• 11.257 nieuwsartikelen

Geregisseerd door: Alfred E. Green

Met onder meer: Bette Davis, Franchot Tone en Margaret Lindsay

Gesproken taal: Engels

Plot Dangerous

"An alcoholic actress considered a dangerous jinx is rehabilitated but shows she's as dangerous as ever."

Dan Bellows ontmoet de voormalige toneeldiva Joyce Heath die is afgezakt tot een arme alcoholiste. Hij neemt haar mee naar Connecticut om te rehabiliteren. Hij probeert de carrière van Joyce nieuw leven in te blazen. En ondertussen heeft hij een oogje op haar.

logo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimage

Joyce Heath

jordybeukeboom

Oscar voor Davis

avatar van Dutchfan

Dutchfan

Bette Davis verdiende met deze filmrol terecht een Oscar.

Bette speelt Joyce Heath ,een vrouw die in de goot is beland,een aan de drank verslaafde ex-ster,die alles en iedereen om haar heen kapot maakt.

Als de knappe rijke Dan Bellows( Franchot Tone ) haar dronken in een goedkope kroeg ontmoet,besluit hij zich over haar te ontfermen.

Met veel pijn en moeite begint de onmogelijke Joyce de weg terug naar roem en succes.

Bette Davis speelt heel erg goed,in een voor haar op het lijf geschreven rol.

Franchot Tone is ook geweldig.

avatar van Mochizuki Rokuro

Mochizuki Rokuro

Davis in een van haar vroege rollen en ze won - hoewel ze zelf niet zo kapot was van deze film/rol - haar eerste Oscar. Zelf zei ze dat dat compensatie was voor het jaar ervoor toen er de hele 'Oscar-soap' was rond haar (aanvankelijk niet-)nominatie voor Of Human Bondage en Claudette Colbert die vervolgens wegbleef bij de ceremonie (maar wel won).

Davis valt vanaf het begin van haar carrière al op doordat ze vrouwenrollen kiest van verlopen, kattige, vaak onsympathieke, maar minstens zo kwetsbare personages. Hier speelt ze een actrice die al vroeg in haar carrière box office poison is geworden. Davis was ook nog geen 30 toen. Ze draagt in haar eentje zo'n beetje deze film, die inderdaad niet heel bijzondes is, maar Davis - hoewel haar ommezwaai van chagrijnige alcoholiste wat snel komt - met gemak blijft boeien in deze film.

Blij dat ik de synopsis hier niet heb gelezen, best wel een spoiler.

avatar van Movsin

Movsin

Schitterende vertolking van een nog jonge Bette Davis in een film die inzake verhaal toch geen hoge toppen scheert.
Het is Hollywood op zijn smalst en op zijn breedst met een in extreme emoties vallend hoofdpersonage en voor de rest gaat alles bliksemsnel al was het niets : liefdes voor het leven, huwelijken en scheidingen à la minute, onvoorstelbareen ondoordachte drastische beslissingen en ommekeren en het allemaal in een edelmoedige plooi laten vallen.
'k Vraag me toch af of het Amerikaanse publiek dat toen toch niet snapte dat het allemaal ver van de realiteit lag of was de sterrenverafgoding voldoende om er niet bij na te denken.
Maar het is goed ingeblikt, gaat vlot en houdt een zekere charme over en het is uiteindelijk niet slecht het eens opnieuw te zien. Vooral Bette dan.

avatar van clubsport

clubsport

Aardige film waarmee davis dus een oscar won voor haar vertolking , een vertolking die goed was maar ook weer niet zo goed dat het oscar waardig was .

Verder vond ik de romance die al snel tussen de 2 ontstaat nou niet echt overtuigend neergezet ,al kun je natuurlijk het argument gebruiken dat hij al idolaat van haar is vanwege haar acteer prestaties .

Al met al best een onderhoudend verhaal maar geen topfilm en davis heb ik wel indrukwekkendere rollen zien spelen daarna .