Il Sole Anche di Notte (1990)

Alternatieve titel: Night Sun

Italië / Frankrijk / Duitsland

geregisseerd door Paolo Taviani en Vittorio Taviani
met Julian Sands, Nastassja Kinski en Charlotte Gainsbourg

1750. Sergio, een aristocraat, is dolblij als hij wordt benoemd tot adjudant van de koning. Hij staat op het punt te trouwen met een vrouw uit de hogere aristocratische kringen maar ontdekt dan dat zij de maîtresse van dezelfde koning geweest is. Verbitterd besluit hij zich van de wereld af te zonderen, eerst als priester en later als kluizenaar. Hij wordt bijna verleid door een vrouw maar weet ternauwernood dit "noodlot" te weerstaan door bij zichzelf een vinger af te hakken. Later bezwijkt hij alsnog aan de verleiding van een jong meisje. Teneergeslagen door zijn eigen zwakte gaat hij zwerven als bedelaar.

avatar van Baggerman
Ben ik de enige die deze film onvoorstelbaar saai vond?

Blijkbaar niet, want niemand had toe nu toe wat over deze film te melden!

Ik moet zeggen dat de films van de broers Taviani me slecht kunnen bekoren, ook Padre Padrone en Fiorile vond ik maar zo zo...

avatar van Mochizuki Rokuro
Baggerman schreef:

Ben ik met je eens. Ooit tijdens één van de saaie films van de Taviani's die ik zag (ik dacht Allonsanfan) bedacht dat ik hen de meeste overschatte regisseurs ooit vind (moest toch wat nuttigs doen tijdens het kijken). Dus als ik nog eens in dat topic post komen ze bij mij bovenaan. Ik vond deze film trouwens nog een relatieve uitschieter naar boven

Edit: als ik het nakijk is een 3,0* inderdaad het hoogste dat ik heb gegeven (op 10 titels gezien)

avatar van Baggerman
Mochizuki Rokuro schreef:

dat topic kende ik nog niet! Eens kijken....

Ik ken mensen die hoog opgeven van de broers. Zijn Kaos en La Notte di San Lorenzo dan misschien beter?

avatar van Mochizuki Rokuro
Baggerman schreef:

dat topic kende ik nog niet! Eens kijken....

Ja. Er zijn grote fans, ik ken ze ook. Ik ben er niet een van. Ik vond Kaos vooral lang (met goede stukken) en La Notte di... ook niet echt bijzonder. Was zelf het meest te spreken over Tu Ridi eigenlijk. Padre padrone die veel wordt geroemd, vond ik zwak.

Ik weet het niet wat het is, maar blijkbaar is die klik met hun film er bij mij ook niet. Ze stralen wat mij betreft iets lusteloos uit, of spelen in een voor mij ondoordringbare, hermetische wereld. Met mensen die ik niet (her)ken. Ach, ik kan me er niet zo druk over maken. Ik heb toch nog 10 films gezien en heb nu voor mezelf geconcludeerd dat ik het daarbij zal laten.

Overigens is deze film gebaseerd op de novelle "vader Sergei"van L.Tolstoj.De bewerking is getrouw,alleen wordt St.Petersburg veranderd in Napels en de 19-e de 18-eeuw in deze film.
Beetje traag,goede visuals,redelijk maar niet bijzonder geacteerd,met behoorlijk bizarre thematiek.
Alleen aan te raden voor wie het verhaal heeft gelezen.

De bijzonder mooie decors en de weelderig uitziende kledij vond ik het meest positieve in dit broze, saaie en trage verhaal (gebaseerd op een kort boek van Tolstoy) over een aantrekkelijke jongeman die een spirituele zoektocht maakte. Bovendien speelde Julian Sands voor mij niet overtuigend.