• 8.303.582 stemmen

Black Friday (2021)

Komedie / Horror | 84 minuten

Genre: Komedie / Horror

Alternatieve titel: Black Friday!

Geregisseerd door: Casey Tebo

Met onder meer: Bruce Campbell, Devon Sawa en Michael Jai White

Plot Black Friday

"They have no idea what tonight has in-store."

Het is de drukste winkelavond van het jaar. De personeelsleden van een speelgoedwinkel worden aangevallen door een grote groep gewelddadige klanten. Zij zijn ten prooi gevallen aan een mysterieuze buitenaardse parasiet en veranderen in moordlustige gekken.

imageimageimageimageimageimageimageimage

avatar van moviemike

moviemike

avatar van Waku

Waku

Ik dacht ook dat het Cleese was

avatar van Drifter

Drifter

Lekker over the top. Slechte cgi, overdreven geschminkt, flauwe humor. Maar alles bij elkaar een leuke film om eens te zien.

avatar van schumacher

schumacher

Mja, snap niet goed wat ik er goed moet aan vinden?

Weinig dus.

Geen goeie film.

avatar van Waku

Waku

Idee is aardig. Black Friday horror komedie met "Evil Dead" tintje. Logisch met Bruce Campbell als producer. Soms leuke effecten Maar aan het eind erg over de top. 2.5*

avatar van macrobody

macrobody

Behoorlijk suf deze "Green Friday", lol

Voelt aan als een jaren '80 film met ook de special effects uit die tijd. Niets om over naar huis te schrijven.

avatar van Collins

Collins

Ze zijn er weer! Zombies. Films waarin zombies de mensheid bedreigen zijn er talloos. Blijkbaar heeft de doelgroep er nog steeds niet genoeg van, want ze blijven maar verschijnen. Toch is het moeilijk om binnen dit segment nog op te vallen.

Een mogelijkheid is om het genre te mengen met andere genres. En dat gebeurt dan ook in grote getale. Comedy, drama, actie, romantiek. De zombies is niks te gek. Een andere mogelijkheid om aandacht te trekken is een bijzondere setting. Stalled doet het in een vrouwentoilet. Pontypool in een radiostation. Geinige settings die de film een meerwaarde verlenen. Black Friday doet het in een mega speelgoedwinkel. Maakt die bijzondere setting eigenlijk wat uit? Nee. Dat feit heeft nauwelijks enige meerwaarde. De film gaat gewoon over een zombie apocalyps. Die apocalyps had zich ook gewoon op straat kunenn voltrekken.

Wat de film wel aardig doet is het trekken van de parallel tussen gemuteerde zombies en kooplustige klanten waarvan de koopwoede is aangewakkerd door het Black Friday virus. De film trapt ook af met een scène waarin het onduidelijk is of de onstuimige massa bestaat uit mensen of uit zombies. Grappig en met satirische potentie. Potentie die verder niet wordt uitgebuit. En grappig wordt het daarna ook amper meer.

De film is meer een 'komedie‘ dan een horror. Brute actie is er niet. De satirische inslag leek hoopvol maar keert niet weder. De overige humor is vooral persoonsgerelateerd en is niet bijtend maar nogal flauw en onschuldig. Black Friday is een weinig opmerkelijke horrorkomedie. Ik ben hem eigenlijk al weer bijna vergeten.

avatar van james_cameron

james_cameron

Nogal een miskleun, deze komisch bedoelde horrorfilm waarbij verdacht weinig te lachen valt. Het idee is best grappig en met Bruce Campbell in de cast had het nog wel iets kunnen worden, ware het niet dat het script werkelijk belabberd is en de regisseur niet beschikt over enig noemenswaardig talent en/of gevoel voor timing. Van enig budget lijkt ook geen sprake te zijn, getuige de bijzonder slechte special effects. De vervelende personages maken het geheel in stijl af.

avatar van Shadowed

Shadowed

Ach.

Black Friday is de nieuwe Campbell-horrorfilm ondanks dat hij niet bepaald een centraal figuur speelt. Zoals fans van Campbell waarschijnlijk al hadden kunnen verwachtten betekent dat dat deze film wordt ondersteund met wat komische noten. Die weten gelukkig wel te werken omdat de film tegen verwachting een best bekende (en goede) cast heeft bemachtigd.

Grootste verrassing die hierin rondloopt moet wel Baquero zijn, ook wel bekend als het jonge grietje in Pan's Labyrinth. Overige castleden zijn ook zeker niet onbekend, met een White, Sawa en Lee die allemaal in best bekende films hebben gespeeld. De een is wat ouder dan de ander, maar qua ervaring lijken ze allemaal op het zelfde niveau te zitten en goed te weten waarin ze meespelen. Gelukkig maakt regisseur Tebo er ook niet in te serieuze boel van.

Lolligste stukken vond ik echter binnen de introductie in de winkel want daar komen de leukste beelden vandaan. Film slaat echter snel over naar horror en dan begint de kwaliteit wat te dalen. Zombies zijn wel leuk geschminkt in een fantasierijke gloed, maar vervelen ook al snel. Het helpt daarna beslist niet dat de film niet over de meest competente artiesten beschikt met betrekking tot geanimeerd geweld. Zeker de finale heeft daar onder te leiden.

Eeuwig zonde, want verder is Black Friday een best creatieve en vermakelijke film die tussendoor wat snaren naar de gekke menigte rondom deze dagen geeft in Amerika. Makkelijk scoren uiteraard, maar daardoor niet minder vermakelijk. Ik kan het wel waarderen dat films weten waar ze mee bezig zijn, zodat dit soort concepten niet teruggehouden worden door een te sentimentele en serieuze uitwerking.

Voor de fans van kersthorror raadt ik deze film aan, want ik denk niet dat we er nog veel meer gaan krijgen dit jaar. Tenminste, wel genoeg kersthorror, maar niet van de omvang die deze film heeft. Klaarblijkelijk is het ook moeilijk om kerstconcepten met betrekking tot horror te pitchen, maar Tebo & co zijn er alsnog voor gegaan. Film beschikt niet echt over genoeg middelen om het tot een goed einde te brengen, verder een vermakelijke en degelijk geacteerde film die niet te lang duurt.

avatar van blurp194

blurp194

Onleuk.

In het basisgegeven had een heleboel meer gezeten, het noodzakelijke venijn mist, en de timing klopt niet. Daarmee is de film al klaar eigenlijk, maar de invulling van de rollen is dan ook nog eens matig. Jammer, weer de zoveelste liefdeloze en talentloze film die meteen af kan naar de vergetelheid. Dan vraag ik me altijd ietwat af, als je weet hoeveel energie er verstookt wordt om een film te maken, en hoe moeilijk de ijsberen het al hebben. Serieus slecht karma, denk ik dan.

avatar van mrklm

mrklm

Deze hommage aan horrorfilms uit de jaren ’80 heeft een bijrol voor Bruce Campbell als de leidinggevende in een warenhuis tijdens Black Friday en verkiest prothetische effecten boven CGI. De special effects zijn bovendien best aardig. Jammer genoeg heeft scenarist Andy Greskoviak zich blijkbaar niet beseft dat de betere 80s-horrorfilms een fatsoenlijk verhaal hadden. Grijpgrage, gulzige klanten veranderen door de beet van een goedje dat doet denken aan The Blob in zombies en vallen de werknemers van het warenhuis aan. Probeert grappig te zijn maar slaagt daar niet in. Campbell doet niet eens zijn eigen stunts!