eiland. Het ene na het andere leuke personage wordt op je afgevuurd, de ene al wat meer gestoord dan de andere, en het is genieten van de eerste tot de laatste seconde. Even lijkt het alsof de film met een anti-climax gaat afsluiten wanneer de slechteriken zonder boe of bah achter slot en grendel zitten maar gelukkig ontsnappen ze en kunnen we nog rekenen op een heerlijk vuistgevecht. Who Finds a Friend, Finds a Treasure bevat dan ook alle gebruikelijke elementen die je bij de films van Spencer & Hill kunt verwachten waardoor dit een erg vermakelijke zit wordt.

Leuke soundtrack trouwens, iets wat jammer genoeg niet altijd het geval is bij de films van Spencer & Hill dus zeker het vermelden waard. Het duo doet het weer als vanouds goed en staan garant voor een aantal leuke vechtscènes. Waar meestal de focus op hun ligt, zijn er hier wel een aantal geslaagde bijrollen te vinden. John Fujioka mag opdraven als een gestoorde Japanner die niet weet dat de Tweede Wereldoorlog al decennia lang tot een einde is gekomen en wordt ook nog eens geruggensteund door een aantal leuke personages zoals een piratencrew die zich volledig in SM-kledij hult. De beste mop volgt nog op het einde waarin een poging wordt gedaan om te insinueren dat het eiland effectief bestaan heeft en dat de makers er alles aan zullen doen om dit idyllische plaatsje geheim te houden. Niets is minder waar want Corbucci ging in Key Biscayne in Florida, USA filmen.

Zoals gezegd een erg leuke zit met als enige minpunt het feit dat de film te traag op gang komt. Spencer & Hill zijn zoals gewoonlijk erg leuk en de vele geslaagde bijrollen maken het geheel af. Ik was gisteravond in de mood voor licht vertier en met Who Finds a Friend, Finds a Treasure word ik op mijn wenken bediend. Moet dringend maar eens werk maken van de rest van hun oeuvre.

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Ook voor mij jeugdnostalgie, het duo Bud Spencer en Terence Hill. Dat zegt gelijk iets over het niveau van de film. De humor en de actie houdt zich tussen een Jackie Chan film en Gaston & Leo. Met acteerniveau van The A-Team of McGuyver. Leuk als je jong was in de jaren '80 bij gebrek aan beter, maar ondertussen toch wel gedateerd en vrij fout. Als je er van houdt, heeft de film nog wel charme. Maar verwacht geen klassewerk.

avatar van Lakte
Ook weer een fanrastische film met Bud Spencer en Terence Hill! Heb net voor kerst die bluraybox met hen gekregen waar er 6 in zitten heb nu Crime Busters, Odds and Evens en deze gezien en vind ze echt geweldig!

Het leuke aan deze films vind ik dat de films die ik tot nu toe gezien heb allemaal van het zelfde niveau zijn, geen 1 is leuker of minder ze zijn allemaal even goed

avatar van thunderball
Zijn inderdaad erg leuke films en mooi op blu ray uitgebracht. Ik heb een paar jaar geleden een Duitse blu ray box voor mijn verjaardag uitgezocht met 20 films erin, die was ook top! Rest van de films heb ik los, of in kleinere boxjes aangeschaft. Kun je bij de Nederlandse box ook veelal kiezen tussen Engels en Italiaanse audio?

avatar van Quentin
thunderball schreef:
Helaas niet, enkel de Engelse geluidsband. En bij de meeste films (deze nog niet gekeken) is die is erg slecht.

Het is een vreemde mix tussen gedubte karakters (dus de Italiaanse acteurs) die luid spreken en het originele setgeluid (inclusief de meeste bijrollen) dat erg zacht is. Zonder ondertiteling zijn de meeste scènes niet te volgen.

avatar van thunderball
Ai! Dat klinkt niet best. Eigenlijk een reden om 'm terug te brengen naar de winkel?
Dan houd ik het bij de Duitse boxset.
Ik maak wel een keer een Spencer/Hill topic om te bespreken wat de beste versies en keuzes zijn.