• 8.603.011 stemmen

• Bioscoop Vanaf 26 november in 31 bioscopen
  • Claim tot 100 euro bonus bij Jacks.nl

• Wat kost gokken jou? Stop op tijd, 18+

Plot Amsterdam

"Let the love, murder and conspiracy begin."

De jaren 30. Een drietal vrienden zijn getuige van een moord. Tijdens het onderzoek van dit misdrijf worden ze zelf als verdachten bestempeld. Vervolgens ontdekken ze een van de meest buitensporige complotten in de Amerikaanse geschiedenis.

imageimageimageimageimageimageimageimage

Henry Norcross

Alle Media

avatar van Jotil

Jotil (crew bioscoopreleases)

Vanaf 3 november 2022 in de bioscoop (Walt Disney Studios Motion Pictures)

kappeuter (crew films)

Nick Theunis

Alleraardigste cast ja

avatar van Arri

Arri

Heeft deze film iets met de stad Amsterdam te maken?

avatar van Kondoro

Kondoro

De cast is inderdaad om van te smullen!

avatar van Graaf Machine

Graaf Machine

John Milton schreef:

Wat een cast...

Vroeger was Robert de Niro een grote naam.

Nu zie ik hem onder aan de lijst staan en haal ik mijn schouders op.

avatar van John Milton

John Milton

Graaf Machine schreef:

Vroeger was Robert de Niro een grote naam.

Nu zie ik hem onder aan de lijst staan en haal ik mijn schouders op.

Dat snap ik wel. Hij stond net als op de poster, ook niet bovenaan in mijn lijstje dat tot die statement leidde

Ik word het meest blij van Tayor-Joy, Schoenaerts, Bale, Robbie, Shannon en Washington, niet noodzakelijkerwijs op exact die volgorde. De rest is aangenaam garnituur, op Chris Rock na; die doet het niet echt voor JM. Maar wie weet verrast ook hij in dit gezelschap, wo knows!

Van De Niro verwacht ik geen iconische performance meer. Zonde eigenlijk, als je ziet wat voor mooie rollen een Harry Dean Stanton of Richard Farnsworth er op hogere leeftijd nog uit wisten te persen. Maar ik denk ook aan Peter O’Toole, Henry Fonda, Albert Finney, Lillian Gish… Er zullen mensen zijn die The Joker en The Irishman zullen noemen, maar voor mij is Heat denk ik zijn laatste echt fenomenale rol geweest, das over 3 jaar alweer 30 jaar geleden. Uiteraard zaten er daarna tussen de gemakzucht door hier en daar ook wel wat toffe rolletjes (Jackie Brown, Ronin), maar de tijd dat ik uitkeek naar de nieuwe De Niro is long gone.

Met Amsterdam en Killers of the Flower Moon staat er echter mogelijk wel weer het een en ander op stapel, ik laat me graag verrassen!

avatar van Jotil

Jotil (crew bioscoopreleases)

Jotil schreef:

Vanaf 3 november 2022 in de bioscoop (Walt Disney Studios Motion Pictures)

EDIT: verplaatst naar 27 oktober 2022. Ook te zien in IMAX en Dolby Cinema.

avatar van Man of Steel

Man of Steel

Een trailer die prikkelt. Een cast die weergaloos oogt! Het lijkt dat dit alles in zich heeft een topper te worden. Al zou het zo maar een rariteitenkabinet kunnen worden met zo`n verhaal en de gekozen cast.

avatar van Basto

Basto

Film is gigantisch geflopt en gekraakt.

avatar van Shinobi

Shinobi

"Don't screw this up."

Het is leuk voor David O. Russell dat hij weer zo een sterrencast bij elkaar heeft gekregen, maar het resultaat zelf is er niet naar.

In 'Amsterdam' volg je drie vrienden die in de gelijknamige stad een pact hebben gesloten. Na afloop van de Eerste Wereldoorlog lijken ze de tijd van hun leven te hebben. Dit staat in schril contrast met hun roerige leven van de jaren '30. Als ze een misdrijf onderzoeken stuitten ze op een grootschalig complot.

Een dergelijk complot spreekt tot de verbeelding en zou voor de nodige intrige moeten zorgen. Het is dan ook verbazingwekkend te noemen hoe O. Russell een dusdanig chaotische film heeft afgeleverd. Er is nauwelijks een greintje spanning te vinden en de urgentie lijkt al helemaal afwezig te zijn. Het is enorm vermoeiend om naar deze slakkengang te kijken.

Qua toon schiet de film alle kanten op; comedy, film noir, satire, thriller, noem het maar op. Dit levert zonder meer de meest eigenaardige scènes op, maar nergens beklijft het. Alles wordt slechts oppervlakkig aangekaart, zelfs met enkele interessante thema's wordt lichtvoetig omgesprongen. Het scheelt dat de cast het geheel nog redelijk weet te dragen en visueel mag de film er zeker zijn.

Al met al een vrij nietszeggende film uit de koker van O. Russell. Ik snap eigenlijk nog steeds niet hoe je een simpel plot zo onnodig verwarrend kan maken.

Kleine 2,0 sterren.

avatar van SanneG22

SanneG22

Wat een vreselijk slechte film. Wilde na 10 min weglopen, maar niet gedaan in de hoop dat het beter zou worden.

Je hoopt dat met deze cast het toch nog iets zou worden.

Geen romantiek, geen spanning, duurt heel lang heel langdradig.

Nog nooit zo’n slechte film gezien.

Baal dat ik hier geld voor heb betaald.

avatar van Graaf Machine

Graaf Machine

SanneG22 schreef:

Je hoopt dat met deze cast het toch nog iets zou worden.

Geen romantiek, geen spanning, duurt heel lang heel langdradig.

Nog nooit zo’n slechte film gezien.

Baal dat ik hier geld voor heb betaald.

Cleaudte voor je zeg, soms valt er zelfs uit een slechte film nog wel genoegen te halen bij zien op groot doek. Was er werkelijk niets goed aan?

avatar van Joetje

Joetje

Shinobi schreef:

Er is nauwelijks een greintje spanning te vinden en qua toon schiet de film alle kanten op; comedy, film noir, satire, thriller, noem het maar op. Dit levert zonder meer de meest eigenaardige scènes op, maar nergens beklijft het. Alles wordt slechts oppervlakkig aangekaart

Visueel was het allemaal in orde met een prima cast en ik heb ook wel genoten van de sfeer, maar het verhaal en de toon schieten inderdaad alle kanten op zonder ook echt ergens heen te gaan. Echt spannend was het eigenlijk nooit.

Jammer. Ik keek hier erg naar uit.

avatar van MartMovie

MartMovie

Vreemd voor mij om al die negatieve reacties hier te lezen. Vond het een zeer vermakelijke film en een mooi tijdsbeeld. Acteerwerk was erg goed, mooie camera shots en soms erg geraffineerde humor.

avatar van Walter S.

Walter S.

Ik vond het ook een prima film, niet het cliché murder mystery maar wel een mooi vormgegeven sfeervolle mix.

Enige minpunt vond ik Rami Malek, zelfde maniertjes als in de Queen film, had telkens het gevoel dat ie zo Bohemian Rhapsody zou kunnen gaan zingen.

Maar dat alles werd goed gemaakt door Margot Robbie. Fijne actrice vind ik dat en ook een erg mooie actrice.

De rol van Robert de Niro was dan weer niet zo groot en bijzonder. Deed wat ie mo st doen, greoon een prima acteur.

avatar van Arri

Arri

Wat een slap verhaal zeg.

avatar van MosquitoSmasher

MosquitoSmasher

Uitstekend acteerwerk van iedereen, maar helaas een film waar ik maar niet in kon komen. Er zaten een paar mooie stukken in, maar het wist me gewoon echt niet te pakken, helaas.

Het is vrij uniek dat ik een film waar Christian Bale in speelt niet heel erg kan waarderen, maar ja, het is wat het is. Wel Margot Robbie die zoals altijd weer heerlijk is om naar te kijken, kan het niet anders zeggen. Margot als brunette is wellicht nog nicer dan met blond haar, gewoon een geweldig mooie vrouw. Dus dat maakte wel wat goed, haha. En Bale is gewoon altijd klasse.

Het laat voor mij wel zien dat hoe top je cast kan zijn, het betekent niet meteen een super film.

avatar van zoutzak

zoutzak

Wat een bizar laag gemiddelde. Dit was voor mij gewoon een geslaagde stoner noir. Vermakelijk en verrassend, net als de rol van De Niro, een eerbetoon aan generaal Smedley Butler, bekend van zijn activistische book 'War is a Racket'.

avatar van macrobody

macrobody

Nou, niet zo heel bizar het lage gemiddelde. Het is gewoon helemaal geen goede film ondanks of misschien dankzij zoveel grote namen. Als het spannendste is wat we van Amsterdam te zien krijgen (5 seconden?) en het grappigste is een glazen oog dan mankeert er wel wat aan deze film. Sowieso snap ik de titelkeuze niet, maar goed, er was dus een complot, waarbij men een coupe wilde plegen met behulp van de generaal die er voor heeft gezorgd dat het niet doorging. Niet dat er ooit iemand voor is opgedraaid, maar eerder in de doofpot is geraakt zodat het complot op een andere wijze met hetzelfde resultaat kon worden bewerkstelligd. Daarom heeft Smedley Butler, de generaal waarop het karakter van De Niro is gebaseerd een soort pamflet geschreven waar hij aangeeft dat oorlog gewoon een verdienmodel is, niets meer niets minder. En hij kan het weten, hij was betrokken bij vele van die oorlogen. Als die boodschap nou eens helder naar voren had gekomen in de film dan was er nog wat voor de productie ervan te zeggen maar nu is het een totale misser van jewelste.

avatar van mjk87

mjk87

Rare film. Ik las wat dingen over deze film dat hier inhoudelijk nog best wat wordt gezegd over politiek en dan met en link naar de huidige tijd. Het zal vast maar dan wil ik wel een genietbare film. Hoewel de aankleding best oké is, is de sfeer gewoon raar, wordt er vreemd geacteerd (vooral Bale) en gaat het verhaal allerlei kanten op (dat is zacht uitgedrukt, zowel qua toon als inhoud, erg chaotisch) en raakt de film mij nergens. Enkel aan het eind bij die speech van een opvallend sterke DeNiro. En de uiteindelijke clou is zo spannend niet. Uiteindelijk sleept de film door en verveelt. Leuk om Taylor Swift te zien, maar echt briljant is ze niet. Zoals de hele cast verder wat tegenvalt. Veel grote namen maar een mank script. Gelukkig is er nog Margot Robbie, wat een uitstraling heeft zij hier. 1,5*.

avatar van james_cameron

james_cameron

Flinke tegenvaller van regisseur David O. Russell. Aan de indrukwekkende cast ligt het niet en de film is op visueel vlak aantrekkelijk, maar de personages zijn niet boeiend en de plot al helemaal niet. En het duurt allemaal veel te lang. Maffe hoofdrol overigens voor Christian Bale, die hier een soort Al Pacino-parodie neerzet. Ook dat werkt niet.

avatar van Erikb99

Erikb99

En wat vond ik er nou van:

Het verhaal kun je het beste omschrijven als een “Whodunit?”. Het verhaal begint dan ook bij de dood van een bekende van Burt Berendsen (Christian Bale) en Harold Woodman (John David Washington. Deze 2 vrienden zijn ooit na de eerste wereldoorlog verpleegd door Valerie Voze (Margot Robbie) en hebben een vriendschap pact gesloten. De film zet erg goed de sfeer van de jaren 30 neer. En ook de vriendschap tussen de 3 wordt goed neergezet. Helaas is het toch wel redelijk simpel verhaal erg warrig gebracht door de regisseur David O. Russell. De film schiet dan ook qua toon van comedy, film noir, satire naar thriller. En dat komt het verhaal niet echt ten goede. Het verhaal ontvouwt zich ook behoorlijk traag, maar desondanks bleef het me wel boeien. Aanrader? Jawel, al had er veel meer uitgehaald kunnen worden voor mijn gevoel.