The Devil Is a Woman (1935)

Drama / Romantiek

geregisseerd door Josef von Sternberg
met Marlene Dietrich, Lionel Atwill en Cesar Romero

Aan het begin van de twintigste eeuw vloeien het bloed van vijanden en de passie van verliefde stellen rijkelijk tijdens de carnavalsweek in de havenstad Sevilla. De emoties zijn vooral hevig tussen Antonio (Cesar Romero), een jonge aanhanger van de revolutie, zijn oude vriend Don Pascual (Lionel Atwill) en de onweerstaanbare Concha Perez (Marlene Dietrich) die tussen hen in komt te staan. In een gesprek tussen Antonio en Don Pascual vertelt de laatste zijn herinneringen aan een desastreuze liefdesaffaire met Concha en waarschuwt Antonio niet in haar buurt te komen. Als Antonio dit echter toch doet is een duel onvermijdelijk. Maar de keuze tussen de twee is altijd aan Concha.

avatar van NarcissusBladsp.
"Een jaloerse man is niet gevaarlijker dan een blinde stier"

Het verhaal is simpel: een aantrekkelijke vrouw weet alle mannen om haar vinger te winden. Allen raken verslaaft aan haar schoonheid en charmes. Ze is door aandacht verwend en wispelteurig. Kortom een kolfje naar Miss Dietrichs hand. En Sternberg geeft haar alle ruimte. En terecht want Marlene spat van het filmdoek af. Werkelijk prachtige fotografie levert heerlijke close-ups op. Het is allemaal over-acting wat de klok slaat maar dat is precies de bedoeling. Niet voor niets speelt deze film af tijdens Spaanse Carnaval activiteiten: de gelaatstrekken van Dietrich passen precies bij de carnavalskoppen en maskers. In deze film gaat het om haar stijl en one-liners. Miss Dietrich blijft ongenaakbaar. Deze film uit 1935 komt nog steeds fris en helder over en heeft Dietrichs sensualteit en suggestiviteit op het doek prachtig vereeuwigd. En de (fotogenieke) mannen die om haar heen zwermen zijn in haar imago-web gevangen. Een mooie film met een 'tong in cheek' sfeertje!

Hélaas onderschat! 4,5*

avatar van Querelle
- I have 3 handsome sweethearts... and one is a son of a... one is a son of a... one is a son of a... baker

- I love you..
- One moment, and I give you a kiss...
What are you doing? you're ruining my hair.

Von Sternberg had al de meest uitbundige stijl van de jaren 30, hier lijkt hij nog een stapje verder te gaan. Echt mooi kan ik het echter niet noemen. Het is vooral overdadig in alles.. Vooral acteerspel, production design en muziek. Het best genietbaar als amorele komedie.
En voor mij... Cesar Romero.

avatar van missl
Deze film over een vrouw die alle mannen gek maakt is in elk opzicht overdreven, het acteren, het verhaal. Wel mooi geschoten en het is een rol die Dietrich perfect past.