Foul Play (1978)

Komedie / Thriller

geregisseerd door Colin Higgins
met Goldie Hawn, Chevy Chase en Burgess Meredith

Als de duffe bibliotheekmedewerkster Gloria bij toeval in het bezit komt van geheime informatie, is dit de start van een aantal mysterieuze gebeurtenissen. Zo wordt ze ineens gevolgd door een dwerg en een albino, waarvan ze overtuigd is dat deze twee het op haar leven hebben gemunt. Samen met politieman Tony Carlson gaat ze op onderzoek uit, en ze komen erachter dat er een aanslag beraamd wordt op de Paus.

avatar van Sparkle
Typische Goldie Hawn film - kan ik wel van genieten.

Best amusante film die wat aan de lange kant is. Chase is nog niet zo aanwezig als in zijn latere films en Hawn is in deze film nog niet irritant. De bijrol van Dudley Moore is hilarisch.

avatar van dalma
leuk om deze film na jaren nog eens terug te zien. Ik vond hem opnieuw zeer aangenaam, de film verveelt geen moment. een goeie familie-film.

avatar van Dennis Evahi
Een hele leuke, grappige film met een zeer charmante Goldie Hawn. "Beware of the dwarf".....

****-sterren

avatar van brucecampbell
waar kan je deze krijgen?

avatar van Zinema
Zinema (crew)
Enigszins onderhoudend, kluchtig en bij vlagen lachwekkende film. Niet het beste werk van Chase of Hawn maar wel vermakelijk. Redelijk.

avatar van badfans69
brucecampbell schreef:
waar kan je deze krijgen?

Play.com - Foul Play (1978) (Region 1 DVD)

Volgens mij alleen in US uitgebracht

kappeuter (moderator)
badfans69 schreef:
Volgens mij alleen in US uitgebracht

Vanaf 28 september in de Benelux te koop op DVD.

vergelijk prijzen

avatar van Mrs.Donut
Heel lang geleden heb ik deze film op tv gezien, ik had hem wel op video opgenomen, maar de band is per ongeluk overspeeld. Nu zag ik per toeval dat de film ook op onze regio is uitgebracht, ik heb hem meteen besteld bij Bol en dan kan ik hem zo vaak bekijken als ik wil. Ik herinner me dat ik het een goede film vond.
Ik geef 4 punten.

avatar van Mrs.Donut
Vandaag de DVD ontvangen met Nederlandse ondertiteling. Ben er blij mee.

avatar van Filmkriebel
Verschrikkelijk flauw op momenten. Een pas gescheiden jonge vrouw raakt tegen haar wil betrokken in een complot tegen de paus. Het duurt eigenlijk te lang, zeker de scènes naar het einde toe waarbij afwisselend van een opera naar een wilde auto-achtervolging geswitcht wordt vond ik veel te lang duren. Geen film die ik wil terugzien, maar de seksueel geobsedeerde Dudley Moore en de bijbelverkopende dwerg vond ik geslaagd. Hollywood seut Goldie Hawn daarentegen probeer ik meestal te mijden in films : haar manier van acteren ligt me niet.

avatar van Dievegge
Goldie Hawns ogen waren nooit blauwer dan in deze doldwaze misdaadkomedie. Goede grappen worden afgewisseld met flauwe, maar al bij al valt er toch heel wat te lachen. Het is een allegaartje van ontleningen aan klassiekers uit het suspensgenre: de plaatsing in San Francisco, de aanslag die verijdeld dient te worden, de jacht op een microfilm... Voor deze macguffin wordt gemoord, maar wanneer hij verloren gaat in het vuur of in een slangenbek, lijkt niemand hem te missen. De speurders komen nooit te weten dat er een microfilm is, maar de toeschouwer krijgt het wel te zien. Het romantische intermezzo duurt iets te lang, maar meestal blijft de vaart erin.

De naam Gloria Mundy is een knipoog naar het Latijnse zinnetje Sic transit gloria mundi ("Zo vergaat de glorie van de wereld") dat tot 1978 bij de pauskroning gebruikt werd.

Veel van de humor komt van de nevenpersonages die Gloria ontmoet in een opeenvolging van situaties: een feministe die haar zelfverdedigingswapens geeft, een heimelijke perverseling (Dudley Moore) die tegelijk een succesvol dirigent blijkt, scrabble spelende oudjes en een enthousiaste bijbelverkoper. Ernstig kun je het allemaal niet nemen, maar dat is ook niet de bedoeling.