Pari e Dispari (1978)

Alternatieve titels: Trinity: Gambling for High Stakes | Odds and Evens | Even en Oneven

Italië / Verenigde Staten
Komedie / Misdaad

geregisseerd door Sergio Corbucci
met Bud Spencer, Terence Hill en Luciano Catenacci

Miami wordt overspoeld door illegale gokhuizen onder leiding van de mysterieuze Griek Parapolis (Luciano Catenacci). Luitenant Johnny (Terence Hill) krijgt de opdracht de groep op te rollen. Hij weet echter niets van kaartspelen en heeft hulp nodig. Met een smoes probeert hij de gepensioneerde gokker Charlie Firpo (Bud Spencer), ooit één van de beste pokerspelers van Amerika, te verleiden hem te leren pokeren. Charlie is ook de enige die weet hoe de Griek eruit ziet en hoe hij te benaderen is.

avatar van balosa
persoonlijk vind in dit een van de betere Bud & Terence films, de bekende knokpartijen zitten er weer in, maar de humor in deze film vind ik net wat leuker dan bij de andere, daarom 3.5*

avatar van thunderball
Dit is inderdaad een knaller, vooral op dat gokschip met Hill en zijn kaarttruukjes is om te bescheuren!

Die ene stuntman met het grijze haar en snor is ook hilarisch met zijn tandenverlies!

Is dit die met Spencer als baby vermomd (ene schurk tegen de andere: gezicht komt me bekend voor! Andere schurk: ach, alle babys lijken toch op elkaar!! haha )

Toch wel 4 sterren waard!

Fantastisch!

inderdaad 1 van de leukere films van terence en bud

avatar van drgonzo
Ik vindt al die films van T. Hill en Bud Spencer goed

avatar van Exploitation
Lekkere ouderwetse knokfilm! 2,5*

erg leuke film met Hill en Spencer. in het zonnige Florida. veel leuke slap-stick vechtpartijen, en vrij droge humor. gewoon een leuke film. vooral dat stukje in Bob's restaurant is erg leuk. of het stukje dat Bud met zijn pannetje de ''bad'' guys neerslaat. echt geweldig!

1e film die ik zag van dit duo in the bioscoop en vond hem fantastisch.
Overigens die kerel die met dat knokken 1 voor 1 zijn tanden verliest komt in heel veel films terug met dit tweetal.

avatar van Phantasm
Erg leuke ouderwetse knokfilm, prima vermaak, vroeger ooit eens in de bioscoop gezien.

NightSpirit
Jeugdsentiment. Toch 1 van de leukste films van dit hilarische duo....

avatar van aburex
Eén van de beste Spencer-Hill films. Soms hilarische taferelen.

avatar van hannes64
Alle Bud Spencer & Terence Hill films zijn voor mij gewoon pure nostalgie.
Ook al is de film zo slecht, je blijt er gewoon naar kijken.
Deze is inderdaad 1 van hun besten, maar overtreft niet hun spaghettiwesterns, waar meer geslagen word dan geschoten.
Nee, dit soort films zijn een must, als je hier van houd.
Ik was 12 jaar toen ik naar de bios ging ( kan ook jonger zijn geweest ), en de allereerste film was volgens mij Platvoet in Hongkong, dat ie een klein chinees jongetje moet beschermen.
Geweldige tijden.
Lekkere feelgoods.

Jonathan Livingston Firpo

Gisteren kon ik op een rommelmarkt een zestal Bud Spencer & Terence Hill films kopen, hoewel het merendeel wel Spencer apart was. Bij het bekijken van de titels kwam ik eigenlijk tot de conclusie dat ik nog wel wat films van het duo heb liggen maar nog niet heb gekeken waardoor ik de titels niet meer weet. Dit zorgde natuurlijk voor twijfels of dat ik sommige films al wel had dus vandaag maar besloten om eens korte metten te maken met mijn achterstand op dat gebied. Odds and Evens was de laatste titel die ik nog op het DFW label had gevonden en leek me dus een perfecte opener.

Ik ben echter niet al te content van de DVDs die zijn uitgebracht door DFW. Op zich kosten ze niet veel, altijd een pluspunt natuurlijk maar het is maar de vraag of het wel de originele audio tracks zijn. Zo bevat ook deze Odds and Evens alleen maar een Engelse audio track en die voelt enorm slecht gedubt aan. Dan ga ik liever voor de Paradisio versies (Watch out, We're Mad is een goede uitgave) maar die zijn een stuk lastiger te vinden heb ik de indruk. In ieder geval ben ik er redelijk zeker van dat dit van origine een Italiaanse film is, of de audio liep gewoon niet synchroon en zorgde voor een 'gedubt' gevoel. Soit, ik ben wel een fan te noemen van het Bud Spencer & Terence Hill duo. Bij mij speelt er geen nostalgie factor (het zou nog gemakkelijk een dikke 10 jaar duren eer kleine Metalfist geboren werd) maar de gevechten blijven erg vermakelijk om te zien. Het is dan ook jammer dat deze Odds and Evens de eerste film is van het duo die een tikkeltje tegenvalt. Waarom? Omdat de film zich werkelijk van scène naar scène moet slepen. De gebruikelijke kunstjes uit de andere films zitten hier nog altijd wel in maar het verhaal van Odds and Evens is er zo bij de haren bijgesleept dat het eigenlijk een harde negatieve invloed op de film heeft. Het is nu niet dat de andere films van het duo bol staan van geweldige dialogen en inventieve plotlijnen maar dit slaagt de helft van de tijd nergens op. Ik weet eigenlijk nog altijd niet of Johnny en Charlie nu effectief broers waren of dat het een list was van Johnny. Ter verdediging van de film, ik was wel erg moe dus het kan zijn dat ik misschien een uitleg heb gemist.

Maar daarmee kom ik ook meteen aan een ander zwak punt in de film, namelijk de wisselwerking tussen Spencer & Hill. Normaal gezien steunen die elkander door dik en dun met natuurlijk het getreiter van Hill maar hier voelt het net iets te aan. Ik kan het niet goed uitleggen maar net zoals Abbott & Costello hun vaste samenwerking hadden doorheen heel hun films, heb ik datzelfde gevoel bij dit duo en wanneer ze van dat idee afstappen, vind ik het meestal niet goed. Qua bijrollen is dit voor een keer ook nog eens een film om over naar huis te schrijven. Meestal vergeet ik al direct na de aftiteling wie er voor de rest nog in de film meespeelde maar Odds and Evens bevat een aantal leuke bijrollen zoals de verscheidene oliedomme gangsters. Stereotiep zoals de nacht natuurlijk maar wel erg leuk in ieder geval. Hoewel dit trouwens niet de langste film van het duo is, is zo'n kleine twee uur echt wel genoeg voor mij.

De film bevat een aantal idiote wendingen (het dolfijns spreken onder andere) maar de vechtpartijen van Spencer & Hill blijven zoveel jaar na datum nog altijd goud waard. Qua verhaal is dit dus de minste die ik tot nu toe heb gezien maar gelukkig zijn er nog altijd een aantal memorabele scènes waardoor dit toch nog op een mooie voldoende uitkomt.

avatar van Metalfist
Vreemd trouwens dat de originele Italiaanse titel Pari e Dispari is maar dat er alleen maar een originele Spaanse poster is te vinden, degene die hier nu staat afgebeeld.

Volgens mij stond er hier eerst een gewone Italiaanse poster...

Vreemd...
Ik heb alsnog de originele Italiaanse poster geplaatst!

avatar van Metalfist
Ik blijf echter de Par - Impar poster zien? Het is nu niet dat mijn talen zo enorm goed zijn maar voor alle duidelijkheid: Par - impar is toch Spaans en Pari e Dispari is toch Italiaans?

F5 doet wonderen.

avatar van Metalfist
Dat klopt maar dan toch niet in dit geval Zelfs nu blijft de Par - Impar poster staan.

Edit: onder Chromium past hij de afbeelding niet aan maar op Firefox is het wel in orde. Vreemd..

Gewoon een leuke ouderwetse knokfilm met het geweldige jaren 70 en 80 (halverwege) duo Bud Spencer en Terence Hill. Ik keek vroeger als kind zijnde graag naar hun films en dat geldt ook voor deze film. Qua verhaal stelt het misschien niet zoveel voor (wat meestal het geval was bij hun films), maar de uitvoering was wederom leuk en er valt genoeg te genieten van het leuke duo Bud Spencer en Terence Hill en dan natuurlijk vooral van hun typische grappen en vuistgevechten.

avatar van Grindhouse62
Maar weer eens een film van dit knokduo uit de kast gehaald. Was alweer jaren geleden dat ik een film van Spencer en Hill had gezien. Werd dus weer tijd. Ik heb weer genoten van hun capriolen en smaakt naar meer. Dus zal ik komende tijd regelmatig een film van hun gaan kijken.