• 11.521 nieuwsartikelen

Geregisseerd door: Brandon Cronenberg

Met onder meer: Alexander Skarsgård, Mia Goth en Cleopatra Coleman

Gesproken taal: Engels

Plot Infinity Pool

"Find out what kind of a creature you really are."

Het welgestelde koppel James en Em Foster geniet van een strandvakantie op een eiland. Buiten de hotelmuren schuilt gevaar. Wanneer een dodelijk ongeluk zich voordoet, wordt de ware identiteit van het vakantieoord, zijnde het geweld en het hedonistische toerisme blootgesteld.

Social Media

avatar van Corcicus

Corcicus

Vrij leuke prent van zoon Cronenberg, zijn beste tot nu toe. Met blitse montage en pittige cinematografie probeert hij hier iets van elevated horror te presenteren, maar dat lukt slechts gedeeltelijk. De psychedelische sequenties zijn te kitscherig en halfweg stort de film volledig in elkaar om pas kort voor het einde weer wat recht te krabbelen. De kijker blijft bij de credits lichtjes verbouwereerd achter, maar niet geheel onvoldaan.

avatar van 3316mixer

3316mixer

Als je een zwarte bril draagt, haar in een knotje en zwarte coltrui vind je dit een meesterwerk van de hoogste klasse. Ik was maar van een ding onder de indruk:Mia Goth.

De uitstraling van een Mount everest,en de sensualiteit van een griekse godin van de voortplanting...

avatar van Kondoro

Kondoro

"You're so frozen these days I can't even tell if you're sleeping or awake.”

Deze stond al even op het lijstje, een film met hoge verwachtingen maar toch een wat mindere uitkomst. Het is een lastige film, die je als kijker wel echt moet liggen anders heb je er ook niet zo heel veel aan. Mij lag het al, al had ik wel even zo nu en dan problemen met het volgen van het verhaal, cinematisch is dit wel echt een prachtige film om te zien, en dat is echt genieten geblazen. Eigenlijk was er maar één reden dat wij deze film op het oog kregen, en dat kwam door ‘Mia Goth’ wat ook wel duidelijk mocht zijn door mijn eerste bericht onder deze film, uiteindelijk zijn we verwend met meerdere aspecten van die film die werkelijk om te smullen zijn.

De film is allereerst toch een stuk vermakelijker geworden door de gore die erin is gestopt. Je ziet niet zo gauw een vliegend been en is daardoor ook niet heel nasty, je krijgt wel close-ups te zien hoe mensen neergestoken worden, geraakt worden door een kogel waar het bloed eruit spuit en hoe kelen door gesneden worden en ik denk dat je dan als menig horrorliefhebber hier wel wat mee kan. Buiten het feit dat het een goede toevoegende waarde aan deze film en zijn verhaal is, schrikt het je als kijker ook weer even wakker. De hardheid daar moet de film het in mijn ogen zo goed als van hebben, en daar is duidelijk ook genoeg en vooral veel energie in gestoken, om het toch aardig netjes over te laten komen. En het maakte wel zeker wat indruk.

Daarnaast mogen we de prachtige actrice ‘Mia Goth’ veelvuldig bewonderen. Deze vrouw is in de loop destijds toch wel uitgegroeid als één van mijn favoriete actrices. Zowel in haar speelstijl als in haar looks, want het is een prachtige vrouw om te zien (en voor de echte fans; ze is ook een aantal keren naakt te bewonderen). Deze rol paste weer echt goed bij haar, een rol in een psyscho-horrorfilm daar heeft ze dus wel erg veel interesse in. Onder andere om het feit dat dit de derde filmrol is (en ook de derde film) waar haar rol toch echt met een bepaald psychische toevoeging heeft. Ook hier speelt ze waanzinnig mooi.

De rest van de cast deed het overigens ook prima, ook een prima rol van ‘Alexander Skarsgård’ trouwens, die zat er opzich ook wel lekker in. Ik heb niet veel met deze actuer, zijn rol als ‘Pennywise’ vond ik leuk maar, het was allemaal niet zo bijzonder. En ook hier was het allemaal niet echt om naar huis te schrijven maar, het was prima.

Voor de rest vond ik het verhaal ook prima, al deed het me altijd niet zo heel veel. Daardoor had de film het vooral nodig van zijn camerawerk, het weirde shit en de acteer kunsten, en door de eerder benoemde aspecten in de film levert het toch prima vermaak op. Maar, je moet je koppie er wel bij houden, want er gebeurt heel veel.

avatar van Thomas83

Thomas83

Na Possessor ben ik er al van overtuigd dat Brandon Cronenberg het talent en de verknipte geest van zijn vader heeft. Wat een trip weer. Ruim voordat de film helemaal losgaat is er al een ongemakkelijke en dromerige sfeer. Werkelijk iedere scène is ontworpen om onder je huid te kruipen. Het jump scare-publiek zal deze film waarschijnlijk niet kunnen waarderen. Het is een en al psychologische horror en sfeer in deze film.

Van mij had het verhaal eigenlijk ook wel wat sterker gemogen. Je krijgt soms wat te veel het gevoel naar losse en te lange scènes vol verknipte en provocatieve ideeën te kijken (met name in de tweede helft), en dat houdt je als kijker ook een beetje op een afstand waardoor de gebeurtenissen ook wat minder impact hebben. En ook thematisch werkt de film uiteindelijk maar deels. Gelukkig is er wel nog best veel humor. Anders had ik de film ook iets minder serieus kunnen nemen.

avatar van princesspeach

princesspeach

Mwah. Jammer. Tot de eerste executie bleef het interessant
Duurde voor mij veels te lang, en eindigt ook veel te vaag.
Zo ontzettend jammer ik hou namelijk wel van abnormale films maar dit was gewoon te vaag en zo geforceerd hak op de tak springen dat het gewoon vervelend wordt.

avatar van ibendb

ibendb

Oh my Goth.

Infinity Pool is in alle aspecten beter dan het vermoeiende en ellendige Possessor. Veel minder vaag en een betere pacing. Toch heeft het zeker zijn fouten want een perfecte film is dit zeker niet.

Het concept is wel best inventief. Een beetje absurd en met de kenmerkende hypnotiserende visuals dus dat is een plus. De cast is ook uitmuntend met als hoogtepunt uiteraard Mia Goth. Pearl heb ik nog niet gezien maar dit is alvast mijn favo prestatie van haar.

avatar van coor.white

coor.white

Kondoro schreef:
"You're so frozen these days I can't even tell if you're sleeping or awake.”

Zijn broer, Bill Skarsgård, speelt Pennywise

avatar van Duke Nukem

Duke Nukem

Een bevreemdende film deze Infinity Pool! Een beetje een vreemde titel, die ik niet goed snap. Mogelijks wijst het op het feit dat James Foster langzaam kopje ondergaat in de waanzin en het geweld? Ik was er gelukkig ingestapt zonder enige voorkennis en verwonderde mij dus over wat er zo allemaal gebeurde.

Eens duidelijk wordt wat er aan de hand is, is de spanning wel een beetje weg, en vanaf dat moment kiest Cronenberg zuiver voor het geweld, bloedvergieten en shockeren in plaats van het sci fi mysterie. Maar gelukkig krijgen we dan nog enkele trippy scenes als de plaatselijke hallucinante middelen worden bovengehaald, en ook barst Mia Goth dan pas echt los in haar gekkigheid. Een rol die haar erg goed afgaat.

Ook Alexander Skarsgård doet het goed als de zwakkeling James Foster. Foster verliest al heel snel zijn gezond verstand en zijn oordeelsvermogen. Zijn vrouw Em, gespeeld door Cleopatra Coleman, moet wijken voor de wulpse Gabi Bauer (Mia Goth). Vanaf het eerste moment dat de beide koppels, Gabi en haar man Alban, en James en Em, elkaar ontmoeten, zet Gabi haar verleidingskunsten aan het werk. En welke man zou kunnen weerstaan aan een handjob op het strand na een avondje doorzakken door Mia Goth?

Onderhond

• 12087 stemmen

Nieuwe Brandon.

Zoonlief blijft het erg goed doen. Hij wijkt op papier niet zoveel af van het werk van z'n vader, maar zijn films zijn toch wel merklijk anders. Vooral de focus op het audiovisuele, vaak erg nadrukkelijk ook, is iets wat mij veel sterker aanspreekt.

Het duurt even alvorens Infinity Pool loskomt. Eerste derde is wel leuk, het gevoel van onbehagen is al volop aanwezig, maar het plot geen maar weinig van z'n geheimen prijs. Daarna gaat het redelijk goed los en is het vaak een beetje bijpikkelen, omdat bepaalde dingen bewust vaag gehouden worden. Vind ik verder alleen maar positief.

Skarsgård doet het goed, Goth blijf ik nog steeds wat vervelend vinden, al valt het hier wel beter mee in vergelijking met andere films. Een geweldige actrice is het echter niet, en ik twijfel eraan of ze dat ooit zal worden. Maar ook zij kan deze film niet verpesten. Lekkere sfeercinema, jammer dat hij de bioscoope niet gehaald heeft.

4.0* en een uitgebreide review

avatar van Threeohthree

Threeohthree

Goed,

Maar hier zat echt veel meer in. Als ik de film na 1 uur en 15 minuten had moeten beoordelen had ik hem denk ik de volle mep gegeven, daar zijn inmiddels nog 4 sterren van over. Het uitgangspunt van de film is echt heerlijk, en de ontwikkeling van James is daarin lange tijd echt zalig. Geen vragen stellen gewoon mee gaan met de gekte die hij voorgeschoteld krijgt.

Audiovisueel begint het ook al erg fraai (die camerabeweging). Dit zet meteen de toon, en beetje bij beetje doet Cronenberg er zelfs stapjes bovenop. Met als hoogtepunt natuurlijk de scene waarin hij samen met Mia "een wortel rookt". Nu ben ik sowieso al redelijk fan van Mia Goth, maar deze scene was echt waanzinnig. Al doet ze het verder ook meer dan prima. Scene daarna ook nog erg fraai waarin ze een bewaker flink toetakelen, maar zodra James al die gekheid niet meer leuk vind gaat de boel wel bergafwaarts.

Beter ging de film gewoon door waar het mee bezig was, nog een paar van die bovengenoemde scenes en je hebt een meesterwerk in handen. Helaas koos Brandon voor een ander pad. Nu kan ik zoals gezegd Mia wel waarderen dus op zich was het best lollig (scene dat hij voor de auto uit moest lopen), maar daar is dan ook alles mee gezegd. Nu lijkt Brandon het nog enigszins te fixen met een fraai einde, maar ook dat verneukt die door de film nog een soort van epiloog te geven ("twee weken later" je kent het wel..). Dat blijft toch altijd wel een major buzzkill.

Nja toe maar, het irriteert ook niet echt of zo, maar met de weg die Brandon inslaat plus het einde voelt dit toch wel zonde. Desalniettemin toch wel een goede film, jammer genoeg niet heel consistent.

avatar van TimF

TimF

Het idee was leuk. Maar de film wordt zo raar dat ik het na een tijdje wel gezien had.

avatar van mrklm

mrklm

Geestdodende, pretentieuze horrorthriller over schrijver James Foster [Alexander Skarsgård] die met zijn echtgenote Em [Cleopatra Coleman] afreist naar een all-inclusive toeristenparadijs op het eiland La Tolqa. Daar wordt hij aangesproken door een fan [Mia Goth] die James en Em uitnodigt voor een uitje. De avond krijgt een tragische wending en loopt uit op een vage opeenvolging van expliciete seks, extreem geweld en een overdaad aan wazige beelden. Typisch Cronenberg? Tja, thematisch heeft het veel weg van Crash van vader David, maar Brandon weet geen maat te houden en verliest zich in overdaad. Veel belangrijker nog: hij geeft ons geen enkele reden om ook maar iets te voelen voor de personages.

scorsese

• 11917 berichten

Goeie film over twee koppels op vakantie die een dagtrip maken buiten het vakantie-resort. Een originele premisse die een uitstekende eerste helft oplevert. De tweede helft is wat vager (maar dat mag je verwachten van een Cronenberg). HIer en daar best gewelddadig en Mia Goth zet een lekkere rol neer. Een nipte 3.5 sterren.

avatar van Noodless

Noodless

Dit bizar filmwerkje is de derde film van zoon Brandon die qua thema en sfeer in de voetsporen treedt van zijn vader Cronenberg. Na het degelijke, maar rare Antiviral (2012) en prima horrorwerkje Possessor (2020) is dit eveneens een bizar mysterieus verhaal dat vooral in het eerste deel sterk uitpakt. Het verhaal kan in alle richtingen uitdraaien van klonen die de identiteit overpakken of wraak van de bevolking of zelfs een opgezet spel om ideeën aan de schrijver te geven om eindelijk nog eens een boek te schrijven. Maar het pakt nog anders uit, nl. dat de rijken zich alles kunnen veroorloven indien ze cash betalen. En in dit geval is het echt alles kunnen veroorloven. En dan zie je wat een individu in staat is om uit de problemen te geraken en zelfs om verveling tegen te gaan. Dat laatste is uiteindelijk een brug te ver want ook de hoofdrolspeler na een tijdje in ziet. Maar geraakt hij er nog uit? Een zeer interessant mysterieus verhaal gecombineerd met redelijk wat gore. Er is ook een sekshallucinatie van ongeveer drie minuten waarin Mia Goth en de twee andere dames naakt te zien zijn. Mia Goth is hier helemaal in haar element en weet de film dat tikkeltje meer te geven. Helaas is het tweede deel toch wat minder, vooral vanaf de scène waar James verzorgd wordt door de lokale bevolking en daarna weer wordt geconfronteerd met Mia Goth en haar groep. Beetje slordige uitwerking, net zoals de slotscène. 6,5/10

avatar van sinterklaas

sinterklaas

Eeehm.... Wow!

Dit was eigenlijk wel heel erg goed op alle vlakten.

Zo vader, zo zoon. Al ligt Crimes of the Future nog op de plank en ben ik onlangs met deze prent begonnen. Het heeft wel lang geduurd voordat deze in Nederland een beetje release heeft gekregen. En dan slechts een kleine release? Ergens snap je dat ook wel, in Hollandse begrippen die overduidelijk te vatbaar en kwetsbaar zijn.

Dat Brandon Cronenberg zijn vader achterna gaat staat hierin weer buiten kijf. Zijn debuutfilm Antiviral was een goede poging, maar net iets te eentonig. Met Possessor is er acht jaar later een fikse vooruitgang. Hierna lijkt hij dan toch de smaak te pakken gekregen te hebben en weet hij met Infinity Pool nu echt zijn identiteit te creëren. Naast dat hij door zijn vader geïnspireerd is, lijkt hij daar ook een geheel eigen loop aan te hebben gegeven, als je zijn twee laatste films naast elkaar legt.

Daarnaast heeft hij de mogelijkheid gekregen om een piekfijne cast bij elkaar te verzamelen en weet hij hier een wereld te schetsen waar bijna geen woorden voor zijn en waarbij je al vanaf het begin voelt dat deze wereld te mooi is om waar te zijn.

Li Tolqa. What the fuck is dit voor land, of wat het ook mag zijn? Is dit wel een land? En sterker nog... waarom krijg ik zelfs het gevoel dat dit stukje gebied zich op een andere planeet bevindt? Is dat soms vanwege dat lettertype dat ze hier gebruiken. Heb ik deze lettertype niet eens eerder gezien in strips van Moebius? In decoraties dat buitenaardse kolonies zouden moeten voorstellen? Is het een alternatieve werkelijkheid dat zich ergens in de zeeën rondom de Balkan moeten bevinden? Een paradijs in de hel? Dat laatste zonder twijfel.
Dit stukje gebied heeft namelijk een resort en James en Em, een elitair stel hebben daar hun vakantie geboekt.
James wordt hier prachtig neergezet door Alexander Skarsgard (zoon van Stellan). Cleopatra Colemen is me minder bekend. Het resort, het ziet er inderdaad heel sfeervol uit. Maar uiteindelijk weet je wel beter. In dit resort maken ze kennis met een ander stel van hoge klasse. Alban en Gabi Bauer. Mia Goth laat zichzelf hier weer zien daar waar ze bij Pearl is geëindigd. Dat wordt al snel duidelijk wanneer de eerste rare trekjes door de vingers gezien moeten worden. Maar dan, terwijl tijdens een rit het land gaan verkennen dat een paradijs zou moeten zijn terwijl er concentratiekamp-achtige taferelen langs de openbare weg plaatsvinden , is James in zijn onoplettendheid verantwoordelijk voor een dodelijk ongeluk. Op aandringen van de Bauers besluiten ze het maar te verzwijgen, omdat de overheid hier genadeloos zou moeten zijn.

En zo lijkt Infinity Pool als een doos vol verrassingen die door en door fascineren en lijk ik zelfs enige gelijkenissen te zien met Brandons vorige film. Elk moment lijk ik mezelf steeds meer te verliezen in de maatschappij van Li Tolqa. Ondanks het feit dat we hier, buiten het resort om, in een rimboe leven hanteren ze hier een wel hele futuristische executiewet. Een die dat zelfs nog wel voordelen kan hebben voor de dader. Of...

Het concept daarvan is standaard, de uitwerking verbluffend. Jouw kloon die geëxecuteerd wordt terwijl je zelf op een tribune mag toekijken hoe je vermoord wordt... Of andersom. Jij wordt vermoord, maar je kloon leeft voort. Eind goed, al goed, denk je. Een meevaller. Nee, nu pas begint de ellende echt.

Deze wet lijkt een vrijbrief te zijn om je uiterste zieke geest te laten gelden en hoe verleidelijk dat is. Em lijkt haar grens getrokken te hebben en besluit weer naar huis te gaan. James is geïmponeerd door zijn nieuwe vrienden... Alhoewel, vrienden?

De film, die al zo buitengewoon begon, lijkt alleen maar absurder te worden en lijkt hierbij ook zich totaal niks aan te trekken aan die nieuwe woke-richtlijnen. Naast dat er in wordt gerookt, blijven voornamelijk de gewelddadige en zeker de seksuele escapades een stempel. Alle vleeswaren komen in beeld, Mia Goth zie je poedelnaakt en met als kers op de taart is er nog een genotsmiddel dat voor hallucinante beelden zorgt waar Gaspar Noe ongetwijfeld natte dromen van zal krijgen. Ook is er plaats voor een paar lompe actiescenes en zijn die maskers, waarvan ik eerst dacht dat dat gewone vervormde gezichten waren, het visitekaartje.

En om even op Mia Goth terug te komen: ze is hier vrijwel net zo eng als in Pearl. Wat een talent heeft deze jongedame.

En net zoals in Possessor is de soundtrack ook subliem. Sfeervolle ambient van Tim Hecker. Zeker aan het einde vormen deze een prachtige combinatie met het uiteindelijke gezichtsverlies van James.

En toch, zo'n resort... Waar heb ik dat wel eens eerder meegemaakt? Ohja, Shalmayans Old. Al is Infinity Pool ronduit stukken beter en creatiever.

Ik kan er niet omheen draaien. Infinity Pool is gewoon verbazingwekkend goed en een heerlijke aanklacht tegen de leegte van een resortwereld. Westerlingen die heerlijk vakantie vieren in een land waar mensenrechten niet op nummer één staan... Daar mag wel de spot mee gedreven worden... en hoe?

avatar van mikey

mikey

Best een bizarre flick over een badgast die zich laat klonen, die dan geëxecuteerd zal worden by law in een dystopisch vakantieoord. Soort van brutalistisch ding Vervolgens wordt hij ingelijfd door een hedonistische gang van rijke racistische hufters die naar eigen zeggen het zelfde hebben ondergaan en vervolgens als kloon een markies de Sade achtige levensstijl op na houden met wat orgietjes, drugs en expliciete gewelddadigheden.
Die ze weer kunnen afkopen door een zoveelste kloon te laten executeren. Oh ja die executies moeten de gestraften bijwonen, als straf terwijl die executies steeds feestelijker worden omdat de beulen steeds beter hun best doen tijdens de voorstelling. De Laatste Akte gedeelte is de horror van de initiation. Om volwaardig lid te worden moet Jamesy eerst enkele existentiële crises ondergaan. Superleuk allemaal. Je verveelt je geen moment. (al was de laatste akte toch wat saaier - maar dat is altijd zo; natuurwet).

avatar van Beun de Haas BV

Beun de Haas BV

Met onder meer Triangle of Sadness en The White Lotus S2 krijgen elitaire vakantiegangers er dit jaar op satirische wijze goed van langs. "Hold my beer", moet filmmaker Brandon Cronenberg gedacht hebben. In Infinity Pool doet hij er namelijk een nogal luguber schepje bovenop. Door z'n ongeremdheid duidelijk niet iedereen zijn smaak dit, maar voor mij persoonlijk de sprong in het diepe meer dan waard.

4,0 * Propere poel des verderf

avatar van Drulko Vlaschjan

Drulko Vlaschjan

Prima film. Origineel uitgangspunt en ook alleraardigst uitgevoerd. De sfeer is lekker onheilspellend en de film wordt voortgestuwd door een zeker mysterie, door de vraag 'hoe het zit'. Toen dat eenmaal duidelijk was verwachtte ik nog een plottwist die alles in een ander perspectief zou plaatsen, maar die bleef uit. Zo eindigt de film een beetje als een nachtkaars, maar nachtkaarsen zijn hartstikke nuttige dingen, zeker als de stroom is uitgevallen of als je bijvoorbeeld op een plek bent waar überhaupt geen stroom is, zoals een bos of zo. Weet ik veel. Ik woon in de grote stad. Hier is altijd stroom. Wat een luxe.

Beste film van 2023.

Eindelijk weer eens een film die me de gehele speelduur aan het scherm gekluisterd houdt, waarbij ik van de ene what the fuck in de andere what the fuck situatie verval. Een hyper originele horrorfilm die er ook nog eens prachtig uitziet. Als Brandon zo doorgaat wordt hij minstens zo goed als zijn vader.

Wat een heerlijke trip!

sinterklaas schreef:
Eeehm.... Wow!

Dit was eigenlijk wel heel erg goed op alle vlakten.

Ik heb de meeste, vaak uiteenlopende recensies hier gelezen, maar met deze beschouwing ben ik het 100% eens. Heb jij m in de bios gezien? Je noemt terecht ook de kracht van de soundtrack. Ik kan me voorstellen dat die bij menig thuiskijker niet opvalt, omdat een goede audio installatie ontbreekt.

Wat een film!

avatar van sinterklaas

sinterklaas

Basto schreef:

Wat een film!

Deze heeft niet eens een Nederlandse bioscooprelease gekregen.

sinterklaas schreef:

Deze heeft niet eens een Nederlandse bioscooprelease gekregen.

Jawel, hij heeft in Kino gedraaid.

avatar van Fisico

Fisico (moderator films)

Inderdaad. Ik moest ook wat aan östlund's Triangle of Sadness (Film, 2022) denken toen ik dit zag. Zeker in de beginfase waarbij de setting soortgelijk is met wereldvreemde rijken die zich van de wereldproblemen amper iets (hoeven) (aan te) trekken. Brandon Cronenberg gaat de stijl van zijn vader op met die body scifi. Lekker mysterieus, maar alles behalve altijd even verklarend. Maar dat hoeft ook niet. Vooral erg sfeervol en een plot waarbij je net als de karakters in wordt meegezogen.

Mia Goth is goddelijk hier, nog meer dan in Pearl (Film, 2022), al had ze daar een nog meer macabere rol. Hoe ze James Foster bespeelt als een kat die op de muis jaagt, is geweldig teasend.

Naar het einde toe verloor de film me even en was ik niet meer goed mee wat fictie en realiteit was. Een verrassende film alvast, best fris en een prima casting. Leunt zeer dicht aan tegen de 3,5*, toch wel van genoten!

avatar van robertinho

robertinho

Niet verder vertellen, maar ik heb 'm een halfje meer gegeven vanwege die reach around van Goth.

avatar van Civillian Supreme

Civillian Supreme

Toch heb ik liever een film als The Fly van zijn vader. Ook heel luguber en vreemd maar wel met enige cohesie.

Ik weet eerlijk gezegd niet wat ik deze film moet geven dus ik geef geen score. Ik hou wel van mysterieus en vaag maar dit kon mij niet echt bekoren. Het gaat ook nergens heen, had iets meer verhaal verwacht.

avatar van MosquitoSmasher

MosquitoSmasher

Het idee is interessant, maar om een of andere reden wist de film me nooit volledig te pakken. Mia speelt haar rol wel geweldig, ze kan dat gewoon zeer goed. Zo goed dat ik het soms niet kan helpen even te denken over die aantijgingen dat ze bizar gedrag had getoond naar iemand op de set, als in iemand echt zwaar denegreren en meer. Maar goed, dat is weer een hele andere kwestie.

Wat betreft de film, wat denken jullie...was hij een clone of toch wel de normale menselijke James?

avatar van mrkos

mrkos

Infinity Pool

Ik heb deze film heel lang uitgesteld, omdat ik niet echt van die vreemde films houd. Geef mij maar recht toe recht aan films. Vanavond toch maar eens bekeken en hij was beter dan verwacht. Het is een vreemd verhaal, maar wel interessant en daarom blijf je ook kijken, om te zien waar dit naartoe gaat. De beelden waren soms echt hallucinerend, maar het was verder wel mooi geschoten. Ook was de de filmmuziek goed gekozen.

James en zijn vrouw Em zijn op een strandvakantie op een eiland. Al snel leren ze een ander koppel kennen genaamd Gabi en Alban. Gabi is zogenaamd een fan van James, want James is een schrijver en zij heeft een boek van hem gelezen. Op deze manier connecten de koppels en besluiten ze op een avond om met de auto naar een strand te gaan. Op de terugweg in de nacht gebeurt er iets met de lichten van de auto en James ziet de overstekende boer niet, waardoor hij hem doodrijdt. Em wil het liefst de politie bellen, maar het andere koppel wil dat niet en zo besluiten ze gewoon terug naar het hotel te gaan. De volgende ochtend wordt James gearresteerd en meegenomen naar het bureau. Daar moet hij een document tekenen. En niet zomaar een document. Hierin staat dat James akkoord gaat met het feit dat ze een dubbelganger van hem gaan maken, zodat de dubbelganger de doodstraf krijgt en James vrijuit gaat. Dit gaat hem wel heel veel geld kosten, maar uiteraard gaat James hiermee akkoord. En niet veel later ziet hij met zijn eigen ogen zijn dubbelganger doodgestoken worden door het kind van de boer. Wat later in de film komen we te weten dat Gabi en Alban dit geheim al wisten en zij met nog 2 koppels hier misbruik van maken. Ze hebben tenslotte toch genoeg geld. Dus elke keer als ze mensen vermoorden, worden ze opgepakt, geven ze de politie geld, die vervolgens dubbelgangers maakt en die krijgen de doodstraf. Vanaf hier wordt de film ook vrij gewelddadig en steeds vreemder. James begint de realiteit te verliezen, terwijl Em niets anders wil dan naar huis gaan. Het groepje en James vermoorden vervolgens een paar mensen en zien al lachend hun klonen geëxecuteerd worden. Em besluit dan op een gegeven moment om ook echt naar huis te gaan, terwijl James niet veel later zijn dubbelganger staat onder te pissen. Hij wist dat alleen niet, omdat het groepje een grapje met hem had uitgehaald. Dit brengt hem een beetje terug in de realiteit en nu wil James ook vertrekken, maar het groepje heeft hem door en laat hem niet gaan. Gabi vernedert hem door bijvoorbeeld te zeggen dat ze zijn boek helemaal niet gelezen heeft en leest hem vervolgens een negatieve recensie voor. Ik denk ook dat van het begin dit Gabi's intenties waren. Om James te breken en hem net zo te laten worden als hen. Om dit te laten slagen moet hij op het einde zijn eigen dubbelganger, die er als een mensenhond uitziet, vermoorden. Dit weigerde hij eerst, maar nadat zijn dubbelganger hem aanvalt, moet hij hem wel vermoorden.

Ik vond vooral Mia Goth weer erg goed spelen. Alsof ze zo van de set van Pearl kwam lopen. Ze is gemaakt voor dit soort rollen. Skarsgård deed het ook prima. Ik vond het bijzonder om te zien hoe James veranderde gedurende de film. In het begin van de film kwam hij over als arme zwakkeling die eigenlijk mislukt is als schrijver en blij moet zijn met dat zijn vriendin nog wat centjes heeft. Halverwege de film verliest hij de kijk op realiteit en laat hij zich helemaal meeslepen door het groepje. En op het laatst heeft hij eindelijk het besef van wat er allemaal is gebeurd en dat raakt hem hard. Waar Mia Goth en de anderen vrolijk naar huis gaan en doen alsof er niks is gebeurd, blijft hij als enige op het eiland. Op het eiland, toen James net gekloond was en met het groepje praatte, vertelde eentje dat hij bang was dat hij misschien verwisseld was met de kloon en hijzelf dus geëxecuteerd zou worden. De vraag is natuurlijk of we na dat eerste kloonproces tegen de echte of neppe James aankeken? Ik neig naar een neppe, maar om het zeker te weten moet ik hem nog een keer bekijken.

3,5 sterren.