• 10.506 nieuwsartikelen
  • 8.960.726 stemmen

The Super Mario Bros. Movie (2023)

Animatie / Fantasy | 92 minuten

Genre: Animatie / Fantasy

Oorsprong: Verenigde Staten / Japan

Geregisseerd door: Aaron Horvath en Michael Jelenic

Met onder meer: Chris Pratt, Anya Taylor-Joy en Charlie Day

Gesproken taal: Engels

Releasedatum: 5 april 2023

Plot The Super Mario Bros. Movie

"Not all heroes wear capes. Some wear overalls."

De loodgieter Mario reist met zijn broer Luigi door een ondergronds labyrint. De twee willen prinses Peach, afkomstig uit het Mushroom koninkrijk, redden die wordt vastgehouden. De broers moeten het hierbij opnemen tegen de schurk Bowser. Speelfilmaanpassing van de populaire videogame.

Social Media

Mario (stemrol)

Princess Peach (stemrol)

Luigi (stemrol)

Bowser (stemrol)

Toad (stemrol)

Donkey Kong (stemrol)

Cranky Kong (stemrol)

Mario's Dad / Giuseppe (stemrol)

Dat kan. My loss wellicht. .

avatar van Zinema

Zinema (crew films)

Missende Mario.

Laat ik vooropstellen dat The Super Mario Bros. Movie niet zo slecht is als je zou verwachten. De meeste game-naar-film-vertalingen zijn niet om aan te gluren, gelukkig is dat hier niet het geval. Met name kleine kinderen zullen genieten van dit kleurrijke en mooi geanimeerde avontuur van de twee loodgieters en hun nieuwe vrienden. Dat Nintendo lang heeft gewacht - en dus ook menige filmmaatschappij - is niet zo gek, want eerdere pogingen waren allesbehalve succesvol. En dus moesten er minimaal 3 decennia overheen voordat men weer een serieuze poging zou wagen. Er is op CGI-gebied natuurlijk het een en ander mogelijk inmiddels. En zo geschiedde.

Het verhaal heeft weinig meer om het lijf dan de gemiddelde game van de beroemde snorremans, maar het is ook hier de actie die het hem moet doen. Daarmee zit het wel snor (sorry), maar het houdt niet over. Het is meer een feest der herkenning voor de gamers want alle beroemde figuren uit het Mario-landschap komen voorbij, net als menige setting. Tuurlijk is het onderhoudend en zitten er een paar kleine grapjes in, maar op de gevangen ster en Bowser na blijft het vooral bij glimlachen. Met dat laatste is nooit iets mis, echter in ogenschouw nemende dat het verhaal, de personages en de actie ook redelijk doorsnee zijn, mist het geheel net even wat bite.

**½

Met dank aan Universal voor het recensie-exemplaar.

scorsese

Aardige film waarin twee broers terecht komen in een verborgen koninkrijk. Gebaseerd op het alom bekende Nintendo spel. Wellicht omdat ik het zelf nooit gespeeld heb, had ik ook wat minder met de personages. Het verhaal zelf is meer als een sprookje. Verder gewoon een vlotte, actievolle en kleurrijke animatiefilm, maar die toch een beetje in de categorie valt van allemaal al eens eerder gezien. Met gemak 3.0 sterren.

avatar van Rico120

Rico120

eerlijk gezegd ben ik nooit opgeroeid met de games van Mario

of ooit een game van Mario gekocht

en eerlijk gezegd is dit de eerste animatie film die de source materiaal van de Mario games intact houdt

de nostalgie van bekende game figuren spat er van af

van mij apart mag deze film Oscars en Emmies ontvangen en er gaan al geruchten dat deel 2 in de maak is

als deel 2 net zo goed wordt als deel 1 wat meest al moeilijk is om te overtreffen

want game fans hebben altijd hoge verwachtingen als het gaat om game verfilmingen

avatar van soom

soom

Gister (15 juli) keek/luisterde ik weer eens het bekende deuntje van het spel. (Yep, ik houd van YouTube..) Om in de stemming te komen.

Nostalgie, zogezegd. Ik stam uit Tijdperk Game Boy op oplaadbare batterijen.. en wat was ik (waarschijnlijk) nijdig als net in een spannend level de batterijen leeg waren.

Jaja, ik schreef het al bij Spy.. Spider-Man, ik wil liever de originele stemmencast. Maar men krijgt in het leven wat hij nodig heeft.. dus ook hiermee. Haha, ho, oké.

Leuk hoor. Redelijke nostalgie dus, al kende ik niet eens het doel van het oorspronkelijke spel (want daar kwam ik dus nooit "aan").

avatar van Rodger

Rodger

Prima film alleen had deze wat langer mogen duren ipv 90 minuten, dan was deze waarschijnlijk nog beter beoordeeld

2.5 **

avatar van joopie18

joopie18

The Oceanic Six schreef:

Wat een totale idioten. Ik hoop dat Nintendo die zender financieel sloopt. Dikke kans dat er nu ook een topversie online zal lekken dus dit kost Nintendo een fortuin aan misgelopen bioscoopinkomsten.

Lekker boeien die graaien toch al te veel.

avatar van Kondoro

Kondoro

joopie18 schreef:

Lekker boeien die graaien toch al te veel.

Prima reden inderdaad

avatar van Duke Nukem

Duke Nukem

soom schreef:

Haha ja, die oude Nintento GameBoy spellen kon je bijna nooit helemaal uitspelen, want er waren geen saves of memory cards beschikbaar. Zo heb ik als kind jarenlang Donkey Kong op de Game&Watch gespeeld, en ik kwam nooit verder dan de eerste paar levels.

avatar van DBTim

DBTim

Leuk voor jong en voor die opgegroeid zijn met de games. Visueel plaatje en feest van herkenning. Erg mee vermaakt

avatar van Jynxter

Jynxter

De animaties zijn over het algemeen dik in orde. Maar dat valt van het scenario helaas absoluut niet te zeggen. Alsof een stagiair die halverwege zijn opleiding zit deze Mario film even in twee weekjes heeft neer moeten pennen.

Van de hak op de tak springen de verschillende nietszeggende scenes voorbij, veelal dienend als niet meer dan een kapstok om wat elementen uit de spellen aan op te hangen. Dat de centrale storyline flinterdun is, is natuurlijk niet echt een verrassing. Maar daarnaast slaan ook de humoristisch bedoelde "gevatte opmerkingen" met fikse regelmaat volledig dood. En alsof dat al niet erg genoeg is, heeft scriptschrijver Fogel het ook nog voor elkaar gekregen om deze animatiefilm werkelijk vol te proppen met vrachtladingen uitgemolken clichés.

Een computerspel converteren naar een film is niet gemakkelijk. Maar over een wereldberoemd karakter met zo'n omvangrijke back catalogue als Super Mario moet toch wel een beter verhaaltje te maken zijn?

De slicke beelden, lekkere liedjes, nostalgische waarde, en het zwaarmoedige blauwe sterretje maken wat goed. Maar niet genoeg.

avatar van Film Pegasus

Film Pegasus (moderator films)

30 jaar na de geflopte live action film, krijgt Mario Bros een nieuwe kans. Als tiener was dit één van de weinig games die ik speelde toen ik nog een gameboy had. Ondertussen wel wat ontgroeid, maar ook al heb ik niets met games is Mario mij toch altijd wat bijgebleven.

Visueel ziet de film er alvast veel beter uit dan de live action uit 1993. Het resultaat is een mooie maar drukke animatie waar kinderen wel zullen van genieten of mensen die wat opgegroeid zijn met de games en veel zullen herkennen met een nostalgische blik. Mij zegt het vrij weinig, zoveel variaties had die gameboy van mij niet. Geen idee of Mario Bros nu nog zo populair is als game, maar kans zal wel groot zijn als er een film van gemaakt wordt.

Niet echt mijn ding, maar ik kan me heel goed voorstellen dat nostalgische gamers en kinderen hier zeker van houden.

avatar van Sergio Leone

Sergio Leone

Middelmatig.

Behoorlijk vlotte film, dat wel. Niet erg lang van speelduur en daar los van ook aan een hoog tempo verteld. De typische Mario-dingetjes moeten voor de nostalgie zorgen. Zelf heb ik wel één Mario-game een tijdlang tot den treure toe gespeeld, maar da's echt maar één zomer of zo, 20 jaar of langer geleden. Veel dingetjes zaten dan ook érg ver weg.

Erg goed vind ik de film niet. Charlie Day in de cast is sowieso al een foute keuze, voor welke (stem)rol dan ook. Verder much ado about nothing. Heel vlot gebracht, maar ik ervaar weinig melancholie als ik aan de Mario-games denk en dat wreekt zich een beetje bij deze film, vrees ik.

avatar van catdog

catdog

Sergio Leone schreef:

Middelmatig.

Wat is er mis met Charlie Day?

avatar van Sergio Leone

Sergio Leone

catdog schreef:

Wat is er mis met Charlie Day?

Ik vind dat een strontvervelend acteur. Tot op heden in elke rol die ik van hem gezien heb.

avatar van catdog

catdog

Sergio Leone schreef:

Kwestie van smaak dan. Voor mij brengt hij juist altijd veel kleur aan de films waar hij in zit en is hij de highlight van de stemmencast hier. Maar ik ben dan ook een onwijze liefhebber van It's Always Sunny in Philadelphia.

Per 3-12 te zien op Netflix

avatar van Noodless

Noodless

Leuke animatiefilm gebaseerd op de videogames die hoe raar het ook klinkt weinig of niet gespeeld heb. Ja, het spel met Donkey Kong zit wel ergens in het geheugen van de videogames op de kermissen. Maar meer ook niet. Dus echt vergelijken met de games is niet aan de orde waardoor de verrassing ook groter is. Het verhaal is leuk en kijkt vlot weg. Pluspunt is vooral het visuele aspect met wervelende kleurrijke beelden. Tof filmpje ! 7/10

avatar van umbra

umbra

Leuke feel-good animatiefilm van Super Mario. Lekker kleurrijk

avatar van mister blonde

mister blonde

Verrassend leuke film. Aangenaam tempo en goed gemaakt. Zat helemaal niet te wachten op meer plot of zo.

avatar van AmazingPP

AmazingPP

Wat een leuke grappige film is dit geworden. Alles wat bekend is uit de vele games van Mario en Luigi komt voorbij, zelfs "Donkey Kong", het eerste spel waar Mario in zat zag ik iemand spelen op een speelkast. Kleurrijk, fantasierijk, vlot, grappige soundtrack en zeer geschikt voor kinderen en volwassenen. Ook de lengte van de film is precies goed. Gekeken vanaf 4K Ultra HD Blu Ray in Dolby Atmos. Vier sterren.

avatar van Montorsi

Montorsi

The Oceanic Six schreef:

Per 3-12 te zien op Netflix

Toch niet?

Montorsi schreef:

Toch niet?

Foutje, alleen in Amerika lees ik na een google zoektochtje.

Dit is verkeerd benoemd in het artikel dat ik een paar weken terug las als bron.

avatar van Beun de Haas BV

Beun de Haas BV

Van platformen door Mushroom Kingdom tot driften op Rainbow Road. En van een Underworld Theme pianospelende Bowser tot een Bullet Bill ontwijkende Tanooki. Voor gamers is de filmadaptie van 's werelds bekendste loodgieter absoluut een feest van herkenning. Het ziet er daarnaast visueel adembenemend uit allemaal. Toch maskeert al die pracht en praal het dertien in een dozijn verhaal en semi-gevatte grappen - met als risico dat deze Mario-film alleen specifieke doelgroepen aanspreekt. Als die aspecten voor een eventueel vervolg meer uitgediept worden, dan zit het wel snor.

3,0 * Risicoloze fanservice

avatar van filmfan0511

filmfan0511

Heel fijn nostalgisch vermaak, deze Super Mario Bros. Movie. Er wordt inderdaad heel erg op veilig gespeeld, dat ziet iedereen wel denk ik. Textbook fanservice. Maar is dat altijd erg? In dit geval namelijk niet wat mij betreft. Het is anderhalf uur een feest der herkenning voor Mario-fans, met verwijzingen naar een groot deel van de games, de soundtrack, de game mechanics en hoe die in de film verwerkt worden, de verschillende gebieden en levels.. Mario Kart was altijd m'n favoriet, en zelfs dat spel wordt in grote mate verwerkt in het verhaal. Het tempo is razendsnel, de speelduur lekker kort, het verhaal simpel en ongecompliceerd, de animatie mooi en kleurrijk. Nergens innovatief, zeker niet als je je bedenkt hoe zeer de grenzen in animatiefilms tegenwoordig worden opgezocht en verlegd, maar het voelt fijn en vertrouwd aan. Het is eerder een animatiefilm zoals je ze begin jaren 2000 zag, maar dat draagt enerzijds wel bij aan dat nostalgische karakter. De stemmencast is grotendeels ook leuk. Vooral Jack Black verdient wel een aparte vermelding; die gaat er helemaal voor als Bowser.

Het is allemaal héél basic en het is overduidelijk een schaamteloze poging van Nintendo om de verkoop van de games de lucht in te laten schieten, maar het werkt wel. Voor kleine kinderen sowieso lijkt me, maar ook voor de iets oudere fans. En voor wie anders dan die twee doelgroepen maak je uiteindelijk een Mario Bros-film?

avatar van Corcicus

Corcicus

Verrassend vermakelijk en buitengewoon goed gemaakt.

avatar van horizons

horizons

Erg leuk! De herkenbaarheid van de spelletjes maakt het tot gezellig amusement.

The Oceanic Six

Opnieuw bekeken, nu thuis op Blu-ray. Hier had ik echt zin in, heb vorig jaar zo enorm genoten van een overdosis Super Mario nostalgie in de bios. En dat blijft thuis nog altijd overeind, dit is van de eerste tot de laatste minuut zo'n schitterende hommage aan Mario en al zijn games. Ik speelde 30 jaar terug al Mario games en nu nog steeds. Het zijn de details waar ik zo van geniet. De beltoon van Mario zijn mobiele telefoon aan het begin van de film is de opstarttune van de Gamecube spelcomputer. King Bob-omb die op het einde in de fik vliegt en explodeert. De juiste soundtracks bij de personages en de werelden. Het is allemaal zo goed gedaan. Enige minpuntjes vind ik de 80's popmuziek. Toffe nummers, maar onnodig als je zo enorm veel Mario muziek hebt. En van Peach is een beetje overdreven een powervrouwheldin gemaakt, zoals je dit zo vaak ziet tegenwoordig. En het is spijtig dat Yoshi afwezig was, alleen in de aftercredits zie je hem. Maar dan moet er wel een vervolgfilm komen, hopelijk wachten ze daar geen jaren mee.

Nog altijd 4*