• 8.613.607 stemmen

Harry Potter 20th Anniversary: Return to Hogwarts (2022)

Documentaire | 102 minuten

• HBO Max Bekijk via HBO Max
  • Claim tot 100 euro bonus bij Jacks.nl

• Wat kost gokken jou? Stop op tijd, 18+

Plot Harry Potter 20th Anniversary: Return to Hogwarts

"Welcome back to where the magic began."

Documentaire ter ere van de 20ste verjaardag van Harry Potter and the Sorcerer’s Stone. Castleden uit alle acht Harry Potter-films gaan voor het eerst terug naar Hogwarts. Een terugblik op de populaire franchise met interviews met o.m. Daniel Radcliffe, Rupert Grint en Emma Watson.

imageimageimageimageimageimageimageimage

avatar van mcdaktari

mcdaktari

Ik had eigenlijk liever gehad dat ze een nieuwe film gemaakt hadden. Een documentaire is wel aardig maar geef mij dan toch maar een film.

avatar van tommykonijn

tommykonijn

Tja, die Cursed Child film zou een optie zijn. De cast heeft daar inmiddels wel de leeftijd voor gekregen.

Tegelijkertijd is het riskant. De meningen zijn verdeeld over de kwaliteit van The Cursed Child, alle acteurs moeten weer gelijktijdig beschikbaar zijn en het nieuw leven inblazen van een reeks wordt niet altijd vol enthousiasme ontvangen. Het lijkt erop dat The Matrix dat momenteel aan den lijve aan het ondervinden is. In principe was het einde van Harry Potter (grotendeels) bevredigend, dus waarom zou je er nog aan willen sleutelen?

Het lijkt een beetje hetzelfde waar de serie Friends mee worstelt en dus komen ze met een soortgelijke oplossing: een reünie special. Leuk! Hopelijk wordt deze special ook in Nederland uitgezonden. Overigens sluit ik me wel, ondanks de twijfels, aan bij mcdaktari: stiekem hoop ik natuurlijk toch dat men ooit nog besluit een vervolgfilm te maken. Zolang die nieuwe film zorgvuldig en met liefde uitgewerkt wordt, en niet louter vanwege het geld, zou dat iets moois moeten kunnen opleveren.

brawljeff

Fantastisch om de Harry Potter cast weer samen te zien! Toevallig heb ik enkele dagen geleden de Friends reünie gezien, dus dat was wat ik ongeveer had verwacht. Uiteindelijk vond ik Return to Hogwarts beter, omdat het wat meer ingetogen was en wat dieper in ging op het verhaal in de reeks. Er was geen overheersende interviewer zoals James Corden dat was bij Friends. Hoogtepunten vond ik de scènes tussen Radcliffe en Oldman en Radcliffe en Carter. Het eerbetoon aan de overleden acteurs vond ik ook mooi en respectvol.

Toch was ik niet mega enthousiast. Er werden weinig nieuwe behind the scènes beelden of verhalen gedeeld. Op een enkel verhaal na had ik alles al wel een keer op de IMDB triviapagina's gelezen. Veel acteurs ontbraken ook (dat is buiten de macht van de makers waarschijnlijk) of kwamen slechts voor 1 zinnetje aan het woord. Ik had meer interactie tussen de acteurs willen zien. Dan had het wellicht een 10-delige serie moeten zijn, waar ik als groot Potter fan, zo'n 20 jaar al wel, graag naar had gekeken.

avatar van Ebenezer Scrooge

Ebenezer Scrooge

JK Rowling zelf is er dus niet bij?

Zou wel grappig geweest zijn als ze die hier 'You-know-who' hadden genoemd, 'she who must not be named'.

Ebenezer Scrooge schreef:

JK Rowling zelf is er dus niet bij?

JK zit wel in de documentaire, maar dat zijn allemaal interviews uit 2019. Er is dus geen interactie van haar met de acteurs en makers.

brawljeff schreef:

Kansloos. Die is gewoon gecanceld door dit sneue woke wereldje omdat ze wat aanmerkingen had op het feit dat mensen die menstrueren in haar ogen vrouwen heten. Toen was ze plots transfoob en niet meer gewenst in Hollywood. Bleh.

avatar van donnie darko

donnie darko

Staat de friends reunion ook op moviemeter? Lijkt me toch zelfde concept, dus op zich zou die dan ook mogen?

donnie darko schreef:

Ja, Staat er ook op

The Oceanic Six

Dat is eigenlijk tvmeter he.

Ik volg het ook niet meer. Waarom staan bv de Covid-specials van South Park op MM, de Harry Potter reünie ook, maar de Friends reünie weer op tvmeter (oke, dat laatste snap ik).

The Oceanic Six schreef:

Dat is eigenlijk tvmeter he.

Wellicht gaan we volledig off-topic, maar het is toch gewoon 1 website tegenwoordig? En dat zeg ik als TvMeter veteraan. Maar eens met jouw punt dat de Friends reünie, net als deze Harry Potter special, ook als 'film' op de website zou moeten staan. Hij is nu slecht vindbaar.

avatar van renelandaal

renelandaal

Die emotie op het eind bij Radcliffe en Watson! Toch lief, niet dan?

Ja,....mooi .

The Oceanic Six

Ook maar eens gekeken, ondanks dat ik helemaal geen fan van de reeks ben. Ik heb de films allemaal ooit netjes 1x gezien en that's is. Als ze dit niet hadden gemaakt was het ook best geweest, maar voor de fans kan ik me voorstellen dat dit emotioneel en pakkend is. Zelf vond ik het wat langdradig, al is het best de moeite waard. Inhoudelijk leer je weinig nieuws, maar het zijn vooral de oprechte emoties van Daniel Radcliffe, Rupert Grint en Emma Watson die wel mooi zijn, net als de eerbetonen aan overleden acteurs zoals de geweldige Alan Rickman. Echt een vreselijk gemis dat die klasbak niet meer leeft, wat was hij altijd goed in zijn films.

Ik vind het wel schandalig dat J.K. Rowling hier geen prominente rol heeft. wat de reden ook mag zijn. Het lijkt me dat ze is gecanceld door haar uitspraken over transgenders, maar volgens mij ontkennen ze dat. Het is ieder geval kansloos om de geestelijk moeder van Harry Potter hier buiten te laten. Alles bij elkaar een kleine voldoende, meer niet. Halverwege begon ik al een beetje te verlangen naar de aftiteling. Heel sprankelend was het allemaal niet.

avatar van filmfan0511

filmfan0511

Fijne reünie/documentaire, leuker dan ik had verwacht in ieder geval. Rupert Grint verwoordt ergens in het begin; ''ik heb niet het gevoel dat we al een reünie verdiend hebben'', en ergens is dat ook wel zo. Dat gevoel had ik ook op voorhand. Maar toch was dit fijn opgezet, en heb ik vaak met een glimlach op mijn gezicht zitten kijken. De bespreking van de acht films is opgedeeld in kleinere hoofdstukken, wat tof werkte. Ik had de indruk dat het tegen het einde wat sneller moest gaan, maar zeker de achter-de-scène beelden van de eerste paar films, waar ze nog klein zijn, vond ik interessant om te zien. De regisseurs komen ook aan het woord, waarbij vooral Chris Columbus een heel aimabele indruk maakt. David Yates had wat minder interessante dingen te zeggen. De gesprekjes tussen het hoofdtrio vond ik wat minder; Rupert Grint leek er niet echt zin in te hebben, en Daniel Radcliffe kwam wat geforceerd over. Veel leuker waren de reünie-scènes tussen Radcliffe en oudere castleden, met name Gary Oldman en Helena Bonham-Carter. Dit kwam veel spontaner en oprechter over, maar dat is slechts mijn indruk. Ook Jason Isaacs, Tom Felton en Ralph Fiennes waren toffe castleden in deze docu, die ook daadwerkelijk iets waardevols te zeggen hadden. Het 'in memoriam' gedeelte had van mij iets uitgebreider mogen zijn, want vooral Alan Rickman wordt nu totaal niet belicht en weinig vermeld. Jammer, maar ik begrijp het wel. Uiteindelijk is het allemaal niet al te speciaal, maar het is over het algemeen een hartverwarmende 100 minuten (al zal het feit dat ik grote fan ben van Harry Potter daar ongetwijfeld in meespelen), met genoeg leuke gesprekken. Alleen de enkele keer dat Rowling aan het woord komt, via opgenomen interviews van een aantal jaren geleden, komt heel vreemd over. Als je haar niet uitnodigt, laat haar dan ook gewoon niet zien. Op deze manier was het gewoon raar. 3.5*.

avatar van chevy93

chevy93

Mag mezelf toch best wel een liefhebber van de reeks noemen, heb de meeste films toch al minimaal een keer of vier gezien. Dat einde van Death Hallows, Part 1 in de bioscoop was toch wel een episch moment. De realisatie dat de saga ten einde gaat komen, en dat ik er nog een jaar op zou moeten wachten.

Enfin, deze reünie is er vooral voor de fans. Niet-liefhebbers zullen niet meer van Harry Potter gaan houden. Dit is vooral een nostalgisch wederzien. Gemonteerd met wat leuke beelden van achter de schermen (mooi om te zien hoe de acteurs meegegroeid zijn). Hardcore fans zullen hierbij janken, de toevallige passant zal het weinig verheffend vinden. Ik zit ertussen.