• 11.526 nieuwsartikelen

Met onder meer: Taron Egerton, Ben Miles en Toby Jones

Gesproken taal: Engels, Russisch, Hongaars en Japans

• Apple TV+ Bekijk via Apple TV+

Plot Tetris

"The game you couldn't put down. The story you couldn't make up."

De Nederlandse Henk Rogers ontwerpt videogames en weet als eerste de distributierechten van Tetris te bemachtigen. Het spel wint aan grote populariteit. In de jaren 80, gedurende de Koude Oorlog, raakt Henk betrokken in een bitse strijd om de auteursrechten.

Henk Rogers

Howard Lincoln

Minoru Arakawa

Robert Maxwell

Alle Media

O jee, dat gaat een moeilijk Nederlands accent worden.

avatar van mjk87

mjk87 (moderator films)

Dus een Brit speelt een Nederlander met Indische roots? Neem aan dat hier wel kritiek op komt zoals met allerlei vormen van whitewashing.

avatar van John Milton

John Milton

Met dank aan Tweakers:

Voor wie geen belangstelling heeft voor een gedramatiseerde versie van het Tetris-verhaal: YouTube-kanaal Gaming Historian en de BBC hebben gepoogd de geschiedenis op te tekenen.

-The Story of Tetris | Gaming Historian

-Tetris - From Russia with Love

avatar van Kondoro

Kondoro

Ben opzich wel benieuwd naar deze film.

avatar van john mcclane 2

john mcclane 2

Nooit bij stil gestaan dat dit spel zo’n bizar verhaal had .ik dacht eerst dat het een parodie was , maar het is gewoon een serieuze film . Ben benieuwd .

avatar van robertinho

robertinho

Oh, een biopic... ik hoopte op een Pixels-achtige tetrisfilm.

avatar van Fortune

Fortune

Een hoop gedoe om een spelletje. Iedereen heeft wel een keer Tetris gespeeld en het zit ook wel goed in elkaar. Het acteerwerk is best goed en de eerste helft van de film is best wel goed, entertaining maar daarna gaat de film wel slepen en zit er meer herhaling in. Er had ook wel meer ruimte in mogen zitten voor wat humor en de Sovjet Unie had denk ik wel wat subtieler in beeld mogen komen. Leuk om een keer gezien te hebben maar er is geen reden om deze film een 2e keer te kijken.

kappeuter (crew films)

Leuke nostalgische trip naar de 80s en de Sovjet-Unie. De 8-bit visuals zijn een leuk detail.

Overtuigende hoofdrol van Taron Egerton.

De film is vooral komisch en luchtig en de bijrollen zijn nogal eens karikaturen. Apple noemt het een thriller, dat is wat misplaatst. Op het einde van de film na is het niet zo spannend.

Bijna de hele film gaat over het gedoe rondom licenties. Dat is wel wat veel van hetzelfde.

Toch leuk om eens gezien te hebben. Degelijke 3*

scorsese

• 11923 berichten

Aardige film over zakenman die de rechten van het computerspel Tetris probeert te verkrijgen. Een interessant en waargebeurd verhaal. De film zelf is soms een tikkeltje eentonig ondanks het vlotte tempo. Ook had het wat minder oppervlakkig gebracht mogen worden. Desalniettemin toch wel leuk om te kijken, maar 3.5 sterren zou net te veel zijn.

avatar van Iron Maiden

Iron Maiden

Geen idee wat ik moest verwachten, want zo intrigerend is Tetris nou eenmaal niet als game. Maar dit blijkt een spannende en solide thriller met de nodige referenties voor de echte gamers. Een zeer aangename doch simpele verrassing, waarbij Egerton laat zien dat hij gegroeid is als allround acteur.

avatar van schumacher

schumacher

Bij heel wat films schrijf ik dat de film me niet mee sleepte, deze film deed dat wel, keek lekker weg.

Ik vond het een hele goeie film.

Wat voor gevaar dat me dat was zeg en dat voor rechten van een game, miljaar.

avatar van james_cameron

james_cameron

Leuke, energieke mix van komedie en thriller over de nederlandse game designer Henk Rogers (Taron Egerton), die in de jaren '80 betrokken raakt bij de gecompliceerde strijd om de auteursrechten van het populaire computerspel Tetris. De plot is zo bizar dat het wel waargebeurd moet zijn en Egerton en de rest van de cast gooien zich vol overgave op het maffe maar zeer onderhoudende script. Tegen het einde wordt één en ander iets te mallotig, maar tot die tijd is dit een inventief vormgegeven en bijzonder aanstekelijk gespeelde film.

avatar van Mondragon

Mondragon

Erg leuke, vlotte film. Met veel plezier gekeken.

kappeuter (crew films)

kos schreef:

O jee, dat gaat een moeilijk Nederlands accent worden.

Geen accent. Er wordt in de film gezegd dat hij is geboren in Nederland, maar opgegroeid in de VS en daarbij wordt als grap verwezen naar Eddie van Halen.

avatar van pamela200

pamela200

Leuke film hoe het er aan toeging in de ussr. Mijn buurman moest 2x per jaar vanaf 2001 naar een bankfiliaal in Moscow voor zaken. Gelukkig heeft zijn bedrijf zich teruggetrokken uit Rusland. Ik wil hierbij niet beweren dat alle russen corrupt zijn maar al zijn contact personen waren dat min of meer wel. Dat komt mooi overeen met sommige personen in de film. Begint al met een taxi aanhouden. Vermakelijke film die duidelijk maakt hoe lastig het is om de rechten te verkrijgen van software. Alles moet uitgebreid en in de puntjes omschreven zijn wil je wat kunnen verdienen. Goed geacteerd. 3,5 points.

avatar van Basto

Basto

Wat een (onverwacht) ontzettend leuke film is dit.

Toen ik m aanzette wist ik er niks over en vermoedde een film over het spel zelf al kon ik me daar weinig bij voorstellen. Maar goed, niks bleek minder waar. Het bleek een geestige en spannende corporate spionage thriller over de rechten van het van oorsprong Russische spel.

Ontzettend leuk uitgevoerd!

Aanrader 4*

avatar van mcdaktari

mcdaktari

Basto schreef:

Wat een (onverwacht) ontzettend leuke film is dit.

Ontzettend leuk uitgevoerd!

Aanrader 4*

Je maakt me echt nieuwsgierig Basto

Lollig verhaaltje (al ben ik wel zeer benieuwd in hoeverre de details cq hoofdlijnen afwijken van de realiteit),

maar zoals hier al meer geopperd: nogal veel herhaling.

Bij het zoveelste contractbreukje heb je t wel een beetje gezien.

avatar van mrklm

mrklm

Computerspelontwerper en ondernemer Henk Rogers [Taron Egerton] ontdekt het door de Russische Alexey Pajitnov [Nikita Efremov] ontworpen Tetris en is zo overtuigd dat dit computerspel de markt gaat veroveren dat hij al een fortuin inzet op het verkrijgen van de distributierechten. Hij verkijkt zich echter op het spinnenweb aan overeenkomsten waarbij onder anderen Mirrorsoft, Sega en Nintendo bij betrokken zijn. Maar het grootste obstakel blijkt de regelgeving in de Sovjet-Unie, waar het spel is gemaakt, en daardoor dreigt Henk een fortuin, maar ook zijn familie kwijt te raken. Deze reconstructie van de lange weg tussen de ontwikkeling van Tetris en het explosieve succes van deze baanbrekende game is ondanks de vele spelers prima te volgen en leunt op het charismatische spel van Egerton. Een ander groot pluspunt is het gebruik van 80s computer graphics om te springen in de tijd en/of tussen locaties en het feit dat Baird het tempo er flink inhoudt. Een opvallend relevant stukje geschiedenis op een zeer onderhoudende manier verteld.

avatar van Duke Nukem

Duke Nukem

Ik heb als kind vaak Tetris gespeeld, een erg verslavend spel! Maar nooit geweten dat dit spel uit Rusland komt, dat verklaart wel het leuke muziekdeuntje (het Russische volkslied Korobeiniki) dat steeds herhaalt wordt in het spel. Deze film vertelt op vlotte en luchtige manier hoe de strijd om de auteursrechten op gemene manier werd gespeeld door oneerlijke zakenmannen uit de US en een corrupte geheime dienst (KGB) in de USSR. Gelukkig was Henk Rogers wel een man van zijn woord door de uitvinder van Tetris, Alexey Pajitnov, te belonen voor zijn werk.

avatar van The Oceanic Six

The Oceanic Six

Op zich wel een boeiend verhaal achter het ontstaan en de distributie van de legendarische game Tetris, met ook nog eens een Nederlandse tint aan dit verhaal, maar de film wist me niet echt te overtuigen. Het is wat rommelig en schiet van de hak op de tak. En ik vind twee uur speelduur behoorlijk fors als niet alles even interessant is. Gelukkig hebben we nog altijd inbreng van Rusland, destijds al de bad guys en dat zijn ze tegenwoordig wederom Ze doen niks halfslachtigs en proberen met intimidatie, afpersing en geweld hun doelen te bereiken. Het geeft de film in het laatste uur het tempo dat het nodig had. Prima hoofdrol trouwens van Taror Egerton.

avatar van TMP

TMP

Vermakelijke film over de strijd om de rechten op de klassieke game Tetris. In hoeverre het waarheidsgetrouw is weet ik niet, het zal hier en daar wel wat aangedikt zijn, maar onderhoudend is het zeker. Wel hadden er wat minder wendingen in het verhaal mogen zitten, want het dreigt soms wat rommelig te worden. Het verhaal valt echter wel goed te volgen. Het acteerwerk is in orde. Egerton zet een zeer behoorlijke hoofdrol neer. Roger Allam herkende ik meteen door zijn stem, maar verder was hij onherkenbaar. De computer graphics die hier en daar in de film worden gebruikt zijn een leuke toevoeging.

avatar van K. V.

K. V.

Jeetje wat een strijd om een spelletje. Wat een verrassend verhaal. Het gaat wel vooral over wie de rechten kan kopen van het spel uit het communistische Rusland. Dit is minder eenvoudig dan gedacht. De strijd rond de rechten mocht misschien iets korter geweest zijn.

De cast deed het prima en visueel was het ook wel leuk gedaan. Ook de muziekkeuze was wel tof.

avatar van macrobody

macrobody

Een kijkje in de keuken hoe het er in de zakenwereld aan toe gaat. Niet altijd natuurlijk, maar vele succesverhalen zijn zeker niet zonder slag of stoot tot stand gekomen.
Grappig hoe hier de ene zijde wordt omschreven als oneerlijk en de ander zijde als corrupt. Geeft wel aan hoe gebrainwashed men is in het westen tov het oosten. Robert Maxwell was een van de meest corrupte mensen op aarde en enkele van zijn kinderen zijn niet veel beter. Hij heeft dan ook gekregen wat ie verdiende. Net zoals al die andere corrupte figuren. Henk probeert wel het goede te doen en wordt er uiteindelijk voor beloond maar het zal niet gemakkelijk zijn. Dat is dan ook misschien wel het mooiste aan deze film dat je de strijd meemaakt tussen goed en kwaad, recht en onrecht. En dat allemaal om een spelletje, maar wel een waar veel geld mee gemoeid was.

BBarbie

Nooit gedacht dat een film over de distributierechten van een simpel computerspelletje een thrillerachtig verhaal zou opleveren. De film komt wat moeizaam op gang, maar in het tweede deel werd ik regelmatig naar het puntje van mijn stoel getrokken. Een verrassende sterke film van regisseur Baird.

avatar van Thiver

Thiver

john mcclane 2 schreef:
Ik dacht eerst dat het een parodie was, maar het is gewoon een serieuze film.

Voor de eerste helft is best een serieuze film, maar een ontknoping met een kolderieke autoachtervolging begeleid door een Japanse uitvoering van Holding Out for a Hero komt toch wel erg in de buurt van een parodie.

avatar van FlorisV

FlorisV

Cut the bolshevism crap!

Voor het merendeel erg vermakelijk maar op het einde te absurd en gekunsteld met die auto achtervolging met computer graphics. En die strijd om het felbegeerde contract gaat ook wat vervelen. Wel een lekkere synth soundtrack en aardige vertolkingen.

De "zegeningen" van de Sovjet Unie zijn ook duidelijk voelbaar, de vrijheid, de vrolijkheid, de eigen soevereiniteit.... Ik kreeg al snel enorme zin om bij de volgende verkiezingen maar eens op 1 van de van oudsher communistisch gezinde partijen te gaan stemmen zodat we hier misschien ook nog het arbeidersparadijs kunnen gaan meemaken...de film doet natuurlijk ook wel erg luchtig over dat verwerpelijke en verderfelijke kapitalisme waardoor mensen schandalig rijk zijn geworden met hun eigen geriskeerde kapitaal...walgelijk .

Maar in alle ernst komt de horror van de Sovjet Unie ondanks alle luchtigheid wel goed binnen en sneu is dat de uitvinder nooit echt kreeg wat hem toekwam en er niks aan mocht verdienen.

avatar van pasta_bolo

pasta_bolo

Heerlijke film. Daar lust ik er wel meer van. Had de graphic novel ook al gelezen, en die is eveneens fantastisch. Aanrader.

avatar van engelse

engelse

Prachtige pretentieloze film… laat me een beetje denken aan The Big Short, zowel qua ritme als montagegewijs.

Wat echt ontzettend knap is: de reveil van de oligarchen in de eindigende Sovjetunie wordt schitterend geschetst.

Wat de stijl betreft: de mix van beeld met animatie zullen we in de toekomst veel meer zien. Het gebruik van AI drukt productiekosten… een evolutie waar we allen zullen moeten mee leren omgaan en leven.

Maar deze Tetris eindigt wel met een echte apotheose: thriller wordt een feel good. Misschien klef voor sommigen, ik genoot er ontzettend van. Echt top.

Cheers!

avatar van Fisico

Fisico (moderator films)

Ik had een wat verkeerde indruk vooraf van de film. Op zich wel een leuk sterk begin van de film. Fijn ook hoe de game visueel wordt mee gemonteerd in het plot. Ik had best wel zin in zo'n luchtig vertier met de vibes en snelheid van pakweg de films van Adam McKay (The big short of Vice). Maar dat idee verbrokkelde toch na een tijdje.

Eens het product voorbij ging het over het claimen van de auteurs- en distributierechten en kwam men aan in de grauwe corruptie Sovjetwereld van spionnen. Het kon me eigenlijk maar weinig boeien al zat de algemene sfeer wel goed.

Goed acteerwerk wel, zeker van Egerton. Leuk ook die achtervolgingsscène, maar voor de rest erg veel gepalaver. Zo evident was het dus blijkbaar niet om Tetris van de grond te krijgen.

avatar van Waku

Waku

Spanning van de film zit hem vooral in de perikelen en de wispelturige russische personages.

Verder is het voor 50ers vooral leuk om terug te duiken in de jaren 80.

Ook kwa soundtrack.

Tetris is een verhaal over hebzucht, macht met een kijkje in het toenmalige sobere kille Moskou.

3*/3.5*