• 10.523 nieuwsartikelen

Gesproken taal: Engels

Releasedatum: 2 februari 2023

Plot The Fabelmans

"Capture every moment."

De kleine Sammy Fabelman groeit op in Arizona in de jonge jaren na het einde van de Tweede Wereldoorlog. Reeds in zijn kindertijd heeft hij een grote passie gevonden in de cinema en maakt hij films met zijn vrienden. Hij voelt zich hierin gesteund door zijn moeder, een bedreven pianiste. Zijn vader is informaticus wiens collega Benny de rol van oom voor Sammy en zijn zussen op zich neemt. Deze familiedynamiek leidt uiteindelijk tot spanningen die doorsijpelen in de audiovisuele creaties van Sammy.

Social Media

Logan Hall

avatar van Basto

Basto

rep_robert schreef:

Je gaat hier de fout in dat je je persoonlijke mening ventileert. Spielberg was/is gewoon relevant met deze films, of je ze nou leuk vindt of niet. Allemaal films met een grote impact, iets dat je gewoon feitelijk kan benoemen. Je kan gewoon simpel naar zijn oeuvre kijken en zien wanneer hij minder relevant wordt voor het grote publiek. En dat is 100% niet de jaren 90.

Met Jaws schepte Spielberg de blockbuster. Films worden nog steeds op die manier gereleased.

Met Raiders blies hij de avonturen film nieuw leven in en met ET had het het grootste kassucces ooit (op dat moment en bracht de hele wereld aan het huilen.

Wat was dan de culturele impact van JO? CGI was al door T2 geïntroduceerd. Maar goed, dat is wel zijn opvallendste werk in de 90’s.

En Schindlers List en Saving Private Ryan zijn toch gewoon de zoveelste films over WW 2. Die werden ook in de jaren 80 al volop gemaakt. Krijg erg het idee dat jij in de jaren 90 bent opgegroeid en het impact op jou had. Maar in historisch perspectief gezien zijn het voetnoten.

avatar van eRCee

eRCee

• 1919 stemmen

Misschien benadert Basto het meer vanuit filmhistorisch of filmkritisch oogpunt en rep_robert vanuit cultureel? De culturele impact van Jurassic Park maar ook Schindlers List is enorm groot. Het zijn echt iconische titels in dat opzicht, zeker geen voetnoten.

Basto schreef:

Met Jaws schepte Spielberg .

Pijn aan mn TaalNazi oog.

avatar van Basto

Basto

kos schreef:

Pijn aan mn TaalNazi oog.

Tja, dat heb je het zwaar met de dyslectische types die God schiep.

avatar van Dk2008

Dk2008

Ik wilde toch nog wel weer eens een film van Spielberg proberen en hoewel niet al die films slecht scoren blijf ik er toch bij dat ik geen fan ben van zijn films. Behalve dat die films vaak erg druk zijn zit er altijd een wisselwerking in van opgewektheid naar weer sentimenteel. Iets waar ik bij die oude Disneyfilms ook niet goed tegen kan. Na Spielberg (Film, 2017) leek deze film juist goed aan te sluiten maar behalve te lang blijft deze film teveel in de privé-sfeer hangen.

De film begint 10 januari 1952. Een jongeman raakt in de bioscoop gefascineerd door een film en besluit zelf ook films te gaan maken daarnaast is hij geïnteresseerd in de techniek ervan. Maar door gebeurtenissen, wordt hij hierdoor ook wel weer belemmerd.

Eerste half uur is interessant maar wordt daarna sentimenteel maar kent weer oplevingen, omdat de jonge filmmaker doorzet. Maar krijgen we pas aan het einde te zien dat hij het echt gaat maken.

Teleurstellende film ondanks visueel wel mooi gemaakt en film in film fragmenten zijn leuk gedaan. Maar ik miste toch wel wat. Al komt dat in de documentaire toch ook wel wat naar voren, niet een opschepper, kijk eens hoe goed ben ik maar eerder een bescheiden man die wel zijn jeugd blijft meeslepen. Als hij er over vertelt dan begrijp ik dat wel. Maar nu wordt dat vertaald naar een film en dan is die binding weer weg. Hoewel het gelukkig geen zwaar drama is kon het me toch grotendeels maar weinig boeien. Jammer, ondanks dat trailer er wel goed uitziet. (Aldus IMDb losjes gebaseerd op Spielberg's jonge jaren). 3.0/2.0

avatar van ShortyXL

ShortyXL

Een mooi film, maar wel wat saai.

scorsese

Uitstekende film over een jongen die opgroeit en graag films maakt. Ongetwijfeld de meest persoonlijke film van Steven Spielberg waarbij de liefde voor cinema overduidelijk is. Verpakt als een familiedrama/coming-of-age film. Misschien wat sentimenteel, maar het wist me toch vaak te ontroeren (de rol van Michelle Williams helpt hier ook bij). Prachtig eindshot ook.

avatar van Banjo

Banjo

• 1914 berichten

Leuk om te zien hoe luchtig deze film begon en de passie voor films die hier in zit verwerkt. Maar ook hoe het dan weer een dramatische sfeer krijgt dat is echt goed gedaan ik vind het pakkend. Mijn enige min punt is dan weer dat ik het iets aan de saaie kant vond maar voor de rest was het prima!.

avatar van The Brain

The Brain

De slotscène van deze film is fenomenaal en zelfs de aftiteling is de moeite waard om tot het eind af te kijken. De jongeman Fabelmans ontmoet een nukkige oude regisseur, waarin een leuke cameo verstopt zit van een ander beroemde regisseur, en krijgt een korte maar wijze les. Dat het verhaal van Sammy Fabelmans het verhaal is van Steven Spielberg is gekend en blijkbaar heeft Spielberg het advies van de oude regisseur ter harte genomen want de film zit vol met het foefje dat alles te maken heeft met camerastandpunt.

De aftiteling is interessant vooral door de geweldige muziek van Spielberg’s huiscomponist John Williams. Niet voor niets staat hij steevast meerdere keren in de NPO klassiek filmmuziek top 100. Verder valt de samenwerking op met Lucasfilm, aan wie we Indiana Jones te danken hebben, allemaal oude rotten in het vak. Ook grappig om te zien dat er daadwerkelijk van diverse camerasystemen, ook hele oude, gebruik is gemaakt. De filmpjes die Fabelmans tijdens zijn jeugd maakt zijn erg leuk om te zien. O.a. hoe hij zich al jong bekwaamde in het maken van ‘special effects’.

Als kind lijken uren dagen te duren en ook oude lui hebben het vaak aan de tijd. Sommige scenes zijn zo breed uitgemolken, met name in het begin, dat er totaal geen vaart in de film zit en dat het ronduit saai is. Spielberg ontpopt zich als een oude doordrammer en de hele film heeft iets belerends. De stijl waarmee Spielberg beroemd is geworden wordt je wel heel nadrukkelijk door de strot gedrukt, alsof hij wil zeggen: “Kijk, zo dien je een film te maken en een camera te hanteren”. Tel daarbij op het niet bijster interessante verhaal van zijn jeugd waarin zijn moeder, die een carrière als concertpianist is misgelopen en huisvrouw is geworden, er een soort van driehoeksverhouding onderhoud met de vriend van de vader. Op de een of andere manier zit er zoveel vakmanschap in de film “The Fabelmans” dat je na afloop toch weer bewondering hebt voor Spielberg al regisseur, hoewel je je door heel veel saaie momenten moet heen bijten.

kappeuter (crew films)

Mooie nostalgische film.

Met veel liefde gemaakte film over de passie voor film van de jonge Fabelman.

Leuke excentrieke personages. Ik had van Spielberg cinematografisch wel wat meer verwacht. De filmpjes die de jongen maakt zijn wel super inventief gefilmd, maar verder ziet de film ziet er heel doorsnee uit. Daar had ik meer van verwacht, nota bene in een film over filmpassie.

Wat ik een beetje miste is scherpe humor. Deze film lijkt in meerdere opzichten op Radio Days, maar die film heeft een nog warmere nostalgie en betere humor.

avatar van Boneka

Boneka

Gezien de hoge punten hier en op IMDb een kijkbeurt waard dacht ik. Hij valt me deels tegen moet ik zeggen. Hierboven lees ik drama bij Moviemeter, maar wel drama dat erg VET is aangezet waarbij luchtig bijna kluchtig wordt neergezet. De film is te luchtig voor drama alleen. Er zitten genoeg komische noten in en dit alles is vrij dik geaccentueerd. Dat is soms best leuk moet ik zeggen, maar de eerste drie kwartier was bijna geen doorkomen aan. Talk talk talk over en weer zodat mijn aandacht op een gegeven moment ging verslappen. Ik dacht als ik hier 2,5 uur naar moet kijken dan eens maar nooit meer. Na 3 kwartier komt er zowat een dramatisch punt in beeld. Apart is dat vrijwel alles vet wordt aangezet. De enige die hier een serieuze rol neerzet is de hoofdrol speler Gabriel LaBelle zelf. De rest van de cast is gedramatiseerd met een komisch randje. Dat is vaak wel leuk om te zien met voor mij het hoogtepunt die vriendin van Sammy Fabelman Chloe East. De zeer gelovige vriendin probeert hem te bekeren tot het Christendom. In haar slaapkamer beweegt ze hem te komen tot de heer, maar is bezig met haar eigen genot. Hier is de komische noot ook erg hoog want ondanks je moet "geloven" tot de heer spot ze behoorlijk mee. In alles "bespeelt" ze met Sammy en opvallend is dan ook dat ze met hem gelijk breekt als ze hoort wat er is gebeurd met zijn ouders. Jawel volgens het geloof kan dit niet, maar ze gaat er wel heel luchtig mee om. Er is geen guldenmiddenweg. Een ander draadje dat door de film loopt is het vreemdgaan van zijn moeder. Dit weet hij subtiel te verbergen, behalve naar haar toe. Het grote middenstuk is dan ook het beste van de film De eerste drie kwartier zijn ruk en ook het eind is zwak uitgewerkt. Dat horizon gedoe vond ik nergens op slaan. Ook de aftiteling was maar gewoontjes. Zodoende kom ik uit op een zesje. Hoofd en staart onvoldoende. Romp een voldoende. Drama dat vet is aangezet met een komische noot. Wat mij vooral tegenvalt is dat het filmen juist het hoogtepunt zou moeten worden van deze film. Maar goed hij heet dus (De familie) Fabelmans en geen Film! of Actie!

Film 3.5
Beeld 4.5
Geluid 4.5
Extra's geen

avatar van teigertje

teigertje

Een mooie en serene film.

Over de passie van een jongeman, voor de Cinema en hoe deze zich hierin ontwikkeld.

En ook hoe er binnen,zijn familie mee wordt omgegaan.

En zijn ouders, die zelf hun verwikkelingen in het gezinsleven hebben.

En de belevenissen van de jongenman in zijn school tijd.

Waar hij nog meer passie voor de Cinema speels ontwikkelt.

En hoe hij uiteindelijk, hoopt zijn doel te bereiken.

Om een proffesionele film maker te worden.

Uitstekend geacteerd door de cast.

Mooie film muziek en een echte kwaliteits film.

avatar van Pecore

Pecore

De tweede helft van de film vind ik maar saai. De gezinssituatie en de karakters spreken lang niet genoeg tot de verbeelding om er zo'n op dramatiek gestoelde wending aan te geven. Doodzonde dat deze keuze gemaakt is, want tot dan toe zit ik wel te genieten. De passie voor het filmmaken spat er bij zowel de jongen als bij Spielberg zelf vanaf. Leuk dat de regisseur op een creatieve manier de creativiteit van de jongen in beeld weet te vangen.

Een magere vier sterren.

avatar van AmazingPP

AmazingPP

Wat een geweldige prachtige film is dit geworden. Toegegeven: ik ben fan van Spielberg. De man kan films maken als geen ander en het mooie daaraan is dat je direct kunt zien dat het een Spielberg is. Hier vertelt hij het autobiografische verhaal van de manier waarop hij films is gaan maken. Het acteerwerk is van hoog niveau, het camerawerk is fantastisch, de score past goed bij de film en het script is ontzettend krachtig. Het zal niet ieders ding zijn, want dit is geen avonturenfilm, maar een acteerfilm. Twee en half uur is het iets te lang, maar Spielberg levert hiermee zijn zoveelste perfecte film af. Zelfs de hoofdrolspeler lijkt op latere leeftijd op hem. Vier en halve ster.

avatar van K. V.

K. V.

Het is vooral een persoonlijke film geworden over de jeugd van Spielberg. Vond het wel eens interessant om gezien te hebben, maar na een keertje heb je het ook wel gezien. De cast deed het wel goed en kwam overtuigd over. Verder zag de film er ook goed uit. Een redelijk lange speelduur, maar saai werd het nooit.

avatar van Phantasm

Phantasm

Niet echt geweldig allemaal, ik vond het een lange zit en de film vond ik soms wel wat saai.